Gjest (Anonymous) Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Er det noen grenser for hvor mange epler og appelsiner man kan spise hver dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engelendin Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg spiste et sted mellom 3 og 4-5 epler hver dag i et år, og har spist på meg en form for epleallergi, dvs. at jeg ikke kan spise mer enn et eple om dagen nå. Er det samme med appelsin, får et allergisk utslett dersom jeg spiser for mye av dette. Skyldes fruktsyren.. . sitrus er det forresten mange som er allergisk mot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 9. mai 2001 Del Skrevet 9. mai 2001 Hei Det er anbefalt fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet at man spiser minst 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker hver dag. Et stort eple eller en stor appelsin er en porsjon. Grensen for hvor mye frukt man tåler er individuell. Det er ikke farlig om du spiser mer enn 2 fruktporsjoner per dag. Det viktige er at man har plass til annen mat i tillegg slik at kosten dekker behovene for alle de ulike næringsstoffene, samt energibehovet. Et sunt kosthold er et variert kosthold. En kombinasjon av grove kornprodukter, magre melkeprodukter, fisk, magert kjøtt, ris, pasta, poteter, grønnsaker og frukt er ofte å foretrekke. Ved et svært høyt inntak av frukt kan man få problemer med fordøyelsen (spesielt pga luft i magen). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.