Gå til innhold

keramisk topp vs induksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har en plate på kjøkkenbenken med alle kokeplatene på. den ble innstallert av de forrige eierne i huset. noen venner av meg sa at dette var en induksjonstopp, og okay tenkte jeg...da er det vel det. men nå begynner jeg å lure. kar som "ikke skal virke" på den virker. så kan det være en ren keramisk topp? frittstående på benken, av merket siemens. fulgte ikke med noen bruksanvisning.

Skrevet

På induksjonstoppen vår står det "induksjon" på...

Lyser det rødt når du slår på platene? På vår er det nemlig 2 plater induksjon, de lyser ikke. De to andre vanlige lyser rødt nedi der når de står på. Nå VET jo ikke jeg om det er sånn over alt da...

Skrevet

På induksjonstoppen vår står det "induksjon" på...

Lyser det rødt når du slår på platene? På vår er det nemlig 2 plater induksjon, de lyser ikke. De to andre vanlige lyser rødt nedi der når de står på. Nå VET jo ikke jeg om det er sånn over alt da...

Alle våre lyser rødt når de slås på. Alle kokekarene virker på den. Det hender også at ting koker over (vann fra ris som går ut over lokket og på plata, melk). Så kanskje vi har keramisk? Vanskelige greier. Alle har liksom påstått at det vi har er induksjon, men når alle kjelene våre går på den, så blir jeg i tvil. Står bare Siemens på den.

Gjest induksjon
Skrevet

Det må du da merke ganske fort? SHvis det er induksjon: kun magnetiske kjeler virker. Platene blir ikke varme i det hele tatt hvis ikke det står noe magnetisk på dem, og de slår seg av hvis du fjerner kokekaret. Man kan slå varmen rett av og rett på, helt uten ventetid, slik at du kan hoppe fra maks til minimum til maksimum varme uten tid mellom. Du har "boost" funksjon.

Ellers har du vanlige plater i en keramisk topp.

Skrevet

Alle våre lyser rødt når de slås på. Alle kokekarene virker på den. Det hender også at ting koker over (vann fra ris som går ut over lokket og på plata, melk). Så kanskje vi har keramisk? Vanskelige greier. Alle har liksom påstått at det vi har er induksjon, men når alle kjelene våre går på den, så blir jeg i tvil. Står bare Siemens på den.

Høres ikke ut som induksjon. (Men det kan koke over på induksjon også altså...)

Slå på plata og hold hånda 5 cm over. Blir det varmt, er det ikke induksjon.

Skrevet

Det må du da merke ganske fort? SHvis det er induksjon: kun magnetiske kjeler virker. Platene blir ikke varme i det hele tatt hvis ikke det står noe magnetisk på dem, og de slår seg av hvis du fjerner kokekaret. Man kan slå varmen rett av og rett på, helt uten ventetid, slik at du kan hoppe fra maks til minimum til maksimum varme uten tid mellom. Du har "boost" funksjon.

Ellers har du vanlige plater i en keramisk topp.

Vel . Ting koker opp kjappere enn før, men jeg vil ikke påstå at det er superhurtig og plutselig, på under et halvt min, koker det etc... Platene skrur seg av ganske kjapt om ingenting står på dem. Jeg har relativt nye gryter, der det meste er i stål, og alle de fungerer. Det som fikk meg til å lure er at jeg har en ca 8 år gammel partykjele som fungerer på den. Det fikk jeg vite at var klin umulig.

Har vel kanskje vanlige plater i en keramisk topp. Jeg tror det er IKEA forresten. Hele kåken her er IKEA (de som solgte den var helt klart store fan av den kjeden).

Skrevet

Høres ut som en keramisk topp spør du meg.

Ikke at jeg har peiling på indusksjon, men jeg har ny keramisk i alle fall. :o)

Skrevet

Blir platene varme uten at det står noe på dem? I såfall er det ikke induksjon.

Skrevet

Høres ikke ut som induksjon. (Men det kan koke over på induksjon også altså...)

Slå på plata og hold hånda 5 cm over. Blir det varmt, er det ikke induksjon.

Vår induksjonstopp nekter å skru seg på om jeg ikke har satt en kjele på platen.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det høres absolutt ut som keramisk topp. Induksjon varmer opp kjeler ved hjelp av magnetisme. Selv overflaten på komfyren skal dermed ikke bli varm (den blir jo varm fordi den får en varm kjele stående oppå seg, men den skal altså ikke bli varm i seg selv).

Skrevet

Vår induksjonstopp nekter å skru seg på om jeg ikke har satt en kjele på platen.

Ja, det er det som er mitt poeng.

Gjest Elextra
Skrevet

En grei test er å sette platen på maks uten gryte på. Forsøk å legge hånden på platen etter et minutt ;). Om det er induksjon er det ingen fare - den holder seg kald.

Skrevet

En grei test er å sette platen på maks uten gryte på. Forsøk å legge hånden på platen etter et minutt ;). Om det er induksjon er det ingen fare - den holder seg kald.

...og er det keramisk så vil det gjøre vondt:-)

Skrevet

Hvis det står Siemens på den er den ikke fra IKEA. Der selger de Whirlpool. Mulig at merket Siemens ble solgt der for lenge siden, det husker jeg ikke i farta.

Gjest Elextra
Skrevet

...og er det keramisk så vil det gjøre vondt:-)

Nettopp...

Skrevet

Hvis det står Siemens på den er den ikke fra IKEA. Der selger de Whirlpool. Mulig at merket Siemens ble solgt der for lenge siden, det husker jeg ikke i farta.

Enig. Og hvis det hadde vært fra IKEA hadde de _garantert_ klart å skrive det på ganske synlig.

Skrevet

Enig. Og hvis det hadde vært fra IKEA hadde de _garantert_ klart å skrive det på ganske synlig.

Ja, det er jævlig irriterende. Jeg jobber litt på kjøkkenavdelingen på Ikea (har fødselsperm nå) og vi som jobber der er skjønt enige om at det ikke tar seg ut med sånne store merker på hvitevarene. Men Whirlpool vil ha det sånn, og jeg tipper at ledelsen på Ikea heller ikke har noe i mot det. Men jeg liker det altså ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...