Gå til innhold

Gryter og stekepanner i jern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster sa en gang i tiden at slike ikke kunne vaskes med såpe, og om man gjorde det så ville det ta veldig lang tid før det gikk vekk. Hvor sant er dette?

Vurderer å kjøpe jern, men vil være sikker på at det er det riktige kjøpet.

Gjest de bør oljes, og holdes "fuktige"
Skrevet

Vasker jeg disse i Zalo sånn innimellom, setter jeg de på ovnen igjen på svak varme, smører de inn med matolje, slik at de er satt inn med dette.

Hadde en gryte jeg sjeldent brukte, den måtte jeg kaste, for den rusta på en måte.

Gjest annlovinda
Skrevet

Når jeg vasker jernpanna mi med såpevann, så smører jeg den inn med olje, setter den på svak, svak varme på stekeplate en god stund.

Min jernpanne har jeg vel hatt i 14-15 år, og den er like fin ennå den.

Skrevet

Vasker jeg disse i Zalo sånn innimellom, setter jeg de på ovnen igjen på svak varme, smører de inn med matolje, slik at de er satt inn med dette.

Hadde en gryte jeg sjeldent brukte, den måtte jeg kaste, for den rusta på en måte.

Vi har to jerngryter av forskjellig størrelse, det samme gjelder jernpanner. Den lille jernpanna, som er omelettpanna, gjør jeg med som de to over sier, når den må vaskes i zalovann, gnir jeg den inn med litt o lje etterpå. Men gidder ikke sette den på svak varme etterpå.

De to grytene skrubbes i zalovann og tørkes. That's it. Vi bruker dem ofte. Men i forrige uke lot vi den største så på verdandaen med suppe i et par døgn, og fordi det var en "vandig" suppe, så rustet den som bare det. Da tok jeg den en omgang med skrubbing og stålull, og olje etterpå. men ennå er den litt rusten. Det går vekk med bruk.

Husk at de måtte begynne å tilsette geitostene jern, ettersom (rustne)jerngryter gikk av bruk! Det er ikke farlig med litt rust i gryta.

Skrevet

Vi har to jerngryter av forskjellig størrelse, det samme gjelder jernpanner. Den lille jernpanna, som er omelettpanna, gjør jeg med som de to over sier, når den må vaskes i zalovann, gnir jeg den inn med litt o lje etterpå. Men gidder ikke sette den på svak varme etterpå.

De to grytene skrubbes i zalovann og tørkes. That's it. Vi bruker dem ofte. Men i forrige uke lot vi den største så på verdandaen med suppe i et par døgn, og fordi det var en "vandig" suppe, så rustet den som bare det. Da tok jeg den en omgang med skrubbing og stålull, og olje etterpå. men ennå er den litt rusten. Det går vekk med bruk.

Husk at de måtte begynne å tilsette geitostene jern, ettersom (rustne)jerngryter gikk av bruk! Det er ikke farlig med litt rust i gryta.

Men nå er det ikke lenger jern i brunost (eller prim), med unntak av barneprodukter som Litago-brunost/-prim.

Skrevet

Jeg vasker jerngryta i bare varmt vann, føler den blir ren av det. Det er viktig at den tørker helt etterpå, så den ikke ruster.

Skrevet

Men nå er det ikke lenger jern i brunost (eller prim), med unntak av barneprodukter som Litago-brunost/-prim.

Hm. Det er sikkert fordi de oppdaget at det fins en hel del mennesker med for mye jern i kroppen. Mens det antakelig ikke er tilfellet med barn.

Skrevet

Hm. Det er sikkert fordi de oppdaget at det fins en hel del mennesker med for mye jern i kroppen. Mens det antakelig ikke er tilfellet med barn.

Joda, det stemmer nok. Men mange tror fortsatt at det er jern i vanlig brunost, og hvis man da er blant de voksne som trenger å få i seg ekstra jern, så er det jo synd om man lever i den villfarelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...