Gå til innhold

Epler og appelsiner

Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

engelendin

Jeg spiste et sted mellom 3 og 4-5 epler hver dag i et år, og har spist på meg en form for epleallergi, dvs. at jeg ikke kan spise mer enn et eple om dagen nå. Er det samme med appelsin, får et allergisk utslett dersom jeg spiser for mye av dette. Skyldes fruktsyren.. . sitrus er det forresten mange som er allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Det er anbefalt fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet at man spiser minst 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker hver dag. Et stort eple eller en stor appelsin er en porsjon.

Grensen for hvor mye frukt man tåler er individuell. Det er ikke farlig om du spiser mer enn 2 fruktporsjoner per dag. Det viktige er at man har plass til annen mat i tillegg slik at kosten dekker behovene for alle de ulike næringsstoffene, samt energibehovet. Et sunt kosthold er et variert kosthold. En kombinasjon av grove kornprodukter, magre melkeprodukter, fisk, magert kjøtt, ris, pasta, poteter, grønnsaker og frukt er ofte å foretrekke.

Ved et svært høyt inntak av frukt kan man få problemer med fordøyelsen (spesielt pga luft i magen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...