Gå til innhold

Hvordan kan folk tro på gud?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Hvorfor er det mer sannsynlig at gud med alle hans krefter bare plustselig skulle oppstå?

Det er det jo ikke. Uansett hvilken løsning man velger, så er den like "usannsynlig". Det er du som synes det er så innmari rart at folk tror på Gud, det er ikke jeg som synes det er rart at folk ikke gjør det.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulkert

29

• Hatsumomo

11

• tzatziki1365380058

9

• willow

8

tzatziki1365380058
Skrevet

Dersom det er tilfelle at astrofysikarar er kristne, kvifor skulle dei ha så mykje meir greie på om det finst ein gud eller ikkje?

Si det, men de er vel de i verden som vet mest om verdensrommet, kjernefysikk, sorte hull og hvordan "ting" oppstår. Og i så fall burde de vite betraktelig mer enn den jevne mann om hvordan ting kan ha "blitt til", og de er vel generelt i overkant smartere enn de fleste av oss, sånn ellers. I så fall litt paradoksalt at de i tillegg tror på Gud som "bevegende årsak".

Men - jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har peil på verken astrofysikk eller annen fysikk, så kanskje er det helt naturlig at de tror på Gud, og kanskje tar jeg helt feil i forhold til hva de holder på med i jobben sin.

Skrevet

Det er vel ikke særlig mange som fornekter evolusjonen, i alle fall ikke blant de du kaller "opplyste". Men hva som satte i gang verden og utviklingen, er det mange meninger om, ja.

Jeg vet ikke jeg, om det er så mye mer ufortnuftig å tro på Gud enn å tro på at verden i dag er blitt utviklet fra "materie" og Big Bang. Og sannsynligheten for at det skulle oppstå¨mutasjoner som utviklet det som i dag er vårt øye, er så usannsynlig liten at vi i alle henseende ville kalle det "umulig". (Jeg hørte sannsynligheten på et program på BBC en gang, men husker ikke nå - det var i alle fall tilnærmet ingen sannsynlighet for at det skulle bli sånn).

Verden er fremdeles et gåtefullt sted, og mennesker søker forklaring der de finner den. At det er så mye mer rasjonelt å tro på det ene eller det andre, kan naturligvis diskuteres.

(Hørte forresten en gang at veldig mange astrofysikere er kristne, aner ikke om det stemmer, men de burde jo vite hva de snakket om :) )

Hver uke får vi en lottorekke. At det skal bli akkurat den rekka det blir, hver gang, er det bare en 5,2 millionsdels sjanse for at det skal bli. Sjansen for at det skal bli akkurat de rekkene det blir på to uker, er en til 2 BILLIONER! Så kan du jo tenke deg hvor liten sannsynlighet det er for at du skal få akkurat de rekkene du får i løpet av et år. Sansynligheten blir så liten at det er bortimot helt umulig. Og nå snakker vi fremdeles bare lottotall! Og kun i løpet av kort tid. Verden har blitt til i løpet av milliarder av år! Nei, sjansen for at det ble akkurat som det ble, er usannsynlig liten. Hvert og et utfall er så usannsynlig at det tilsvarer null. Men det måtte nødvendigvis bli et av disse usannsynlige utfallene. Hvis jeg får lov til å kalle en spade for en spade - argumentet om at det er for usannsynlig at verden skal ha blitt som den ble, uten en styrende hånd, er bare tull.

Skrevet

Hver uke får vi en lottorekke. At det skal bli akkurat den rekka det blir, hver gang, er det bare en 5,2 millionsdels sjanse for at det skal bli. Sjansen for at det skal bli akkurat de rekkene det blir på to uker, er en til 2 BILLIONER! Så kan du jo tenke deg hvor liten sannsynlighet det er for at du skal få akkurat de rekkene du får i løpet av et år. Sansynligheten blir så liten at det er bortimot helt umulig. Og nå snakker vi fremdeles bare lottotall! Og kun i løpet av kort tid. Verden har blitt til i løpet av milliarder av år! Nei, sjansen for at det ble akkurat som det ble, er usannsynlig liten. Hvert og et utfall er så usannsynlig at det tilsvarer null. Men det måtte nødvendigvis bli et av disse usannsynlige utfallene. Hvis jeg får lov til å kalle en spade for en spade - argumentet om at det er for usannsynlig at verden skal ha blitt som den ble, uten en styrende hånd, er bare tull.

Unnskyld; en til 27 billioner... Du kan jo slå det inn på kalkulatoren selv: 5200000 multiplisert med 5200000. For hver uke du fortsetter, kan du på ny gange med 5200000. Prøv å finn sannsynligheten for at det ble akkurat som det ble i fjor!

Skrevet

Si det, men de er vel de i verden som vet mest om verdensrommet, kjernefysikk, sorte hull og hvordan "ting" oppstår. Og i så fall burde de vite betraktelig mer enn den jevne mann om hvordan ting kan ha "blitt til", og de er vel generelt i overkant smartere enn de fleste av oss, sånn ellers. I så fall litt paradoksalt at de i tillegg tror på Gud som "bevegende årsak".

Men - jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har peil på verken astrofysikk eller annen fysikk, så kanskje er det helt naturlig at de tror på Gud, og kanskje tar jeg helt feil i forhold til hva de holder på med i jobben sin.

Det er en helt klar statistisk sammenheng mellom høy utdanning og det å være ateist. Utbredelsen av ateisme er egentlig et nytt fenomen i verdenshistorien. De fleste vokser fremdeles opp med en form for religionspåvirkning. Det er klart at i fremtiden vil de færreste fysikere være religiøse. Og fysikken som blir presentert i kreasjonistiske magasiner, har ingenting med virkeligheten å gjøre. Den er kun lek med tall og begreper. En av de mest kjente som driver med kombinasjon av kristendom og vitenskap, Erik Damman, gikk i lære hos en fysiker til han fant alle argumentene han ville ha. Hans læremester sa at "hadde han fortsatt å gå i lære, så hadde han ikke sagt dethan sier". Som en kuriositet kan det nevnes at fysikeren selv var kristen.. Han mente dog at hans tro var personlig og hadde ingenting med vitenskap å gjøre.

tzatziki1365380058
Skrevet

Mitt argument er da ikke at verden ble til uten en styrende hånd. Jeg aner ikke hvordan verden ble til!

Jeg reagerer bare veldig på trådstarter som synes det er så idiotisk at noen tror på Gud. Ja, det er kanskje idiotisk, men de fleste av forklaringene om verden er temmelig "idiotiske" og vanskelige for oss å fatte.

Så at noen tror på "noe mer" burde ikke være gjenstand for noen stor overraskelse,

Til sannsynlighetsberegningen din: Det er større sannsynligghet for at "en eller annen tilfelgighet" skal slå til, enn til at en spesifikk sannsynlighet skal slå til. Når det gjelder verden, så er det veldig mange minimale sannsynligheter som har slått til og trukket i samme, heldige retning. Det er sinnsykt "flaks" eller Gud eller "noe".

Det forbauser meg ikke et sekund at mennesker forsøker å finne fornuftige forklaringer på det. OG det forbauser meg at trådstarter er så forbauset og nedlatende i forhold til mennesker som tenker annerledes enn han selv.

Skrevet

Mitt argument er da ikke at verden ble til uten en styrende hånd. Jeg aner ikke hvordan verden ble til!

Jeg reagerer bare veldig på trådstarter som synes det er så idiotisk at noen tror på Gud. Ja, det er kanskje idiotisk, men de fleste av forklaringene om verden er temmelig "idiotiske" og vanskelige for oss å fatte.

Så at noen tror på "noe mer" burde ikke være gjenstand for noen stor overraskelse,

Til sannsynlighetsberegningen din: Det er større sannsynligghet for at "en eller annen tilfelgighet" skal slå til, enn til at en spesifikk sannsynlighet skal slå til. Når det gjelder verden, så er det veldig mange minimale sannsynligheter som har slått til og trukket i samme, heldige retning. Det er sinnsykt "flaks" eller Gud eller "noe".

Det forbauser meg ikke et sekund at mennesker forsøker å finne fornuftige forklaringer på det. OG det forbauser meg at trådstarter er så forbauset og nedlatende i forhold til mennesker som tenker annerledes enn han selv.

Jeg sier ikke noe om sjansen for det ene fremfor det andre, men at _noe må det bli_!! På samme måte som det faktisk blir et resultat på lottoen hver uke, så måtte verden bli på et vis også.

Det finnes mange grunner til at folk tror, men de har lite med fornuft å gjøre.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er en helt klar statistisk sammenheng mellom høy utdanning og det å være ateist. Utbredelsen av ateisme er egentlig et nytt fenomen i verdenshistorien. De fleste vokser fremdeles opp med en form for religionspåvirkning. Det er klart at i fremtiden vil de færreste fysikere være religiøse. Og fysikken som blir presentert i kreasjonistiske magasiner, har ingenting med virkeligheten å gjøre. Den er kun lek med tall og begreper. En av de mest kjente som driver med kombinasjon av kristendom og vitenskap, Erik Damman, gikk i lære hos en fysiker til han fant alle argumentene han ville ha. Hans læremester sa at "hadde han fortsatt å gå i lære, så hadde han ikke sagt dethan sier". Som en kuriositet kan det nevnes at fysikeren selv var kristen.. Han mente dog at hans tro var personlig og hadde ingenting med vitenskap å gjøre.

"Det er en helt klar statistisk sammenheng mellom høy utdanning og det å være ateist."

Det stemmer kanskje, men at en høy utdanning i feks sosiologi skal føre til ateisme, er jo i så fall ikke begrunnet i annet enn at mennesket får større tro på sin egen fortreffelighet og "oversikt" etterhvert som det kan mer om "noe". Det er ingen logisk grunn utover det.

I tillegg er samfunn med høy levestandard gjenerelt gjenstand for større sekularisering. Det har vel like mye med mindre behov for religion å gjøre, som med det at man har høy utdanning (som kjennetegner land med høy levestandard). At enhver høyere utdanning skulle gjøre en person så mye "visere" når det gjelder verdens opprinnelse er jeg ikke veldig enig i. Og jeg har en høy utdanning selv, så det er sagt.

Naturligvis kommer færre fysikerer til å tro på gud etterhvert - de følger jo trendene i samfunnet for øvrig.

Hvis man skal gjøre et "intelligent" livsvalg, så bør man være agnostiker. Ingen kan vite, i alle fall ikke foreløpig.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg sier ikke noe om sjansen for det ene fremfor det andre, men at _noe må det bli_!! På samme måte som det faktisk blir et resultat på lottoen hver uke, så måtte verden bli på et vis også.

Det finnes mange grunner til at folk tror, men de har lite med fornuft å gjøre.

Akkurat det er vi helt enige i.

Skrevet

Hva gjør deg så fanken smart da?

Man kan bare TRO at noe er til, du kan søren ta meg IKKE VITE noe som helst, ettersom DU ikke er altseende og allvitende om alt som skjer i universet.

Folk som skråsikkert uttaler seg om at Gud ikke finnes, fordi de VET det, virker mindre intelligente enn resten av gjengen på denne jorden.

Hvordan gikk det med katten din og såret?

ShitDiddelyDo
Skrevet

En ting er å tro på en Gud (eller hva man nå velger å kalle en eventuell høyere makt).

Noe annet er det å tro på bibelen, skrevet av mennesker (og mennesker har jo alltid vært til å stole på), og består av eventyr og sagn fra ulike tider, tolket og overtolket etter eget forgodtbefinnende, mens prester i ulike råd har bestemt hva som er sant og hva som ikke er sant.

Å tro på denne boka er i beste fall idioti.

Gjest girasol
Skrevet

Hvordan er det mulig for oppegående mennesker å tro at de er det høyeste eksisterende vesenet, og at alt ble til av ingenting eller i beste fall et svært smell som dermed etter sigende må ha kommet av ingenting... og hvordan kan noe som helst oppstå utfra ingenting?

Skrevet

Jeg tror på en høyere kraft. Det er for meg likegyldig hva man kaller "det".

Jeg tror det er noen som "trekker litt i trådene".

Gjest girasol
Skrevet

Interessant vinling.

Gjest girasol
Skrevet

Hvordan oppstod Gud?

Han har nok alltiv vært til, og er det ene som ikke oppstod som et resultat av noe annet. Vitenskapen benekter heller ikke at en tankerekke eller en handlingsrekke har en trådstarter. "En første beveger" som Platon kallte det.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg mener ikke nødvendigvis de er dumme, litt uvitende må de jo være, men mest av alt hjernevasket.

Litt uvitende sier du... hm... hva er det du VET da, som de som tror på en gud ikke vet??

Gjest girasol
Skrevet

Ja, men de er ikke nødvendigvis dumme da, men litt hjernevasket kanskje?

Alle mennesker er hjernevasket på en eller annen måte. Også du. Sosialdemokrater er hjernevasket. Ateister er hjernvasket. Kristne er hjernevasket. Ingen barn vokser opp i et vakuum der det ikke finnes mennesker rundt dem som påvirker dem.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kanskje fordi Jesus var så revolusjonerende og viste alle mennesker, hva det vil si å være et godt menneske...

Om evulosjonen er korrekt , er det vel ikke utenkelig at det var Gud som sto bak!

Skrevet

Hvordan gikk det med katten din og såret?

Det går bra :) Han er i fin form og såret gror fint.

Skrevet

Alle mennesker er hjernevasket på en eller annen måte. Også du. Sosialdemokrater er hjernevasket. Ateister er hjernvasket. Kristne er hjernevasket. Ingen barn vokser opp i et vakuum der det ikke finnes mennesker rundt dem som påvirker dem.

*klapper*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...