Gå til innhold

Hersens kresne! ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker verken om dol'ere, mann eller barn, men om _småfuglene_. Og som vanlig iler man til dol for å få løst hverdagens små og enda mindre problemer! ;-)

Når jeg fyller opp fuglebrettet (dvs en stor dispenser) med solsikkefrø, er brettet tomt i løpet av noen få timer! Så har det gjelrne stått tomt et par dager før jeg får fylt opp igjen osv, så jeg har bekymret meg litt for de stakkars småfuglene som tydeligvis har vært så avhengige av mitt bidrag til matfatet.

Men så helt tilfeldigvis kjøpte jeg en "småfuglblanding for villfugler" i butikken, og den rører de ikke i det hele tatt! Selv om det nå ligger snø over marken... Det har gått et par-tre uker uten at det har minket en tøddel.

Skal jeg ta dette som et tegn på at de får nok mat andre steder, eller skal jeg tømme ut småfuglblandinga og atter anskaffe solsikkefrø?

Gjest Elextra
Skrevet

Fuglene "våre" har ikke engang smakt på juleneket vi hang så pent opp til dem. Nei, smult og dyr spesiallaget fuglemat skal de ha.

Småfugler nå til dags! Skal si det var andre tider før ...

Skrevet

De er skeptiske til nye lukter. Men tre uker hørtes mye ut.

Her var det sånn at mengden med korn inni røret ikke minket. Da oppdaget jeg at kornet rundt de små hullene de spiser i, var frosset, så det kom ikke ut som det skulle.

Jeg tror fuglene puster varmt inn i spisehullene i røret og så fryset det til igjen om natta og så blir det helt klaka.

Jeg måtte ut og dunke og pirke for å løsne frøene.

Kanskje det er tilfellet hos deg. Eller så ER de bare kresne ...

Skrevet

Fuglene "våre" har ikke engang smakt på juleneket vi hang så pent opp til dem. Nei, smult og dyr spesiallaget fuglemat skal de ha.

Juleneket har de vel aldri spist hjemme hos oss! ;-) Det er forlengst definert som "julepynt" og ikke som "fuglemat"! ;-)

Skrevet

http://www.aftenposten.no/helse/article1639386.ece

Kanskje like greit at de holder seg unna?

He he, jo jeg har lest den der før. Men jeg har jengt brettet i et tre slik at jeg kan stå på plena og fylle opp, men selve greina henger over en meget bratt skrpning med buskas - utilgjengelig for både store og små;-)

Selv før det ble snakk om fugleinfluensa og andre suykdommer, har jeg hver vår irritert meg over store mengder frøskall på plena, så derfor er brettet hengt på den måten.

Skrevet

De er skeptiske til nye lukter. Men tre uker hørtes mye ut.

Her var det sånn at mengden med korn inni røret ikke minket. Da oppdaget jeg at kornet rundt de små hullene de spiser i, var frosset, så det kom ikke ut som det skulle.

Jeg tror fuglene puster varmt inn i spisehullene i røret og så fryset det til igjen om natta og så blir det helt klaka.

Jeg måtte ut og dunke og pirke for å løsne frøene.

Kanskje det er tilfellet hos deg. Eller så ER de bare kresne ...

Dispenseren har ikke små hull. Det ser ut som et lite hus, slik som "gammeldagse" fuglebrett, men det er plastvegger i det som gjør at det kan fylles helt oppunder taket med frø. Nederst er det relativt brede "slisser" der frøene kommer ut.

Jeg kan jo ta en titt på det, men det skal vel mye til før det fryser igjen, tror jeg.

Gjest fuglemateren
Skrevet

hehe..har du ikke hørt at julenek ikke skal gis til fugler, da det er skadelig for de, og i verste fall dreper de?

bare bra de ikke har rørt det da..hehe

Gjest Elextra
Skrevet

hehe..har du ikke hørt at julenek ikke skal gis til fugler, da det er skadelig for de, og i verste fall dreper de?

bare bra de ikke har rørt det da..hehe

huh? Har hørt om ris, men...

Skrevet

Jeg kjøpte også slik blanding og fylte opp dispenseren med, som de ikke spiste. Når jeg såg etter, så hadde de bare fisket ut solsikkefrøene, det andre spiste de ikke. Så de er nok mest gira på solsikkefrø, disse småfuglene.

Kommer sikkert litt an på hva slags fugler som er der også, er ikke helt inne på hva de ulike fuglesortene spiser. Vi har et brett også som vi har brødsmuler på, og der ser jeg mange forskjellige sorter, men dispenseren blir fortsatt ikke rørt.

Skrevet

Jeg kjøpte også slik blanding og fylte opp dispenseren med, som de ikke spiste. Når jeg såg etter, så hadde de bare fisket ut solsikkefrøene, det andre spiste de ikke. Så de er nok mest gira på solsikkefrø, disse småfuglene.

Kommer sikkert litt an på hva slags fugler som er der også, er ikke helt inne på hva de ulike fuglesortene spiser. Vi har et brett også som vi har brødsmuler på, og der ser jeg mange forskjellige sorter, men dispenseren blir fortsatt ikke rørt.

Aha! Kanskje de har gjort det, ja.

Men hadde de vært skikkelig i matnød, så hadde de vel tatt de andre frøene også.

Jeg går nok over på solsikkefrø etterhvert, men jeg skal ihvertfall slutte å ha dprlig samvittighet for at brettet er tomt noen dager mellom hver påfylling;-)

Skrevet

Aha! Kanskje de har gjort det, ja.

Men hadde de vært skikkelig i matnød, så hadde de vel tatt de andre frøene også.

Jeg går nok over på solsikkefrø etterhvert, men jeg skal ihvertfall slutte å ha dprlig samvittighet for at brettet er tomt noen dager mellom hver påfylling;-)

Tror det har litt med nebbets utforming å gjøre også, hva slags frø de spiser...

Skrevet

Her spiser de røggel og bit. Jeg kjøpte en pose med småfuglblanding som gikk ned på høykant i løpet av to dager i forrige uke. Nå er de i gang med pakke nr. 2. Har bestandig kjøpt solsikkefrø før, men tenkte jeg skulle prøve noe annet.

Det er enormt med fugler her i byen, og vi bor like ved et fuglereservat, så det er mulig det er i mangel på solsikkefrø og kamp om maten som gjør at de spiser det nest-beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...