Gå til innhold

Jernmangel

Gjest usikker på dette...

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på dette...

Jeg har jernmangel, og tar jerntabletter. (er blodgiver og får tablettene fra blodbanken - men har fått karantene i 6 mnd. pga jernmangel)

Men jeg kan helt sikkert fylle litt ekstra på med jern via kostholdet også, antar jeg. Vet jo om lever og leverprodukter, men hvilke andre matvareprodukter vil gagne med når nårjeg trenger jern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kornvarer, kjøtt, blod og innmat, grønnsaker, frukt, bær, poteter og egg.

Grove korn- og brødvarer og grønne bladgrønnsaker inneholder mye jern pr. 100 g vare.

Vitamin C øker jernopptaket, mens te og kaffe hemmer det. Appelsinjuice til brødskiven er derfor bra for jernopptak, mens det er fint å holde te og kaffe unna måltidene dersom man har mistanke om at kroppen har for lite jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid trengte jeg litt ekstra jern. Fikk da beskjed om at tabletter ikke var tilstrekkelig, men at jeg skulle kjøpe flytende jerntilskudd.

Dette er en flaske de selger i dagligvarebutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

melk hindrer også jernopptaket så i tillegg til kaffe og te, som er nevnt nedenfor bør du unngå for mye melkeprodukter sammen med måltidene.

Du burde kanskje også få undersøkt om det er selve opptaksmekanismen i kroppen det er noe galt med. Hvis problemet er at kroppen ikke klarer å ta opp jernet er det ikke sikkert at det hjelper med kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

melk hindrer også jernopptaket så i tillegg til kaffe og te, som er nevnt nedenfor bør du unngå for mye melkeprodukter sammen med måltidene.

Du burde kanskje også få undersøkt om det er selve opptaksmekanismen i kroppen det er noe galt med. Hvis problemet er at kroppen ikke klarer å ta opp jernet er det ikke sikkert at det hjelper med kosttilskudd.

Dette opplevde jeg. Gikk på jerntabletter lenge uten at det hjalp, men da jeg kuttet en god del ned på gluten forsvant jernmangelen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Duroferron var de eneste jerntablettene jeg tålte, og de eneste som fikk opp jernlagrene og nivåene mine da jeg hadde jernmangel. De er litt sterkere enn andre jerntabletter, og er depottabletter som gir ut litt og litt gjennom hele dagen.

Grønnsaker med mye farge har jern i seg, jo mørkere, jo bedre. Paprika, broccoli, gulrøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...