Gjest Stina Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg er på slankern og går daglig en fem kilometers tur. Har det noe å si på kaloriforbrenninga om jeg da går fort eller sakte? Lurte også på om det har noe å si om man jogger sakte eller fort? Ca. hvor mye kalorier forbrenner man ved ett kvarters jogging? Takker for evnt. svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 En kort(30-40min) hard løpetur vil høyne metabolismen veldig, og du får en høyere forbrenning resten av dagen. Men for at kroppen din skal klare å løpe slik i 30-40min må den ha energi, og fettet er ikke det letteste å ta av. Derfor vil kroppen finne det passende å ta fra glykogenlagrene(hvis det er noe glykogen), musklene og fettet. Du kommer fort i en katabol fase(muskelnedbrytende). Tar du heller ei økt på rundt 1 times tid hvor det ikke er noe melkesyre i sikte vil kroppen ta seg tid til å brenne mer fett, og ikke sette kroppen i en katabol tilstand. Men forbrenningen vil ikke bli så høy som ved en intensiv økt, resten av dagen. På morgenen eller etter ei styrketreningsøkt har du allerede lavt glykogennivå, så musklene blir fort et offer under ei aerobisk økt, så for å beskytte dem mot nedbryting kan du drikke en proteinshake i vann(i vann for å unngå karbohydrater).Det gjelder egentlig når som helst du skal løpe etc. men spess. på de 2 tidspunktene jeg nevnte. Da vil kroppen ta av aminosyrene i stedet for musklene. Samt fettet. Så konklusjonen min er ihvertfall at du har igjen mer for korte harde økter i stedet for lange moderate økter. Hvis maximal fettforbrenning er målet. Og hvis du ikke skjønte det så brenner du mer fett da glykogenlagrene er tomme. Så det er bare en fordel med tanke på fettforbrenningen at de er tomme forran en aerobisk aktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Hei, du vil forbruke flere kalorier etterhvert som farten øker. Jeg kan ikke svare på hvor mange kalorier du forbrenner. Her finnes det mange variabler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.