Gå til innhold

Hva kalles jeg ovenfor mine søskenbarns barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest grandtante er mors/fars tante

"De jeg er grand-tante til" tror jeg at jeg ville sagt.

Eller "ungene til niesa mi" eller lignende.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=grandtante

Annonse

Ja, jeg visste det. Er litt tett i hodet (forkjølatett altså) så jeg trodde hun spurte om hva hun skulle kalle niesene og nevøene sine unger. Hm, hvordan kan jeg ha tenkt sånn da tro? Tenkte på barna til barnas søskenbarn tror jeg kanskje. Jaja.

Gjest tante kan romme masse

jeg synes det blir så tungvint å si dattera til kusina mi hele tiden, spesielt da jeg omtaler henne ofte.

Kan det forkortes på noe vis?

Hvis dere har et nært forhold, og de du snakker med ikke har "krav på" helt nøyaktig informasjon, synes jeg du kan bruke niese / nevø. Eller "tantebarn", det stemmer jo ihvertfall nesten, siden man godt kan kalle sine tremenningers mor "tante", hvis man har et nært forhold.

jeg synes det blir så tungvint å si dattera til kusina mi hele tiden, spesielt da jeg omtaler henne ofte.

Kan det forkortes på noe vis?

Hvsi du omtaler henne ofte, så husker dem du snakker med kanskje at "lise" er "dattera til kusina"?

Ellers så kan du jo alltids si "tantebarn", som foreslått her, selv om det ikke er 100% korrekt:-)

Gjest Aviaana

Hvsi du omtaler henne ofte, så husker dem du snakker med kanskje at "lise" er "dattera til kusina"?

Ellers så kan du jo alltids si "tantebarn", som foreslått her, selv om det ikke er 100% korrekt:-)

tror jeg holder meg til tantebarn jeg.

Annonse

Caloni Makaroni

Du er "ingenting" i forhold til dem, nei. Noen her foreslår filletante, men jeg har forstått det som at det er ei inngifta tante (altså om din mors bror gifter seg, så er han onkel, og kona hans er filletanta di).

Så du må heller prate om "min kusines unger" så ofte at det blir naturlig å si "Ole, Dole og Doffen" eller hva de nå heter ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...