Gjest usikker på dette... Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jeg har jernmangel, og tar jerntabletter. (er blodgiver og får tablettene fra blodbanken - men har fått karantene i 6 mnd. pga jernmangel) Men jeg kan helt sikkert fylle litt ekstra på med jern via kostholdet også, antar jeg. Vet jo om lever og leverprodukter, men hvilke andre matvareprodukter vil gagne med når nårjeg trenger jern? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Kornvarer, kjøtt, blod og innmat, grønnsaker, frukt, bær, poteter og egg. Grove korn- og brødvarer og grønne bladgrønnsaker inneholder mye jern pr. 100 g vare. Vitamin C øker jernopptaket, mens te og kaffe hemmer det. Appelsinjuice til brødskiven er derfor bra for jernopptak, mens det er fint å holde te og kaffe unna måltidene dersom man har mistanke om at kroppen har for lite jern. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Ikke spis for mye lever. Levern er full av stoffer som kan gjøre ting på lengre sikt. Fiskelever er f eks ikke bra for alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Da jeg var gravid trengte jeg litt ekstra jern. Fikk da beskjed om at tabletter ikke var tilstrekkelig, men at jeg skulle kjøpe flytende jerntilskudd. Dette er en flaske de selger i dagligvarebutikkene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
benniie Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 melk hindrer også jernopptaket så i tillegg til kaffe og te, som er nevnt nedenfor bør du unngå for mye melkeprodukter sammen med måltidene. Du burde kanskje også få undersøkt om det er selve opptaksmekanismen i kroppen det er noe galt med. Hvis problemet er at kroppen ikke klarer å ta opp jernet er det ikke sikkert at det hjelper med kosttilskudd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Santrox Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 melk hindrer også jernopptaket så i tillegg til kaffe og te, som er nevnt nedenfor bør du unngå for mye melkeprodukter sammen med måltidene. Du burde kanskje også få undersøkt om det er selve opptaksmekanismen i kroppen det er noe galt med. Hvis problemet er at kroppen ikke klarer å ta opp jernet er det ikke sikkert at det hjelper med kosttilskudd. Dette opplevde jeg. Gikk på jerntabletter lenge uten at det hjalp, men da jeg kuttet en god del ned på gluten forsvant jernmangelen også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Line Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Duroferron var de eneste jerntablettene jeg tålte, og de eneste som fikk opp jernlagrene og nivåene mine da jeg hadde jernmangel. De er litt sterkere enn andre jerntabletter, og er depottabletter som gir ut litt og litt gjennom hele dagen. Grønnsaker med mye farge har jern i seg, jo mørkere, jo bedre. Paprika, broccoli, gulrøtter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.