Gå til innhold

Hvordan kan folk tro på gud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Ingen seriøse biologer betviler dette."

Jasså. Var ikke klar over at seriøse biologer var alfa og omega i denne verden.

Jeg kan helt sikkert finne frem til flere seriøse biologer som bestrider hva du sier.

Men da vil du vel påstå at de ikke er seriøse lenger.

Jeg er ikke enig i hva du sier om mellomarter heller.

SÅ lenge det mangler utfyllende fossiler som beviser den DIREKTE overgangen, så er det bare svada for min del.

Vi finner ikke fossiler fra de direkte overgangene fra ulv til puddel heller. De fleste overgangene har råtna for lenge siden. Vi finner mellomsorter, men det du kaller den "DIREKTE overgangen" er en myte. Utviklingen går gradvis. Over laaaaaang tid. Bare et fåtall mellomarter vil bli bevart. Hvis ikke må vi faktisk preservere hver eneste generasjon i en avlsprosess for å vise linken til utgangspunktet. Pffft! Selvfølgelig trenger vi ikke det.

Vi vet heller ikke alt om hvordan mutasjoner kan foregå. Kanskje en mutasjon var så stor at avkommet ble vesenforskjellig fra opphavet? I så fall vil det ikke finnes mellomarter. Jeg påstår ikke at slike mutasjoner kan forekomme, men det er ingen absolutt grunn til at de ikke skal kunne gjøre det.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulkert

29

• Hatsumomo

11

• tzatziki1365380058

9

• willow

8

Skrevet

*ler*

Så du ikke tror noe annet: Det gjør jeg også:-)

Internettdiskusjoner er stort sett bare en måte å kaste bort tid på.

Det er lettere å finne gode argumenter enn å finne noen som gidder å høre på dem.

Skrevet

Så du ikke tror noe annet: Det gjør jeg også:-)

Internettdiskusjoner er stort sett bare en måte å kaste bort tid på.

Det er lettere å finne gode argumenter enn å finne noen som gidder å høre på dem.

Du kjempar mot vindmøller, hulkert, og eg salutterer! Ikkje bruk heile helga på dette no... ;)

Skrevet

Igjen snakker du om beviser.

Men det finnes ingen beviser.

Hva du velger å anse som bevis, er ikke nødvedigvis bevis i det hele tatt.

Ok, jeg skal gå bort fra ordet bevist. Jeg skal fra nå av kun bruke testing bekreftelse og dokumentasjon. Litt kildesøk har over_bevist_ meg om at ordet bevist ikke kan brukes i naturvitenskap. Hvilket også betyr at ingen andre teorier om virkelighetens beskaffenhet kan bevises. Så egentlig blir dette mest en lek med ord. At noe ikke kan bevises betyr ikke at det ikke er overveiende sannsynlig at det er sant. Det betyr heller ikke at det ikke er dokumentert at noe er overveiende sannsynlig. Hvilket gjelder evolusjonsteorien.

Du kan jo forøvrig lese litt kritikk av kildene dine (og mine måte å bruke ordet "bevis" på) på denne siden:

http://groups.google.com/group/no.samfunn.religion/tree/browse_frm/month/2004-12/5ca3a7e7abe33421?rnum=121&_done=%2Fgroup%2Fno.samfunn.religion%2Fbrowse_frm%2Fmonth%2F2004-12%3F

Skrevet

Det er faktisk DU som gjør det. Du refererer til en nobelprisvinner og slenger ut noen løsrevne sitater. Og SÅ sier du at "det er ikke flertallet som bestemmer"?!? Hvorfor skal jeg bry meg med kildene dine da, når du ikke bryr deg om det overveldende flertall som mener noe annet? Finn ETT eneste punkt hvor jeg motsier meg selv og du skal få en pris.

Sitat fra deg om sannsynlighet for evolusjon:

"...Sansynligheten blir så liten at det er bortimot helt umulig. ... Nei, sjansen for at det ble akkurat som det ble, er usannsynlig liten. Hvert og et utfall er så usannsynlig at det tilsvarer null. Men det måtte nødvendigvis bli et av disse usannsynlige utfallene."

Du kaller det vel ikke selvmotsigelse å tro på evolusjonsteori som du gir uttrykk for er tilnærmet null sannsynlighet for er sann? Heller ikke å tro at bevis for evolusjonsteorien finnes, når du indirekte skriver at den ikke en gang er sannsynliggjort? Hvis det ikke er selvmotsigelse, hva kaller du det da?

Skrevet

Sitat fra deg om sannsynlighet for evolusjon:

"...Sansynligheten blir så liten at det er bortimot helt umulig. ... Nei, sjansen for at det ble akkurat som det ble, er usannsynlig liten. Hvert og et utfall er så usannsynlig at det tilsvarer null. Men det måtte nødvendigvis bli et av disse usannsynlige utfallene."

Du kaller det vel ikke selvmotsigelse å tro på evolusjonsteori som du gir uttrykk for er tilnærmet null sannsynlighet for er sann? Heller ikke å tro at bevis for evolusjonsteorien finnes, når du indirekte skriver at den ikke en gang er sannsynliggjort? Hvis det ikke er selvmotsigelse, hva kaller du det da?

Hei uhm. Kva er alternativet til evolusjonsteorien da?

Gjest Mechilah
Skrevet

Gud eksisterer om man tror eller ikke,for gud er ALT og INGENTING!

Skrevet

Har man personlighetsproblemer, så har man det.

Guden byr på en enkle løsninger på alt. Mye enklere enn å innse realitetene. Erstatninger for en virkelighet som oppleves vilkårlig og grusom. Gudens gjerninger er like grusomme og vilkårlige, men de får liksom en mening.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er da et ganske deprimerende menneskesyn at vi ikke har muligheten til å tenke fritt?

Tror du virkelig at du er i stand til å tenke "fritt". Fri fra all påvirkning - fra familie, kultur, historie, politikk....?

Du har evne til å "blanke" hjernen din, altså - og tenke helt uavhengig av alt du har lært, tenkt, vært, gjort, blitt indoktrinert med??

Da er du jammen mer naiv enn jeg trodde! Eller har en grenseløs, og fullstendig ubegrunnet, tillit til egne evner. Ingen tenker helt fritt.

Skrevet

Tror du virkelig at du er i stand til å tenke "fritt". Fri fra all påvirkning - fra familie, kultur, historie, politikk....?

Du har evne til å "blanke" hjernen din, altså - og tenke helt uavhengig av alt du har lært, tenkt, vært, gjort, blitt indoktrinert med??

Da er du jammen mer naiv enn jeg trodde! Eller har en grenseløs, og fullstendig ubegrunnet, tillit til egne evner. Ingen tenker helt fritt.

Det kommer selvsagt an på hva vi snakker om. I forhold til de fleste metafilosofiske spørsmål er svaret ja. Selvfølgelig, dette er noe jeg mener selv. Men jeg vet tross alt at mine pubertale eksistensielle kriser endte opp med et livssyn jeg ikke kjente hos noen rundt meg. I forhold til hverdagen og mine preferanser, tja.. Av og til, kanskje. I forhold til moralske spørsmål? Noen ting. Jeg har moralske regler jeg ikke kan gjøre ordentlig rede for. For eksempel sex med familiemedlemmer er bare galt, men jeg kan ikke gi gode grunner for det (innavl er ikke lenger et argument ettersom det er enkelt å unngå avkom).

Ellers har jeg veldig lite respekt for mennesker som gir personkarakteristikker i diskusjoner. Hvilken hensikt tjener det?

Selvfølgelig er vi alle et produkt av arv og miljø. Men det er mulig å stille spørsmålstegn ved alt. Og det å stille spørsmålstegn ved absolutt alt, vri og vende på enhver følelse og tanke man har, det har absolutt ingenting med naivitet å gjøre.

Skrevet

Gud eksisterer om man tror eller ikke,for gud er ALT og INGENTING!

Nei det trur eg ikkje ;-)

Gjest santa barbara
Skrevet

Han har nok alltiv vært til, og er det ene som ikke oppstod som et resultat av noe annet. Vitenskapen benekter heller ikke at en tankerekke eller en handlingsrekke har en trådstarter. "En første beveger" som Platon kallte det.

Ingenting kan alltid ha eksistert, en eller annen gang måtte det første bli til.

Skrevet

Ingenting kan alltid ha eksistert, en eller annen gang måtte det første bli til.

Det er like logisk som at universet må ha ein ende?

Gjest girasol
Skrevet

Å? Og hvorfor det? ;-)

Gjest santa barbara
Skrevet

Det er like logisk som at universet må ha ein ende?

Nei, tid og rom følger ikke samme logikk...

Skrevet

Det går bra :) Han er i fin form og såret gror fint.

Godt å høre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...