Gå til innhold

Scenario: Avkommet ditt viser skjevt

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde Data på ungdomsskolen i 1986. Husker ikke hva slags maskiner vi brukte.

mannen min hadde Commodore, og seinere Amiga. Dette var også på slutten av 80-tallet.

Vi hadde Commodore 64 i 1983, tror jeg :-)

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

14

• Katt-ja

13

• Gemini

7

• hidi, the scorpion

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Commodore 64 var vel mer sånn lekemaskin - spill etc?

IBM kom vel med sine PC'er i 83 eller noe? Dog kun med diskettstasjon :)

Skrevet

tenkte på Amiga'n :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Commodore 64 var vel mer sånn lekemaskin - spill etc?

IBM kom vel med sine PC'er i 83 eller noe? Dog kun med diskettstasjon :)

Nei, Commodore 64 kunne mer enn å spille, om enn ikke på veldig avansert nivå. Husker selv jeg lærte meg å programmere (basic) Basic på den. Når jeg ikke spilte Frogger ;).

Men skal ikke påstå at jeg har særlig peiling på PC'er altså...

Skrevet

Ang. musikk: Det vil antageligvis være såpass forskjellig at de vil synes det er teit og gammeldags. Skulle jeg tro.

Forresten,- jeg tror at når man på 60-70-tallet forestilte seg framtiden, så framsto den enda mer forskjellig enn den har blitt. F.eks. biler. De er i bunn og grunn veldig like da og nå. Litt forskjell på formene, men ellers? Ikke mye revolusjonerende Petter Smart-oppfinnelser :)

Hus? Ser fortsatt stort sett ut som de gjorde før.

Klær? Jeansen er fortsatt en gangbar klassiker.

Du har faen døtte meg helt rett når det gjelder biler. Man forestilte seg sikkert flyvende biler, men de ser i bunn og grunn ganske like ut, spesielt innvendig. Designen er det eneste som har forandret seg stort, i tillegg til en del high tech-funksjoner innvendig.

Hvorfor det? Godt spørsmål, zakkoo! Jeg tror det kan ha med å gjøre at de som sitter med makta i verden, rett og slett ikke vil ha for mye forandring. Hadde vi villet, og hadde verden samarbeidet, hadde det f eks vært null problem å lage biler som ikke forurenser. Men enkelte mektige personligheter tjener fett på oljebruken, og vil ikke ha for mye forandring på kort tid.

Husene, ja. Ikke veldig store forskjellen der heller. Mer moderne arkitektur, så klart. Og innvendig har vi, i hvert fall de som følger med i tiden, masse avansert utstyr som mikrobølgeovn (fantes det i 1987?), HD-TV, DVD-spiller osv. Men alt i alt ikke så veldig mye som har skjedd på den fronten. I 2027 trenger ikke husene å se så veldig forskjellig ut da heller. Tror neppe vi har flyvende hus. Men hva er poenget med det?

Klær tror jeg har kommet for å bli. Vi ser jo en retrotendens mtp mote nå. Hvordan skulle klær forandre seg nevneverdig? OK, sportsklærne har mye bedre pustefunksjoner, det finnes selvvaskende underbukser osv, men klær er klær, mener jeg.

I 2027 tror jeg ikke folk har TV, men en laserstråle som lyser opp veggen sin. Jeg tror ikke folk har en duppedings som fungerer som både telefon og PC, som man kan koble til enhver skjerm, skrive passordet sitt og jobbe på hvilken som helst internettcafe i verden. Jeg tror de fleste biler går på helt annet drivstoff enn i dag. For å nevne noe.

Skrevet

Jeg hadde ikke lyst på barn i det hele tatt da jeg var på din alder. Tanken var helt fjern for meg. Men de senere årene har jeg forandret mening, og nå er jeg 36 og gravid :)

Jeg har overhodet ikke lyst på barn nå, men tror jeg kanskje kommer til å ha lyst på det om 10 år. Hvis jeg har dame da. Det må jo først i boks.

Skrevet

Du har faen døtte meg helt rett når det gjelder biler. Man forestilte seg sikkert flyvende biler, men de ser i bunn og grunn ganske like ut, spesielt innvendig. Designen er det eneste som har forandret seg stort, i tillegg til en del high tech-funksjoner innvendig.

Hvorfor det? Godt spørsmål, zakkoo! Jeg tror det kan ha med å gjøre at de som sitter med makta i verden, rett og slett ikke vil ha for mye forandring. Hadde vi villet, og hadde verden samarbeidet, hadde det f eks vært null problem å lage biler som ikke forurenser. Men enkelte mektige personligheter tjener fett på oljebruken, og vil ikke ha for mye forandring på kort tid.

Husene, ja. Ikke veldig store forskjellen der heller. Mer moderne arkitektur, så klart. Og innvendig har vi, i hvert fall de som følger med i tiden, masse avansert utstyr som mikrobølgeovn (fantes det i 1987?), HD-TV, DVD-spiller osv. Men alt i alt ikke så veldig mye som har skjedd på den fronten. I 2027 trenger ikke husene å se så veldig forskjellig ut da heller. Tror neppe vi har flyvende hus. Men hva er poenget med det?

Klær tror jeg har kommet for å bli. Vi ser jo en retrotendens mtp mote nå. Hvordan skulle klær forandre seg nevneverdig? OK, sportsklærne har mye bedre pustefunksjoner, det finnes selvvaskende underbukser osv, men klær er klær, mener jeg.

I 2027 tror jeg ikke folk har TV, men en laserstråle som lyser opp veggen sin. Jeg tror ikke folk har en duppedings som fungerer som både telefon og PC, som man kan koble til enhver skjerm, skrive passordet sitt og jobbe på hvilken som helst internettcafe i verden. Jeg tror de fleste biler går på helt annet drivstoff enn i dag. For å nevne noe.

Time will show ;-)

Skrevet

Jeg har overhodet ikke lyst på barn nå, men tror jeg kanskje kommer til å ha lyst på det om 10 år. Hvis jeg har dame da. Det må jo først i boks.

Selvsagt. La tingene komme når de kommer. Ikke stress. Og si ifra til de som maser om kjæreste, barnebarn osv. at du tar ting i ditt eget tempo.

Folk har det med å bry seg med ting de ikke har noe med, og man må enten ignorere det, eller svare de, slik at de skjønner at man ikke orker maset.

Selv har jeg en kamerat som alltid spurte om jeg var gravid så å si HVER gang vi snakket sammen, i tiden etter jeg giftet meg. Til slutt sa jeg fra at nok er nok, jeg ville ikke ha mer masing, og at han såvisst skulle få vite hvis det var slik at vi ville sette igang babyproduksjonen. Det hjalp, han skjønte at det hadde blitt for mye fokus og mas, og samtalene våre ble hyggeligere :)

Skrevet

"Husene, ja. Ikke veldig store forskjellen der heller. Mer moderne arkitektur, så klart."

Det bygges svært mange hus i dag som ikke har såkalt moderne arkitektur.

"Og innvendig har vi, i hvert fall de som følger med i tiden, masse avansert utstyr som mikrobølgeovn (fantes det i 1987?),"

Ja, det fantes. Mikrobølgeovn fantes også på 1930-tallet i USA.

"HD-TV,"

Hva er det?

"DVD-spiller osv."

Når alt kommer til alt er det ikke så stor forskjell på DVD- og videospiller.

Skrevet

Først og fremst bør du slutte å kalle en eventuell partner for "dame".... :-)

Skrevet

Jeg hadde ikke lyst på barn i det hele tatt da jeg var på din alder. Tanken var helt fjern for meg. Men de senere årene har jeg forandret mening, og nå er jeg 36 og gravid :)

Vi er alle forskjellige. Jeg har vist jeg ville ha bare fra jeg var i 15-16-årsalderen. Dog dermed ikke sagt at jeg ønsket å få dem i den alderen. :-)

sammfunnskritiker
Skrevet

Hadde ikke gjort meg en ting. Hvorfor skulle det?

Skrevet

"Husene, ja. Ikke veldig store forskjellen der heller. Mer moderne arkitektur, så klart."

Det bygges svært mange hus i dag som ikke har såkalt moderne arkitektur.

"Og innvendig har vi, i hvert fall de som følger med i tiden, masse avansert utstyr som mikrobølgeovn (fantes det i 1987?),"

Ja, det fantes. Mikrobølgeovn fantes også på 1930-tallet i USA.

"HD-TV,"

Hva er det?

"DVD-spiller osv."

Når alt kommer til alt er det ikke så stor forskjell på DVD- og videospiller.

HD-TV er High Definition TV. Krystallklare bilder.

DVD er nok ganske mye bedre enn Video jo. Kan sammenlignes med kassettspiller og CD-spiller.

BR kommer snart, og da blir det enda fetere.

Skrevet

Først og fremst bør du slutte å kalle en eventuell partner for "dame".... :-)

Hvorfor det? Hva er galt med dame?? Høres det gammeldags ut? Det er vanlig blant unge mennesker i dag å si dame. Høres det for deg høres ut som "kjerring", "røy" osv?

Skrevet

HD-TV er High Definition TV. Krystallklare bilder.

DVD er nok ganske mye bedre enn Video jo. Kan sammenlignes med kassettspiller og CD-spiller.

BR kommer snart, og da blir det enda fetere.

De færreste har HD-TV.

Forskjellen på video og DVD er ikke større enn at de begge viser film på TVen. Ikke samme teknologi, men samme resultat.

Skrevet

Hvorfor det? Hva er galt med dame?? Høres det gammeldags ut? Det er vanlig blant unge mennesker i dag å si dame. Høres det for deg høres ut som "kjerring", "røy" osv?

Det høres veldig fjortis ut.

Skrevet

Vi er alle forskjellige. Jeg har vist jeg ville ha bare fra jeg var i 15-16-årsalderen. Dog dermed ikke sagt at jeg ønsket å få dem i den alderen. :-)

Det er nok deg som er "mest normal", dvs. det er vel flere som vet fra ung alder at man "en dag" vil ha barn enn motsatt. Poenget mitt er bare at man kan komme til å forandre mening hvis man i utgangspunktet ikke er så opptatt av tanken på å få barn. Jeg var klar over det selv dengang jeg var ung, og sa det også, at jeg kanskje ville komme til å skifte mening en eller annen gang. Men som sagt, dengang var tanken på barn helt fjern og fremmed for meg. Det var noe "alle andre" holdt på med, og som ikke passet for meg... hihi

Skrevet

Det er nok deg som er "mest normal", dvs. det er vel flere som vet fra ung alder at man "en dag" vil ha barn enn motsatt. Poenget mitt er bare at man kan komme til å forandre mening hvis man i utgangspunktet ikke er så opptatt av tanken på å få barn. Jeg var klar over det selv dengang jeg var ung, og sa det også, at jeg kanskje ville komme til å skifte mening en eller annen gang. Men som sagt, dengang var tanken på barn helt fjern og fremmed for meg. Det var noe "alle andre" holdt på med, og som ikke passet for meg... hihi

:-)

Tanta mi var veldig bestemt på at hun ikke ønsket seg barn, selv om hun ble gift som 25-åring. Førstemann kom først da hun var 34, og da var det flere som trodde at de hadde vært ufrivillig barnløse i alle disse årene. Men det hadde klaffet med en gang da hun først bestemte seg (mannen hadde ønsket seg barn i mange år).

Skrevet

De færreste har HD-TV.

Forskjellen på video og DVD er ikke større enn at de begge viser film på TVen. Ikke samme teknologi, men samme resultat.

Samme resultat, lol! Samme funksjon, tror jeg vi sier. At resultatet er milevis bedre med DVD, er det liten tvil om.

Det blir jo det samme som å si at det ikke er så stor forskjell på å ro over Atlantern og å kjøre highspeedbåd, så lenge man kommer over. Samme resultat.

Skrevet

:-)

Tanta mi var veldig bestemt på at hun ikke ønsket seg barn, selv om hun ble gift som 25-åring. Førstemann kom først da hun var 34, og da var det flere som trodde at de hadde vært ufrivillig barnløse i alle disse årene. Men det hadde klaffet med en gang da hun først bestemte seg (mannen hadde ønsket seg barn i mange år).

Med unntak av det med mannen, så var det ganske likt som hos oss. Vi giftet oss for snart 7 år siden, og prøvde ikke å få barn før i høst, og da gikk det på første forsøk! hehe

Men jeg har skjønt på flere, enten via direkte kommentarer eller litt mer diffuse tilbakemeldinger at mange har trodd at vi har vært ufrivillig barnløse i disse årene.

Hvis ikke barnet har hastverk, så rekker jeg å fylle 37 før jeg blir mamma også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...