Gå til innhold

Karbohydrater etter trening?

Gjest Pås

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er dette egentlig? Jeg pleier å ta litt styrketrening og gå i dusjen etter trening, spiser gjerne 1 time etter at jeg er ferdig. Mannen min sier at etter hard trening må en spise karbohydrater med en gang etter trening, ellers vil kroppen gå inn i en slags "sovemodus". Jeg blir ofte søvning og fryser lett ett par timer etter trening, så kanskje han har rett...

Hva praktiserer dere andre?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lumelia

jeg har trent mye og har fått med meg at det er bra å spise en banan rett etter trening..gjerne før du kommer hjem..for å få kroppen litt "opp" igjen..og etter det tar jeg en god proteinshake, som inneholder masse proteiner til musklene.( det er en myte at jenter blir tykke av proteiner, de er faktisk slankende.) få først i deg noe gode karbohydrater, i banan er det mange og de er raske slik at du kvikkes opp..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har trent mye og har fått med meg at det er bra å spise en banan rett etter trening..gjerne før du kommer hjem..for å få kroppen litt "opp" igjen..og etter det tar jeg en god proteinshake, som inneholder masse proteiner til musklene.( det er en myte at jenter blir tykke av proteiner, de er faktisk slankende.) få først i deg noe gode karbohydrater, i banan er det mange og de er raske slik at du kvikkes opp..:-)

Takk for svar, lumelia, jeg har tydeligvis slurvet med kostholdet... Neste gang tar jeg med en banan, og ser om det hjelper på aktivitetsnivået mitt etter treningen!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lumelia

Takk for svar, lumelia, jeg har tydeligvis slurvet med kostholdet... Neste gang tar jeg med en banan, og ser om det hjelper på aktivitetsnivået mitt etter treningen!

mvh

hehe du vet..alle de store bodybuilderne spiser banan etter trening, så det er noe i det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Mannen din har nok rett. Vi vet at det du får i deg 2-5 minutter etter treningsavslutning er viktig for såkalt restitusjon, og for å sikre en positiv effekt av treningen. For folk som trener mye og ofte anbefaler vi i denne sammenhengen ikke bare karbohydrater men også protein.

Drikke pluss en joghurt er vel bortimot det ideelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din har nok rett. Vi vet at det du får i deg 2-5 minutter etter treningsavslutning er viktig for såkalt restitusjon, og for å sikre en positiv effekt av treningen. For folk som trener mye og ofte anbefaler vi i denne sammenhengen ikke bare karbohydrater men også protein.

Drikke pluss en joghurt er vel bortimot det ideelle.

Oj, nå ble jeg imponert over at jeg fikk svar av en "proff". Føler meg meg en gang enda sprekere som har vært i kontakt med en Idrettslege!

Takk for svar!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

hehe du vet..alle de store bodybuilderne spiser banan etter trening, så det er noe i det:-)

Tar karbo selv rett etter trening. Gjerne i kombinasjon med protein. Periodevis og kreatin og noe fettsyrer.

Prøver dog noen ganger å ta litt før jeg er helt ferdig med trening. F.eks ta en banan og så sykle de siste 10-20 min hjem veldig rolig for å få litt sirkulasjon å bli kvitt litt slaggstoffer.

Etter veldig harde økter som f.eks sykkelritt tar jeg gjerne en liten ekstra trening på 30 min veldig rolig etter jeg har spist g drikke godt.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...