Gå til innhold

Hvor blir det av sukkeret?

Gjest mari

Anbefalte innlegg

Gjest mari

På skolen lærte vi at det sukkeret vi spiser, men ikke forbrenner, omdannes til fett i kroppen. Men på sukkerposen står det at sukkeret IKKE omdannes til fett. Hva er riktig??? Har forskerne kommet fram til noe nytt, eller er dette bare et reklametriks fra sukkerleverandørens side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monica Dahlseide, Ernæringsfysiolog

Hei!

Nå bor ikke jeg i Norge, så jeg vet ikke akkurat hva som står på sukkerpakken..

All overfløding næring som kommer inn i kroppen vil gjerne lagres som fett. Dette gjelder både karbohydrater, proteiner og fett. Men legg merke til at dette kun gjelder hvis man gir kroppen mer enn den trenger av det...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei mari

Det er omdiskutert om sukker kan omdannes til fett i kroppen vår. Dette har med kompliserte reaksjoner som skjer inne i cellene å gjøre. Jeg kan ikke gi deg et sikkert svar da det er uenighet blant fagfolk om dette spørsmålet.

Vi spiser som regel en kost som består av karbohydrater (bl.a sukker), fett og proteiner. Alle disse kalles energigivende næringsstoffer. De er nødvendige for at kroppen skal fungerer optimalt. Dersom energiinntaket er høyere enn energiforbruket vil man legge på seg. Ved "overskuddsinntak" er spørsmålet hvilke av de energigivende næringsstoffene forbrennes direkte (alt sukkeret?), og hvilke lagres i kroppen som fettvev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...