Gå til innhold

Er det laktose i Geitemelk?

Anbefalte innlegg

Gjest Underskrift
Skrevet

Vet at geitemelk og kumelk har nokså like melkeproteiner, så om man ikke tåler melk, skal man ikke spise, drikke produkter av geitemelk.

Men hvordan er dette med laktose?

Har netopp funnet ut at ekte geit ost ikke innholder, melk og fløte som G35 og andre typer, men så var det, det med laktosen da.

På forhånd takk for svar.

Vennlig hilsen

Fortsetter under...

Skrevet

Brun geitost er jo laget av geitmelk og i slikt ost er det vel omtrent like mye laktose som i annen brunost, altså relativt mye.

Gjest Underskrift
Skrevet

Brun geitost er jo laget av geitmelk og i slikt ost er det vel omtrent like mye laktose som i annen brunost, altså relativt mye.

Så geitemelk innholder laktose?

Skikkelig dum her nå altså, men jeg har alltid trodd det, men en kokk fortalte meg noe annet, så da ble jeg litt i tvil.

Vet melkeproteinet er likt. Men du er sikker på at geitemelk innholder laktose?

Vennlig hilsen

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg lurer på om hvorfor gulost nesten ikke innholder laktose? Noen som vet hvorfor?

Vennlig hilsen

Skrevet

Først; jeg kan ikke mye om dette, så legg ikke opp dietten etter det jeg sier :-)

Men; laktose er melkesukker og det finnes i all melk, også geitmelk. Brunoster er av de melkeprodukter som inneholder mest laktose. Så hvis du ikke tåler laktose (laktoseintoleranse), bør du være forsiktig.

En annen ting er melkeallergi. Noen er allergisk mot kumelk for eksempel, men kan utmerket godt drikke geitmelk (og spise geitmelkprodukter).

Igjen; sjekk ut dette. Min "google-kompetanse" på området er svært mangelfull.

Gjest Underskrift
Skrevet

Først; jeg kan ikke mye om dette, så legg ikke opp dietten etter det jeg sier :-)

Men; laktose er melkesukker og det finnes i all melk, også geitmelk. Brunoster er av de melkeprodukter som inneholder mest laktose. Så hvis du ikke tåler laktose (laktoseintoleranse), bør du være forsiktig.

En annen ting er melkeallergi. Noen er allergisk mot kumelk for eksempel, men kan utmerket godt drikke geitmelk (og spise geitmelkprodukter).

Igjen; sjekk ut dette. Min "google-kompetanse" på området er svært mangelfull.

Tusen takk!

Det vi har holdt oss helt borte fra geitost, men tenkte kanskje det var greit, men da fortsetter vi med det.

Vennlig hilsen

Annonse

Skrevet

Jeg lurer på om hvorfor gulost nesten ikke innholder laktose? Noen som vet hvorfor?

Vennlig hilsen

Guloster som du kaller det, lagres/modnes noen uker før den selges. Gjennom denne modningsprosessen brytes melkesukkeret ned.

Sure produkter inneholder også mindre laktose fordi laktosen omdannes (til melkesyre) under syrningsprosessen.

Skrevet

Tusen takk!

Det vi har holdt oss helt borte fra geitost, men tenkte kanskje det var greit, men da fortsetter vi med det.

Vennlig hilsen

Det finnes "guloster" laget av geitmelk, og den skulle vel gå greit. Dessuten finnes det kumelk som er "laktoseredusert", nettopp beregnet for laktoseintolerante.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...