Gå til innhold

Scenario: Avkommet ditt viser skjevt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pisspreik. Alle vet at 20 år er lang tid. Mye har skjedd siden 1987, ikke minst på den teknologiske fronten.

I 2027 vil vi le av teknologien vi har i dag. Verden vil ikke være til å kjenne igjen.

Tenk hvor overveldet du ville blitt om du ble sendt fra 1987 til dagens verden.

"Pisspreik. Alle vet at 20 år er lang tid."

20 år er ganske lang tid hvis man tenker på den teknologiske utviklingen.

Og at verden har forandret seg litt på andre områder også,- blant annet mhp. syn på homofili, er nok også sant. Det er mye mer åpenhet rundt dette.

Du sier - i et annet svar her:

"Supert, folk har begynt å forstå! Verden går framover.

For 20 år siden tror jeg svarene hadde vært fysj, fysj og atter fysj. Homofili er synd."

Det er her jeg tror du tar veldig feil. Om du hadde spurt samme type mennesker (stort sett unge, oppegående mennesker) i 1987 om dette, hadde du helt sikkert ikke fått mange negative svar. Om du hadde gjennomført en spørreundersøkelse på gamlehjemmet,- både nå og da - hadde det vært flere fordømmende svar.

Jeg var voksen i 1987, og vet godt hvordan synet på homofili var da. Vet _du_ det?

Oppegående, moderne mennesker under en viss alder, hadde generelt sett ingen problemer med homofile.

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

14

• Katt-ja

13

• Gemini

7

• hidi, the scorpion

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Pisspreik. Alle vet at 20 år er lang tid. Mye har skjedd siden 1987, ikke minst på den teknologiske fronten.

I 2027 vil vi le av teknologien vi har i dag. Verden vil ikke være til å kjenne igjen.

Tenk hvor overveldet du ville blitt om du ble sendt fra 1987 til dagens verden.

"Tenk hvor overveldet du ville blitt om du ble sendt fra 1987 til dagens verden."

*lol* 1987 var ikke steinalder, altså. Jeg jobbet med IT da også - ikke så voldsomt forskjellig fra det jeg gjør nå. Vi hadde ikke mobiltelefon, men en søker istedet. Tror mobilen er det som har forårsaket den største endringen.

Det kan godt hende at ting endrer seg fortere fra nå, og at 2027 er mye større endring enn fra 1987 til nå.

Skrevet

"Pisspreik. Alle vet at 20 år er lang tid."

20 år er ganske lang tid hvis man tenker på den teknologiske utviklingen.

Og at verden har forandret seg litt på andre områder også,- blant annet mhp. syn på homofili, er nok også sant. Det er mye mer åpenhet rundt dette.

Du sier - i et annet svar her:

"Supert, folk har begynt å forstå! Verden går framover.

For 20 år siden tror jeg svarene hadde vært fysj, fysj og atter fysj. Homofili er synd."

Det er her jeg tror du tar veldig feil. Om du hadde spurt samme type mennesker (stort sett unge, oppegående mennesker) i 1987 om dette, hadde du helt sikkert ikke fått mange negative svar. Om du hadde gjennomført en spørreundersøkelse på gamlehjemmet,- både nå og da - hadde det vært flere fordømmende svar.

Jeg var voksen i 1987, og vet godt hvordan synet på homofili var da. Vet _du_ det?

Oppegående, moderne mennesker under en viss alder, hadde generelt sett ingen problemer med homofile.

Jaja, dette viser jo bare at gamle folk ikke har skjønt så mye som de burde.

Håper ikke vi sitter og prater dritt om homoer når vi havner der om noen år.

Skrevet

"Tenk hvor overveldet du ville blitt om du ble sendt fra 1987 til dagens verden."

*lol* 1987 var ikke steinalder, altså. Jeg jobbet med IT da også - ikke så voldsomt forskjellig fra det jeg gjør nå. Vi hadde ikke mobiltelefon, men en søker istedet. Tror mobilen er det som har forårsaket den største endringen.

Det kan godt hende at ting endrer seg fortere fra nå, og at 2027 er mye større endring enn fra 1987 til nå.

LOL!!!

Skrevet

LOL! IT anno 1987 er virkelig steinalder sammenliknet med dagens IT-verden! Du nevner jo selv mobiltelefonen, som ikke engang hadde kommet på den tiden. Nå har mannen i gata GPS-kart over hele Europa i bilen, kanskje til og med i lomma, flere megapikselskamera på telefonen (fantes vel knapt digitalkameraer i 1987?). Internett hadde knapt sett dagens lys, folk måtte lese aviser i papirutgaver! Folk kunne ikke sende e-post! Ikke tekstmeldinger! Det var svinedyrt å ringe til USA, mens vi i dag kan ringe gratis til Vietnam. Ja, jeg kunne fortsatt i en evighet.

Uansett hvor moderne vi tror vi er i dag, vil vi nok helt sikkert le av 2007 i 2027. Og barnebarna kommer til å le av meg, som ble født i forrige årtusen i en tid da det ikke fantes mobiler :-)

Skjønt, ikke sikkert mobiltelefoner eksisterer når barnebarna mine vokser opp. De har kanskje blitt overflødige.

Skrevet

Jaja, dette viser jo bare at gamle folk ikke har skjønt så mye som de burde.

Håper ikke vi sitter og prater dritt om homoer når vi havner der om noen år.

"Jaja, dette viser jo bare at gamle folk ikke har skjønt så mye som de burde.

Håper ikke vi sitter og prater dritt om homoer når vi havner der om noen år."

Nei, det viser at man farges og preges av sine omgivelser. Mye større sjanse for at man er fordomsfull overfor f.eks. homofili hvis man har vokst opp - og levd noen år - mens det fortsatt var ulovlig å praktisere homofilt samliv.

Skrevet

Nei, det viser at man farges og preges av sine omgivelser. Mye større sjanse for at man er fordomsfull overfor f.eks. homofili hvis man har vokst opp - og levd noen år - mens det fortsatt var ulovlig å praktisere homofilt samliv.

SJUKT å tenke på at det var ulovlig i forrige århundre!

Men tror du dagens unge vil sitte på gamlehjemmet og digge tekno, trance og metal, eller tror du også vi vil gå over til gammeldans, ole ivars ol etter hvert?

Skrevet

SJUKT å tenke på at det var ulovlig i forrige århundre!

Men tror du dagens unge vil sitte på gamlehjemmet og digge tekno, trance og metal, eller tror du også vi vil gå over til gammeldans, ole ivars ol etter hvert?

Regner med at dagens moderne musikk i 2050 vil framstå som svensktoppene gjør for oss i dag ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg var 24 år i 1987 og visste nærmest null om homofili...men jeg jobbet med data.

Skrevet

LOL! IT anno 1987 er virkelig steinalder sammenliknet med dagens IT-verden! Du nevner jo selv mobiltelefonen, som ikke engang hadde kommet på den tiden. Nå har mannen i gata GPS-kart over hele Europa i bilen, kanskje til og med i lomma, flere megapikselskamera på telefonen (fantes vel knapt digitalkameraer i 1987?). Internett hadde knapt sett dagens lys, folk måtte lese aviser i papirutgaver! Folk kunne ikke sende e-post! Ikke tekstmeldinger! Det var svinedyrt å ringe til USA, mens vi i dag kan ringe gratis til Vietnam. Ja, jeg kunne fortsatt i en evighet.

Uansett hvor moderne vi tror vi er i dag, vil vi nok helt sikkert le av 2007 i 2027. Og barnebarna kommer til å le av meg, som ble født i forrige årtusen i en tid da det ikke fantes mobiler :-)

Skjønt, ikke sikkert mobiltelefoner eksisterer når barnebarna mine vokser opp. De har kanskje blitt overflødige.

"IT anno 1987 er virkelig steinalder sammenliknet med dagens IT-verden!"

Nja, jeg vil ikke si det fullt så bastant.

På jobben her hadde vi lokalnett koblet sammen med et nett worldwide.

Vi utførte _omtrent_ de samme basis-oppgavene, men med behov for mindre CPU og lagringsplass. (Dataprogrammer har en tendens til å bruke det de får, av både CPU og disk. Bare se når en ny maskin kommer og er superrask,- så snart softwareleverandørene får summet seg, lager de noe som er så komplisert at den nye PC'en ikke er så overlegen likevel..)

Trekk fra 10-12 år til,- _da_ kan vi snakke om IT-alderens steinalder. Transistorer, maskiner så store som et soveværelse, hullkort osv.

Men den _store_ forskjellen på 1987 og 2007 for deg, er vel at du har vokst en meter eller så og kastet bleiene? ;-)

Skrevet

Jeg var 24 år i 1987 og visste nærmest null om homofili...men jeg jobbet med data.

Sånn ca samme årgang som meg da ;-)

Skrevet

Regner med at dagens moderne musikk i 2050 vil framstå som svensktoppene gjør for oss i dag ;-)

Lol, tror du de vil høre på enda hardere rock? Matallica og Gluecifer f eks vil framstå som Ole Ivars?

hidi, the scorpion
Skrevet

Sånn ca samme årgang som meg da ;-)

Vi er jo urgamle i den unge guttens øyne...

Skrevet

Jeg mener da at vi hadde mobiltelefon i 1987? Men den var fastmontert i bilen, også hadde vi en ekstra kladeis av en batterisak på hytta. NMT 900 tror jeg det var.

Husker en kompis som gikk tur med mobilen i sekken(!) og ringte, det må ha vært rundt 1990...

Skrevet

Lol, tror du de vil høre på enda hardere rock? Matallica og Gluecifer f eks vil framstå som Ole Ivars?

Ang. musikk: Det vil antageligvis være såpass forskjellig at de vil synes det er teit og gammeldags. Skulle jeg tro.

Forresten,- jeg tror at når man på 60-70-tallet forestilte seg framtiden, så framsto den enda mer forskjellig enn den har blitt. F.eks. biler. De er i bunn og grunn veldig like da og nå. Litt forskjell på formene, men ellers? Ikke mye revolusjonerende Petter Smart-oppfinnelser :)

Hus? Ser fortsatt stort sett ut som de gjorde før.

Klær? Jeansen er fortsatt en gangbar klassiker.

Skrevet

Vi er jo urgamle i den unge guttens øyne...

Jepp,- nå er det snart på tide å ta fram rullatoren og komme seg hjem fra jobb ;-)

Skrevet

Jeg mener da at vi hadde mobiltelefon i 1987? Men den var fastmontert i bilen, også hadde vi en ekstra kladeis av en batterisak på hytta. NMT 900 tror jeg det var.

Husker en kompis som gikk tur med mobilen i sekken(!) og ringte, det må ha vært rundt 1990...

Jo, det hadde "man" vel, når jeg tenker over det. Tenkte på mobiltelefon som den er i dag ;-) Den slepbare kom nok en god del tidligere enn det, ja.

Slepbar PC fantes vel også rundt 1986 eller noe. Så ut som en symaskin og kostet 60.000 husker jeg. Det var mye dengang...

Skrevet

Tror foreldra mine begynner å bli litt bekymret for at de ikke vil få barnebarn. De hinter stadig om at det vel snart er på tide å få seg dame, om den biologiske klokka osv.

Jeg skjønner ikke at de bryr seg om det. Jeg gir i hvert fall fullstendig faen i om genene mine lever videre etter at jeg er død. Hvorfor skulle jeg bry meg om det!

Jeg hadde ikke lyst på barn i det hele tatt da jeg var på din alder. Tanken var helt fjern for meg. Men de senere årene har jeg forandret mening, og nå er jeg 36 og gravid :)

Skrevet

"IT anno 1987 er virkelig steinalder sammenliknet med dagens IT-verden!"

Nja, jeg vil ikke si det fullt så bastant.

På jobben her hadde vi lokalnett koblet sammen med et nett worldwide.

Vi utførte _omtrent_ de samme basis-oppgavene, men med behov for mindre CPU og lagringsplass. (Dataprogrammer har en tendens til å bruke det de får, av både CPU og disk. Bare se når en ny maskin kommer og er superrask,- så snart softwareleverandørene får summet seg, lager de noe som er så komplisert at den nye PC'en ikke er så overlegen likevel..)

Trekk fra 10-12 år til,- _da_ kan vi snakke om IT-alderens steinalder. Transistorer, maskiner så store som et soveværelse, hullkort osv.

Men den _store_ forskjellen på 1987 og 2007 for deg, er vel at du har vokst en meter eller så og kastet bleiene? ;-)

"Vi utførte _omtrent_ de samme basis-oppgavene, men med behov for mindre CPU og lagringsplass. (Dataprogrammer har en tendens til å bruke det de får, av både CPU og disk. Bare se når en ny maskin kommer og er superrask,- så snart softwareleverandørene får summet seg, lager de noe som er så komplisert at den nye PC'en ikke er så overlegen likevel..)"

Ja, se på dagens harddisker sammenliknet med 1987-modellene. Mye mindre, og samtidig utrolig mye bedre lagringsplass. Kjøpte du en PC i 1987, hvor mye lagringsplass hadde den? Hadde du f eks 100MB måtte man tro at man hadde nok plass til å lagre alt arbeid gjennom hele yrkeskarrieren. I dag gjør vi 3D-modelleringsarbeider på universitetet som fyller den plassen hver uke. Og fjortiser flyr rundt med 80GB film i skolesekken. Snart kommer blueray-disker med plass til 300GB, og vi vil gå over til å snakke om terrabyte i stedet for GB når det kommer til harddiskplass.

Bleie eller ikke, 1987 er latterlig.

Skrevet

Jo, det hadde "man" vel, når jeg tenker over det. Tenkte på mobiltelefon som den er i dag ;-) Den slepbare kom nok en god del tidligere enn det, ja.

Slepbar PC fantes vel også rundt 1986 eller noe. Så ut som en symaskin og kostet 60.000 husker jeg. Det var mye dengang...

Jeg hadde Data på ungdomsskolen i 1986. Husker ikke hva slags maskiner vi brukte.

mannen min hadde Commodore, og seinere Amiga. Dette var også på slutten av 80-tallet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...