Gå til innhold

Hvordan kan folk tro på gud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Det er en helt klar statistisk sammenheng mellom høy utdanning og det å være ateist."

Det stemmer kanskje, men at en høy utdanning i feks sosiologi skal føre til ateisme, er jo i så fall ikke begrunnet i annet enn at mennesket får større tro på sin egen fortreffelighet og "oversikt" etterhvert som det kan mer om "noe". Det er ingen logisk grunn utover det.

I tillegg er samfunn med høy levestandard gjenerelt gjenstand for større sekularisering. Det har vel like mye med mindre behov for religion å gjøre, som med det at man har høy utdanning (som kjennetegner land med høy levestandard). At enhver høyere utdanning skulle gjøre en person så mye "visere" når det gjelder verdens opprinnelse er jeg ikke veldig enig i. Og jeg har en høy utdanning selv, så det er sagt.

Naturligvis kommer færre fysikerer til å tro på gud etterhvert - de følger jo trendene i samfunnet for øvrig.

Hvis man skal gjøre et "intelligent" livsvalg, så bør man være agnostiker. Ingen kan vite, i alle fall ikke foreløpig.

I teorien er jeg agnostiker. I praksis er jeg ateist. Man kan ikke forholde seg til guder man hverken vet noe om eller har grunnlag for å tro på. Hadde jeg opplevd sterke makter som beordret meg til, tja, hva som helst, egentlig, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Men jeg hadde fremdeles vært agnostiker. Alt kan fremdeles være en drøm, selv om et vesen større enn deg i din verden skulle fortelle deg noe annet.

En sosiolog som ikke ser religion som et rent kulturfenomen? Tja, de finnes sikkert..

Jeg kjenner til kristne som har måttet avbryte psykologiutdanningen fordi menneskesynet er så fjernt fra deres eget. Det er helt uvanlig at biologer ser mennesket som annet enn dyr. Det er klart at opplysning alene er med på å bekjempe religion. Høy utdanning krever også en viss intelligens, hvilket også øker sjansene for ateisme.

Det finnes ingen fornuftige gudsbevis! Religiøsitet i dagens samfunn har med andre sider av mennesket å gjøre enn den logiske sans. Behovet for trygghet, samhørighet, trøst, tradisjon o.l. er det utslagsgivende.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulkert

29

• Hatsumomo

11

• tzatziki1365380058

9

• willow

8

Skrevet

Hvordan er det mulig for oppegående mennesker å tro at de er det høyeste eksisterende vesenet, og at alt ble til av ingenting eller i beste fall et svært smell som dermed etter sigende må ha kommet av ingenting... og hvordan kan noe som helst oppstå utfra ingenting?

Mange sier verden er for flott og fantastisk til å ha oppstått fra ingenting eller alltid ha eksistert.

La oss sette opp en flott-og-fantastisk-skala fra 0 til 100. La oss si universet vi kjenner til, lander på ca 50. Dette er for flott og fantastisk til at det kan ha plutselig oppstått eller alltid eksistert.

Derfor postulerer mange noe som er enda mer flott og fantastisk som skal ha skapt universet vi kjenner til. Men det er da enda mindre sannsynlig at dette vesenet skal ha plutselig oppstått eller alltid ha eksistert!

Logisk sett burde ingenting ha eksistert. Muligens kan materien og energien alltid ha eksistert. At utvikling skal ha startet av seg selv, er helt ulogisk. Men det blir ikke noe mer logisk av å forutsette en gud. Og til de kristne: det finnes i så fall ingen logisk grunn til å si at dette i så fall må være den bibelske gud.

Nei, jeg vet ikke hvordan alt begynte. Og når jeg ikke vet, så vet jeg ikke. Hvis jeg ser en lukket garasje, så vet jeg at det kan være en bil der. Men å gå fra det å vite at det kan være en bil der til å faktisk tro at det er en der, det blir helt feil. Og når man i tillegg tror at det er bil der, og den er rød, 1992-modell Ford, med sorte skinnseter osv, da er man laaaaangt utpå jordet.

Skrevet

Det er det jo ikke. Uansett hvilken løsning man velger, så er den like "usannsynlig". Det er du som synes det er så innmari rart at folk tror på Gud, det er ikke jeg som synes det er rart at folk ikke gjør det.

Nei, jeg vet ikke hvordan alt begynte. Og når jeg ikke vet, så vet jeg ikke. Hvis jeg ser en lukket garasje, så vet jeg at det kan være en bil der. Men å gå fra det å vite at det kan være en bil der til å faktisk tro at det er en der, det blir helt feil. Og når man i tillegg tror at det er bil der, og den er rød, 1992-modell Ford, med sorte skinnseter osv, da er man laaaaangt utpå jordet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

En sammenligning det står respekt av! :)

Skrevet

I teorien er jeg agnostiker. I praksis er jeg ateist. Man kan ikke forholde seg til guder man hverken vet noe om eller har grunnlag for å tro på. Hadde jeg opplevd sterke makter som beordret meg til, tja, hva som helst, egentlig, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Men jeg hadde fremdeles vært agnostiker. Alt kan fremdeles være en drøm, selv om et vesen større enn deg i din verden skulle fortelle deg noe annet.

En sosiolog som ikke ser religion som et rent kulturfenomen? Tja, de finnes sikkert..

Jeg kjenner til kristne som har måttet avbryte psykologiutdanningen fordi menneskesynet er så fjernt fra deres eget. Det er helt uvanlig at biologer ser mennesket som annet enn dyr. Det er klart at opplysning alene er med på å bekjempe religion. Høy utdanning krever også en viss intelligens, hvilket også øker sjansene for ateisme.

Det finnes ingen fornuftige gudsbevis! Religiøsitet i dagens samfunn har med andre sider av mennesket å gjøre enn den logiske sans. Behovet for trygghet, samhørighet, trøst, tradisjon o.l. er det utslagsgivende.

"I teorien er jeg agnostiker. I praksis er jeg ateist."

Hvorfor stemmer ikke teorien dun da? Vanskelig for å bli enig med deg selv? :-)

Skrevet

Er de siterte folkene nedenfor dumme også, santa barbara ?

"Not one change of species into another is on record ... we cannot prove that a single species has been changed."

Charles Darwin, My Life & Letters.

"The patetic thing is that we have scientists who are trying to prove evolution, which no scientist can ever prove."

Dr. Robert Millikan, Nobel-prisvinner og evolusjonist.

"The teory of evolution suffers from grave defects, which are more and more apparent as time advances. It can no longer square with pratical scientific knowledge."

Dr. A.Fleismann, zoolog, Erlangen University.

"My attempts to demonstrate evolution by an experiment carried on for more than 40 years have completely failed."

N.H.Nilson, berømt botaniker og evolusjonist.

"We have to admit that there is nothing in the geological records that runs contrary to the view of conservative creationists."

Evolusjonisten Edmund Ambrose.

"No matter how nummerous they may be, mutations do not produce any kind of evolution."

Pierre-Paul Gasse, evolusjonist.

Skrevet

Er de siterte folkene nedenfor dumme også, santa barbara ?

"Not one change of species into another is on record ... we cannot prove that a single species has been changed."

Charles Darwin, My Life & Letters.

"The patetic thing is that we have scientists who are trying to prove evolution, which no scientist can ever prove."

Dr. Robert Millikan, Nobel-prisvinner og evolusjonist.

"The teory of evolution suffers from grave defects, which are more and more apparent as time advances. It can no longer square with pratical scientific knowledge."

Dr. A.Fleismann, zoolog, Erlangen University.

"My attempts to demonstrate evolution by an experiment carried on for more than 40 years have completely failed."

N.H.Nilson, berømt botaniker og evolusjonist.

"We have to admit that there is nothing in the geological records that runs contrary to the view of conservative creationists."

Evolusjonisten Edmund Ambrose.

"No matter how nummerous they may be, mutations do not produce any kind of evolution."

Pierre-Paul Gasse, evolusjonist.

Slå opp i telefonkatalogen og finn en biolog. Spør ham hvor vanlig det er at biologer tviler på evolusjonsteorien. Mange milliarder mennesker har levd, og de har sagt my rart i løpet av levetida. Løsrevne sitater kan du finne som argument hvor akkurat hva du vil. Ja, kreasjonisme er ren og skjær svindel! Og ingenting annet enn nettopp det. Og gjør det jeg sier! Ring en biolog! Evolusjonsteorien er en av historiens best dokumenterte teorier.

Skrevet

"I teorien er jeg agnostiker. I praksis er jeg ateist."

Hvorfor stemmer ikke teorien dun da? Vanskelig for å bli enig med deg selv? :-)

Vet du hva begrepene betyr? Nei, jeg er veldig enig med meg selv. I praksis er de aller fleste norske kristne også ateister. Og der er kontrasten større. Hos meg eksisterer ingen kontrast mellom teori og praksis. Jeg kan tross alt ikke tilbe en gud jeg ikke vet om!

Skrevet

En sammenligning det står respekt av! :)

Den er i hvert fall lettfattelig. Kom ikke på noe bedre i farten.. :-)

Skrevet

Vet du hva begrepene betyr? Nei, jeg er veldig enig med meg selv. I praksis er de aller fleste norske kristne også ateister. Og der er kontrasten større. Hos meg eksisterer ingen kontrast mellom teori og praksis. Jeg kan tross alt ikke tilbe en gud jeg ikke vet om!

Jeg foretrekker definisjoner hentet fra velrennomerte oppslagsverk og ikke kvasidefinisjoner folk har funnet på selv.

Skrevet

Jeg foretrekker definisjoner hentet fra velrennomerte oppslagsverk og ikke kvasidefinisjoner folk har funnet på selv.

Jeg følger også definisjonene fra oppslagsverk. Ordet ateist hadde forøvrig tidligere betydningen "å leve som om det ikke finnes noen gud", og det er det jeg mener med ateist i praksis. Kristne flest gjør akkurat som vil uten hensyn til innholdet i kristendommen. Alle agnostikere er ateister i praksis.

Skrevet

Slå opp i telefonkatalogen og finn en biolog. Spør ham hvor vanlig det er at biologer tviler på evolusjonsteorien. Mange milliarder mennesker har levd, og de har sagt my rart i løpet av levetida. Løsrevne sitater kan du finne som argument hvor akkurat hva du vil. Ja, kreasjonisme er ren og skjær svindel! Og ingenting annet enn nettopp det. Og gjør det jeg sier! Ring en biolog! Evolusjonsteorien er en av historiens best dokumenterte teorier.

And yet, its just a theory.

Ingenting er bevist.

Skrevet

And yet, its just a theory.

Ingenting er bevist.

Du kan si det hvor mye du vil, men hvis du sjekker fakta hos pålitelige kilder, vil du finne det samme som jeg sier. Alt er jo bare teori, egentlig. Det er ikke sikkert jeg kommer til å dø selv om alle andre har dødd før meg. Det kan være jeg plutselig får til å fly. Du snakker om bevis i så absolutt forstand at det egentlig ikke er mulig å snakke om noenting! Evolusjonen er både en logisk nødvendighet og verdens best dokumenterte teori. Evolusjon blir (i liten skala) observert hver eneste dag. Alle hunderaser er avlet fram fra ulven, og denne utviklingen har tatt 20000 år. Når du ser hvor ulike hunderasene kan være, er det ikke så vanskelig å forstå at vi kan utvikle mennesker i løpet av milliarder av år. Evolusjonen er så logisk og godt dokumentert at den kan sies å være et vitenskapelig faktum. Ring en biolog! Du kan ikke bare velge hypoteser og argumenter slik det passer deg. Du må sjekke hvilke det er hold i.

Skrevet

Du kan si det hvor mye du vil, men hvis du sjekker fakta hos pålitelige kilder, vil du finne det samme som jeg sier. Alt er jo bare teori, egentlig. Det er ikke sikkert jeg kommer til å dø selv om alle andre har dødd før meg. Det kan være jeg plutselig får til å fly. Du snakker om bevis i så absolutt forstand at det egentlig ikke er mulig å snakke om noenting! Evolusjonen er både en logisk nødvendighet og verdens best dokumenterte teori. Evolusjon blir (i liten skala) observert hver eneste dag. Alle hunderaser er avlet fram fra ulven, og denne utviklingen har tatt 20000 år. Når du ser hvor ulike hunderasene kan være, er det ikke så vanskelig å forstå at vi kan utvikle mennesker i løpet av milliarder av år. Evolusjonen er så logisk og godt dokumentert at den kan sies å være et vitenskapelig faktum. Ring en biolog! Du kan ikke bare velge hypoteser og argumenter slik det passer deg. Du må sjekke hvilke det er hold i.

Alle hunder er avlet fram fra ulven. Jeg er med på den.

Jeg er derimot ikke med på at en fisk er blitt en fugl etter så og så mange års evolusjon. Det henger ikke på greip.

Og jeg tror akkurat det jeg vil tro, uavhengig av hva DU mener er logisk eller ei.

Skrevet

"Evolusjonen er så logisk og godt dokumentert at den kan sies å være et vitenskapelig faktum."

Det er og blir naivt å si at det er et vitenskapelig faktum når det ikke er bevist.

Du påstår at noe er en sannhet bare fordi det er veldokumentert.

Men ingenting er en sannhet før det bevist.

Og ja, bevis trengs for å fastslå at SÅNN ER VIRKELIGHETEN. Å gå bort ifra det, er det samme som å forkaste virkeligheten.

Skrevet

Alle hunder er avlet fram fra ulven. Jeg er med på den.

Jeg er derimot ikke med på at en fisk er blitt en fugl etter så og så mange års evolusjon. Det henger ikke på greip.

Og jeg tror akkurat det jeg vil tro, uavhengig av hva DU mener er logisk eller ei.

Ja, du kan tro akkurat hva du vil. Men du kan ikke påstå noe om de vitenskapelige fakta hvis du selv ikke ønsker å forholde deg til dem.

tzatziki1365380058
Skrevet

"Høy utdanning krever også en viss intelligens, hvilket også øker sjansene for ateisme."

Det er vel det dummeste du har sagt i denne diskusjonen.

Einstein var ikke ateist, så vidt jeg vet.

Høy intelligens burde heller føre til undring og åpenhet, enn bastante slutninger i den ene eller andre retning.

"Bastanthet" er den verste form for arroganse.

Skrevet

"Evolusjonen er så logisk og godt dokumentert at den kan sies å være et vitenskapelig faktum."

Det er og blir naivt å si at det er et vitenskapelig faktum når det ikke er bevist.

Du påstår at noe er en sannhet bare fordi det er veldokumentert.

Men ingenting er en sannhet før det bevist.

Og ja, bevis trengs for å fastslå at SÅNN ER VIRKELIGHETEN. Å gå bort ifra det, er det samme som å forkaste virkeligheten.

I så fall går det ikke an å bevise noenting. Du kan godt si at det jeg sier er naivt, men det er desverre du som lar forholdene i saken farges av ønsketenkning. I den grad en vitenskapelig teori kan bevises, er evolusjonsteorien bevist. Du forkaster vel historiebøker også du?

Skrevet

"Høy utdanning krever også en viss intelligens, hvilket også øker sjansene for ateisme."

Det er vel det dummeste du har sagt i denne diskusjonen.

Einstein var ikke ateist, så vidt jeg vet.

Høy intelligens burde heller føre til undring og åpenhet, enn bastante slutninger i den ene eller andre retning.

"Bastanthet" er den verste form for arroganse.

Jeg er ikke bastant på noenting som helst. Det kan godt være alt er en drøm. Det kan godt være jeg er schizofren og bare innbiller meg virkeligheten slik den fremstår for meg. Det kan godt være det finnes høyere makter. Det kan godt være de høyere makter egentlig er fra andre planeter. Jeg gir absolutt INGEN bastante svar på verdens beskaffenhet. Men jeg må jo ta utgangspunkt i verden slik den fremstår for meg. Og i denne verden finnes ingen høyere makter.

Jeg sier IKKE at alle smarte mennesker er ateister, men det er påvist en økt sannsynlighet for at de er det.

Skrevet

I så fall går det ikke an å bevise noenting. Du kan godt si at det jeg sier er naivt, men det er desverre du som lar forholdene i saken farges av ønsketenkning. I den grad en vitenskapelig teori kan bevises, er evolusjonsteorien bevist. Du forkaster vel historiebøker også du?

Ønsketekning bedriver du med selv.

Jeg har allerede svart i forrige tråd, har ikke mer å tilføye, resten er bare kverulering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...