Gå til innhold

Hvordan kan folk tro på gud?

Anbefalte innlegg

Gjest santa barbara
Skrevet

Det er vel ikke særlig mange som fornekter evolusjonen, i alle fall ikke blant de du kaller "opplyste". Men hva som satte i gang verden og utviklingen, er det mange meninger om, ja.

Jeg vet ikke jeg, om det er så mye mer ufortnuftig å tro på Gud enn å tro på at verden i dag er blitt utviklet fra "materie" og Big Bang. Og sannsynligheten for at det skulle oppstå¨mutasjoner som utviklet det som i dag er vårt øye, er så usannsynlig liten at vi i alle henseende ville kalle det "umulig". (Jeg hørte sannsynligheten på et program på BBC en gang, men husker ikke nå - det var i alle fall tilnærmet ingen sannsynlighet for at det skulle bli sånn).

Verden er fremdeles et gåtefullt sted, og mennesker søker forklaring der de finner den. At det er så mye mer rasjonelt å tro på det ene eller det andre, kan naturligvis diskuteres.

(Hørte forresten en gang at veldig mange astrofysikere er kristne, aner ikke om det stemmer, men de burde jo vite hva de snakket om :) )

Hvorfor er det mer sannsynlig at gud med alle hans krefter bare plustselig skulle oppstå?

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulkert

29

• Hatsumomo

11

• tzatziki1365380058

9

• willow

8

Skrevet

mente du meg? det var ingen bedre viten het..jeg skrev hva jeg tdodde på..og jeg sier bare at jeg er glad i mange selvom de tror noe annet..det er mulig jeg også tar feil vet du..

nei, jeg mente santa barbara ;)

Gjest lumelia
Skrevet

Uansett, burde ikke alle være greie med hverandre? gikk på et kurs engang der ei plutselig kjeftet oss ut å stakk..dagen etter sa ho undkyld og forklarte seg , og jeg mener, det er så mye vi ikke vet om hverandre, så det at ho kjeftes oss ut kom jo av at ho hadde det vondt og ikke pgav oss, noe som bør tenkes på i andre sammenhenger også. Alle er forskjellige..

Skrevet

Så mange mennesker, så mange forskjellige utseender og så mange forskjellige sinn..Jeg tror det avhenger av hva du er oppvokst med, hva du er lært til, hvordan du er oppdratt og hvordan livet har vært. Jeg er mere paganist. Jeg tror ikke på noe, men jeg tror mennesker skal leve i harmoni, ta vare på hverandre, være gode og snille og forståelsesfulle. Det er viktig å snakke for seg selv, jeg tenker om de som er kristne at de må få tro på det de vil, fordi jeg har ingen rett til å si hva de er vokst opp med og hvordan livet har formet dem. Jeg lever etter en enkel regel, leve å ha det godt, la mennesker være mennekser og se de små tingene i verden som virkelig betyr noe..som hvor god luften er ute når det regner. Og hvor fantastisk det er å være i en kvinnekropp, spise sjokolade leve og feire livet, spise god mat, kose seg, shoppe litt, ha fri å leve som om hver dag er den siste:-)....

den er jeg enig i. livet er en gave. for mange er det en gave gitt av gud. og man takker gud for de tingene man nyter :)

Gjest lumelia
Skrevet

nei, jeg mente santa barbara ;)

ok sorry:-) hva tror du på?:-)

Gjest santa barbara
Skrevet

Da kan de si det samme til deg. Det handler om hvor man ser det fra. Og om man skal tviholde på slike synspunkter, og ikke kan tolerere at folk er forskjellige skaper man krig, både i fysisk og psykisk forstand. Det kommer veldig sjeldent noe godt ut av en slik bedrevitenhet som du fremstiller deg selv som i bestillelse av nå.

Du har tydeligvis ikke fulgt helt med. Få har utrettet så mye ondt som de religiøse. Veldig mange kriger er pga religionen og det at de er hjernevasket. Selvsagt er motivet bak religionen makt og rikdom for de som "laget" og styrer religionen.

Hvis du tror på julenissen og jeg ikke, hvem ville du syntes var mest "smart"? Den som tror på julenissen tror jo hardt og inderlig at den har rett, mens den som ikke tror vet at han ikke finnes. Det er fordskjellen. Tro og vite.

Gjest lumelia
Skrevet

den er jeg enig i. livet er en gave. for mange er det en gave gitt av gud. og man takker gud for de tingene man nyter :)

det eneste JEG som person synes er dumt med kristendom er at det er endel negativt, som sex, og andre viktige fantastiske ting. hvorfor skal mennesker ikke leve og elske å ha det fantastisk?

Gjest santa barbara
Skrevet

Uansett, burde ikke alle være greie med hverandre? gikk på et kurs engang der ei plutselig kjeftet oss ut å stakk..dagen etter sa ho undkyld og forklarte seg , og jeg mener, det er så mye vi ikke vet om hverandre, så det at ho kjeftes oss ut kom jo av at ho hadde det vondt og ikke pgav oss, noe som bør tenkes på i andre sammenhenger også. Alle er forskjellige..

Si det til de religiøse du som kriger som de ikke kan noe annet. Og si det til gud, som dømmer de som ikke tror. Ingen er så ond som han hvis man leser i bibelen, virker som han til tider har pms også...

Skrevet

Du har tydeligvis ikke fulgt helt med. Få har utrettet så mye ondt som de religiøse. Veldig mange kriger er pga religionen og det at de er hjernevasket. Selvsagt er motivet bak religionen makt og rikdom for de som "laget" og styrer religionen.

Hvis du tror på julenissen og jeg ikke, hvem ville du syntes var mest "smart"? Den som tror på julenissen tror jo hardt og inderlig at den har rett, mens den som ikke tror vet at han ikke finnes. Det er fordskjellen. Tro og vite.

Du tror virkelig på de største linjene, eller hur? Det er EKSTREMISTENE som skaper krigene,

Men fint. Du skal få tro og mene akkurat det du vil. Jeg tror da mitt ;)

Skrevet

det eneste JEG som person synes er dumt med kristendom er at det er endel negativt, som sex, og andre viktige fantastiske ting. hvorfor skal mennesker ikke leve og elske å ha det fantastisk?

Mange kristne har sex. Husk at det finnes veldig mange typer kristne. Ikke alle tror at sex før ekteskapet er feil, heller ikke festing.

Gjest lumelia
Skrevet

Si det til de religiøse du som kriger som de ikke kan noe annet. Og si det til gud, som dømmer de som ikke tror. Ingen er så ond som han hvis man leser i bibelen, virker som han til tider har pms også...

hehehe...ja ble litt sjokkert altså litt skummelt måtte jo lese litt i bibelen, må jo vite hva som står..men det var såå mye drittkasting på jenter..syke tendenser!! usshj...skittne jenter og avsky og..uff nei..hvordan kan noen si slikt??

Gjest lumelia
Skrevet

Mange kristne har sex. Husk at det finnes veldig mange typer kristne. Ikke alle tror at sex før ekteskapet er feil, heller ikke festing.

hehe nei det er snat..vet ikke så mye om det hehe..jeg vil iallefall leve og ha det gøy å fråtse villt!!

Gjest jeg er gud!
Skrevet

skjønner det ikke heller.

*gud skaper mennesker..*

hahaha...ingen gud har laget mine barn feks.

DE HAR JEG OG TYPEN LAGET SELV!!!

planter og dyr kom fra alger og bakterier som ved hjelp av sol,vær og vind artet seg til å bli mer enn som så..

det sier vitenskapen og den er heller mer troverdig enn drankene som skrev bibelen.

de må jo ha vært helt på bærtur når de skrev den for herrigud!!..de så jo alt mulig rart jo!

gikk på vannet..joja...det har jeg også gjort..landeplager: der har discovery lagt fram sine fakta osv..

åsså har vi mohammed da som skal bli gjenfødt av en mann.

muslimer er imot homser og alikavel så er det greit at denne mohamed skal bli gjenfødt av en mann? må "pule" for å få avkom altså..

1+1=2

nei jeg er min egen gud!!

skaper mirakler jeg og;)

religion er evig diskusjon.

tror på meg selv og det jeg ser.

men er det en religion jeg kan si meg enig i så er det faktisk budda.

respektere og ha tro på plante og dyrelivet.og renheten..

det er jo trossalt dette som holder alt i live:)

Gjest buzzzzi
Skrevet

Denne kraften kaller jeg Gud.

Tjaaa...hvorfor ikke =)

Gjest liker ikke bedrevitere
Skrevet

Det er vel relativt få kriger som handler om religion i seg selv,hvis noen i det hele tatt.

Krig handler stort sett om makt, ressurer og penger og egeninteresser for psyke ledere.

Alle verdensreligionene har de samme grunnprinsippene, det vet vel alle som er litt "opplyste".

On ingen "opplyste" har svaret på hvordan universet oppsto, så der kan ingen opptre som bedrevitere eller rakke ned på noen som tror noe annet enn dem selv.

Det ligger utenfor menneskets fatteevne og man bør vel heller være noe ydmyk hva angår dette spørsmålet.

At Muhammad skal gjenfødes av en mann er sprøyt, ikke vet jeg hvor du har det fra, men du finner ikke det noe sted i hverken Quran eller Hadith.

Så her tror jeg faktisk du må "opplyses" litt.

Gjest santa barbara
Skrevet

Det er vel relativt få kriger som handler om religion i seg selv,hvis noen i det hele tatt.

Krig handler stort sett om makt, ressurer og penger og egeninteresser for psyke ledere.

Alle verdensreligionene har de samme grunnprinsippene, det vet vel alle som er litt "opplyste".

On ingen "opplyste" har svaret på hvordan universet oppsto, så der kan ingen opptre som bedrevitere eller rakke ned på noen som tror noe annet enn dem selv.

Det ligger utenfor menneskets fatteevne og man bør vel heller være noe ydmyk hva angår dette spørsmålet.

At Muhammad skal gjenfødes av en mann er sprøyt, ikke vet jeg hvor du har det fra, men du finner ikke det noe sted i hverken Quran eller Hadith.

Så her tror jeg faktisk du må "opplyses" litt.

#Det er vel relativt få kriger som handler om religion i seg selv,hvis noen i det hele tatt. Krig handler stort sett om makt, ressurer og penger og egeninteresser for psyke ledere."

Ja, og religion er jo også om dette.

#Alle verdensreligionene har de samme grunnprinsippene, det vet vel alle som er litt "opplyste".#

Er ikke fler religioner og fler guder i seg selv bevis på at dette bare er tull? De mostrider jo hverandre.

#On ingen "opplyste" har svaret på hvordan universet oppsto, så der kan ingen opptre som bedrevitere eller rakke ned på noen som tror noe annet enn dem selv. Det ligger utenfor menneskets fatteevne og man bør vel heller være noe ydmyk hva angår dette spørsmålet.#

Hvorfor skulle svaret være gud? Bare fordi vi ikke kan forstå, så tar vi den enkle utveien og skylder alt på gud og at vi ikke er laget for å fatte dette?

#At Muhammad skal gjenfødes av en mann er sprøyt, ikke vet jeg hvor du har det fra, men du finner ikke det noe sted i hverken Quran eller Hadith. Så her tror jeg faktisk du må "opplyses" litt.#

Nå har da heller ikke jeg sagt dette, nå må du følge med på hvem du svarer lille du.

Skrevet

Men hvis du mener at ingenting kan oppstå fra ingenting, hvor kommer så GUD fra? Han må jo også bli til på et vis ikke sant? Teorien din var like tynn som resten av religion greiene.

Hvem har skapt Gud ? Joa, har ingen problem med å skjønne spørsmålet, men det er der du (og andre) MÅ stappe fingeren din/deres godt ned i jordsmonnet i den selverkjennelsen at DU/JEG/ALLE ikke har nok sirkulasjon i "nepa" til å kunne forstå dybden i dette.

Vi kan jo fortsette ... hvis universet en gang ble til, hva fylte det "rommet" (som universet nå rommer) FØR universet ble til ? Ingenting ? I såfall, hvordan kunne universet bli til av ingenting ?

Med dette som bakgrunn, så kan jeg på en måte "forstå" at en Gud har ingen begynnelse og ingen ende .... så enkelt og såååå vanskelig ;-))

Uansett, folk som skråsikkert og bombastisk uttaler seg om at det ikke finnes noen Gud, fremstår for meg som direkte "sandblåst" mellom øra tatt i betraktning at vi mennesker er "støvkorn" i universsammenheng.

Skrevet

Hva gjør deg så fanken smart da?

Man kan bare TRO at noe er til, du kan søren ta meg IKKE VITE noe som helst, ettersom DU ikke er altseende og allvitende om alt som skjer i universet.

Folk som skråsikkert uttaler seg om at Gud ikke finnes, fordi de VET det, virker mindre intelligente enn resten av gjengen på denne jorden.

Gjest liker ikke bedrevitere
Skrevet

#Det er vel relativt få kriger som handler om religion i seg selv,hvis noen i det hele tatt. Krig handler stort sett om makt, ressurer og penger og egeninteresser for psyke ledere."

Ja, og religion er jo også om dette.

#Alle verdensreligionene har de samme grunnprinsippene, det vet vel alle som er litt "opplyste".#

Er ikke fler religioner og fler guder i seg selv bevis på at dette bare er tull? De mostrider jo hverandre.

#On ingen "opplyste" har svaret på hvordan universet oppsto, så der kan ingen opptre som bedrevitere eller rakke ned på noen som tror noe annet enn dem selv. Det ligger utenfor menneskets fatteevne og man bør vel heller være noe ydmyk hva angår dette spørsmålet.#

Hvorfor skulle svaret være gud? Bare fordi vi ikke kan forstå, så tar vi den enkle utveien og skylder alt på gud og at vi ikke er laget for å fatte dette?

#At Muhammad skal gjenfødes av en mann er sprøyt, ikke vet jeg hvor du har det fra, men du finner ikke det noe sted i hverken Quran eller Hadith. Så her tror jeg faktisk du må "opplyses" litt.#

Nå har da heller ikke jeg sagt dette, nå må du følge med på hvem du svarer lille du.

Nja, vil ikke si at religion handler om hverken makt eller penger...det er vel noe religøse ledere er opptatt av.

Budskapet i alle de store verdensreligioner er det samme, det vil jeg tro de fleste vet.

Fakta er at ingen vet hvordan universet oppsto, det er kun teorier.

Nettopp derfor er dette foreløpig et trosspørmål for alle.

Og sorry for det med Muhammad, gikk litt fort i svingene her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...