Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som har vært en habil billist i de 20 årene jeg har hatt førerkort, uten uhell av noe slag - inntil for et par, tre år siden, da jeg var innblandet i 2,3 ulykker eller nesten-ulykker i løpet av kort tid. Dette har gjort meg

livredd for å kjøre på motorvei og i tuneller. Dessverre tok jeg ikke tak i det med en gang, og tvang meg selv til å kjøre, men holdt meg til småveier i stedet. Nå har det oppstått en slags angst/fobi for høy fart på motorvei, og da spesielt i tuneller. Dette er et stadig større problem for meg, rett og slett et funksjonstap i hverdagen, og det begynner å gå på

livskvaliteten løs. Jeg har fått henvisning til spesialist av fastlege, men et prosjekt jeg skulle deltatt på, ble lagt på is. Jeg trenger konkrete råd på hvor henvende meg i Oslo-området.

Takk for svar.

Dafne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267469-tunellfobi/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest Funksjon

Hei!

Interessant å lese ditt innlegg selv om det er en stund siden du skrev inn. Om det er godt for deg å vite så er det andre som også sliter med et likt problem. Jeg opplevde en traumatisk opplevelse på motorveien for mange år siden og gjorde som deg den feilen at jeg ikke fortsatte å kjøre. Problemet har grodd dypt og angsten har blitt større ved at jeg har kjørt på små veier. Dvs at jeg har unngått og eksponere meg. Det som skjer da som du kanskje vet er at angsten blir/kan bli større.

Dette er en vanskelig form for angst, men om det ikke altfor lenge siden du opplevde dette så forsøk å kjør før alt har grodd fast!

Jeg har forsøkt hypnose som jeg følte hjalp meg en liten periode. Dette kan jo du også prøve. Andre metoder kan være TFT, som kanskje kan hjelpe.

Det finnes medisiner som f.eks. seroxat som kan hjelpe mot panikk angst.

Men jeg tror det beste er om du kan klare og kjøre på egenhånd f.eks. på tider med liten trafikk og deretter utvide dine områder og tider.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267469-tunellfobi/#findComment-2201443
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...