Gå til innhold

Ville dere likt å bli omtalt som enke hvis dere mistet mannen når dere var 24?

Anbefalte innlegg

Gjest unge enker
Skrevet

ordet enke forbinder jeg med eldre folk. Jeg synes det er rart å omtale en på 24 som enke.

er "enke" forbeholdt eldre?

Skrevet

Nei, jeg synes enke er et dekkende ord uansett alder.

Men uansett hennes alder, så brukes jo ikke ordet enke i "hytt og vær", man tiltaler f eks ikke folk som "enke", og det er i de fleste sammenhenger helt unødvendig å omtale noen som enke.

Men dersom situasjonen krever det, synes jeg at "enke" (resp. "enkemann" kan benyttes uavhengig av alder.

Men du: Hvor synes du grensa bør trekkes? Lett nok når man sammenligner en på f eks 25 og en på 75, men hva hvis hun er 35? 40? 50?

Skrevet

At du forbinder det med eldre, kommer vel av at det er det vanligste.

Men begrepet har ingenting med alder å gjøre. Brudgommen kan stryke med på bryllupsnatten, og hans 20-årige brud blir da enke.

Gjest unge enker
Skrevet

Men uansett hennes alder, så brukes jo ikke ordet enke i "hytt og vær", man tiltaler f eks ikke folk som "enke", og det er i de fleste sammenhenger helt unødvendig å omtale noen som enke.

Men dersom situasjonen krever det, synes jeg at "enke" (resp. "enkemann" kan benyttes uavhengig av alder.

Men du: Hvor synes du grensa bør trekkes? Lett nok når man sammenligner en på f eks 25 og en på 75, men hva hvis hun er 35? 40? 50?

Jeg synes "enke" høres bedre ut når de har passert 30.

Skrevet

Hehe, se tallet som står i begge våre svar. Enke når man er 2 må sies å være rekord. Mon tro hvor gammel mannen er da?

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg synes "enke" høres bedre ut når de har passert 30.

La meg gjette at du ikke er 30, siden vi over er "gamle nok" til tittelen ;o)

Jeg holdt på og bli enke når jeg var 25år, men takk og lov, er jeg stuck med han enda.

Men jeg vil si at man er enker uansett alder man blir det i, jeg da. (dårlig setning)

Vennlig hilsen

Gjest unge enker
Skrevet

Hehe, se tallet som står i begge våre svar. Enke når man er 2 må sies å være rekord. Mon tro hvor gammel mannen er da?

Jeg diskuterer ikke barnebryllup altså ;)

Skrevet

uffda, hehe. Rart at setningen ble kappa der...;-)

Skrevet

uffda, hehe. Rart at setningen ble kappa der...;-)

Det er nok fordi "re" dytter resten ut.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ville ikke likt å bli omtalt som enke, uansett alder, siden det ville innebært at mannen min var død...

Men sånn generelt, så forbinder jeg "enke" med en som har mistet mannen sin, helt uavhengig av alder.

Gjest et riktig begrep
Skrevet

For meg har enke / enkemann ikke noe med alder å gjøre, men det er klart det heldigvis er flest enker / enkemenn som er gamle mennesker, og dermed er det naturlig å tenke på et gammelt menneske, hvis man hører ordet helt isolert.

Men det er ikke så mange situasjoner (en viss tid etter dødsfallet) det er naturlig å bruke en slik omtale lenger, man er ikke "enkefru Hansen" resten av livet, liksom.

Men at man en viss periode etter dødsfallet omtales som "enken etter Per Hansen" er helt normalt.

Det er vanskeligere mht hva man skal kalle den etterlatte samboeren, hvis disse har levd i et "ekteskaplignende" samboerforhold, kanskje med barn. Er man enkemann da? Eller må man være gift for å bli enke/enkemann?

Skrevet

Hvis jeg hadde vært enke hadde jeg ikke hatt noen problemer med at folk omtalte meg som det.

Skrevet

Hvis jeg hadde vært enke hadde jeg ikke hatt noen problemer med at folk omtalte meg som det.

Det hadde i grunnen vært det minste problemet...

Skrevet

Hadde ikke hatt problemer med å bli omtalt som enke. Er 27 år.

Skrevet

Hadde jeg vært så uheldig, hadde ikke ordet enke gjort meg noe.

Skrevet

Vel... hadde jeg blitt kallt enke når som helst i livet, hadde jeg følt at jeg var en rev. Og at jeg kunne regnet med å få både ulver, bjørner og andre rever på besøk, når det jeg egentlig vil er å bare trekke meg tilbake og kjøpe dyr leilighet i tyrkia sammen med en flaske musserende vin!

Skrevet

Hadde jeg vært så uheldig, hadde ikke ordet enke gjort meg noe.

Eg hadde ikkje heller hatt problemer med det. Er kanskje enklare å ha ordet enke enn å vera separert/skilt:-(

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe i mot det, men det håper jeg jeg slipper å oppleve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...