Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingenting stemmer for tiden. Gikk ut fra skolen på feil tidspunkt, og skal inn på boligmarkedet på feil tidspunkt. Som dere kanskje skjønner har vi ikke så mye penger. Har spart meg opp noen hundre tusen til bolig, men prisene er jo helt galematias her i Oslo-området. Ser at man kan få avdragsfritt lån i opptil 10 år. Da ble jo faktisk månedlig kostnad latterlig lav. Men på det 11. året ble det derimot en del mer. Er jo nå vi har lite penger, antagelig ikke om 10 år. Er jo fristende, men har hørt at det ikke skal være så lurt. Hvorfor ikke? Taper man penger på det?

Skrevet

Renta vil jo løpe hele tiden - og siden dere ikke betaler ned på lånet vil det jo bare øke ....

Er jo greit å ta avdragsfrihet en periode - men kanskje unngå å la den vare i 10 år.

En mulighet er jo å ta flexilån/boligkreditt for der bestemmer man selv om man vil betale avdrag. Men da må man jo ha litt selvdisiplin.

Ellers er jeg enig i at det er sinnsykt dyrt - og veldig kjipt hvis man er 1.gangskjøper. Dere får sjekke alle muligheter dere har med etableringslån o.l.

Skrevet

Vi valgte tre års avdragsfritt, men hoppet av etter et år og betaler nå avdragene også. Vi skulle betale 3500 ca for renter og likeledes for lånet. Det ble da ca 7000 om vi hadde betalt alt. Men så ville også mnd avgiftene etter tre år nesten bli 10 000 - vi hoppet av etter 1 år og nå må vi betale 8200 i mnd. Lite lukrativt for kunden altså , men meget gunstig for banken! rentene løper og løper og jo lengre tid du venter med å betale avdragene jo mere renter (Ka-ching!) til banken! Derfor får du avdragsfritt så lenge! Banken tjener på det, du taper!

Lykke til! Bor i Sarpsborg så vi slipper unna med de store regningene som finnes i Oslo! Hva med å flytte litt utenfor byen og heller pendle? Snakk om en halvtime ekstra i bil og halvparten så stort huslån!

Skrevet

I mange land er det faktisk vanlig å ta opp lån og kun betale renter på lånet så lenge det er til huskjøp. De ser da på det som en investering som øker i verdi. Dermed blir gjelden relativt sett lavere. Både i forhold til det du eier, og i forhold til lønn.

MEN jeg ville ikke likt det.

Kanskje du kan søke om boligkreditt. Dvs. at du bare MÅ betale renter. Men så begtaler du noe avdrag også når det går. Men det krever disiplin. Spesielt krever det disiplin å se at økt lønn ikke fører til at det du kan bruke øker, men at det bare går til nedbetaling av lån.

Skrevet

Renta vil jo løpe hele tiden - og siden dere ikke betaler ned på lånet vil det jo bare øke ....

Er jo greit å ta avdragsfrihet en periode - men kanskje unngå å la den vare i 10 år.

En mulighet er jo å ta flexilån/boligkreditt for der bestemmer man selv om man vil betale avdrag. Men da må man jo ha litt selvdisiplin.

Ellers er jeg enig i at det er sinnsykt dyrt - og veldig kjipt hvis man er 1.gangskjøper. Dere får sjekke alle muligheter dere har med etableringslån o.l.

Snakket med mamma og pappa idag og det ser ut til at de er interessert i å hjelpe meg i den forstand at de kjøper seg inn i en andel av boligen. Eks. et hus til 2 mill. At de da kjøper seg inn i en andel på 500 000. Så da trenger vi bare å ta opp 1,5 mill i lån og resten betaler de. Dvs. rent praktisk tar vi opp hele lånet på 2 mill med sikkerthet i mamma og pappas bolig, men jeg og samboer betaler da avdrag tilsvarende et lån på 1.5 mill. Da overfører mamma og pappa sin andel til min konto hver måned og så betaler jeg hele avdraget. Men da vet vi internt hvem som eier hva. Etterhvert kanskje vi kan kjøpe dem ut, men det er greit å gjøre det slik som en inngang til å komme seg inn på markedet. Finnes jo knapt noe bra under 2 mill lenger.

Skrevet

Snakket med mamma og pappa idag og det ser ut til at de er interessert i å hjelpe meg i den forstand at de kjøper seg inn i en andel av boligen. Eks. et hus til 2 mill. At de da kjøper seg inn i en andel på 500 000. Så da trenger vi bare å ta opp 1,5 mill i lån og resten betaler de. Dvs. rent praktisk tar vi opp hele lånet på 2 mill med sikkerthet i mamma og pappas bolig, men jeg og samboer betaler da avdrag tilsvarende et lån på 1.5 mill. Da overfører mamma og pappa sin andel til min konto hver måned og så betaler jeg hele avdraget. Men da vet vi internt hvem som eier hva. Etterhvert kanskje vi kan kjøpe dem ut, men det er greit å gjøre det slik som en inngang til å komme seg inn på markedet. Finnes jo knapt noe bra under 2 mill lenger.

Det høres jo bra ut. Du er jo heldig at du har foreldre som kan og vil bidra litt :-)

Gjest Kremt88
Skrevet

Nei, det er feil. Avdragsfrie lån er ikke rentefrie lån. De slipper avdragene hver mnd, men de betaler renten. Lånet vil dermed ikke øke, men det vil heller ikke gå ned.

Skrevet

Nei, det er feil. Avdragsfrie lån er ikke rentefrie lån. De slipper avdragene hver mnd, men de betaler renten. Lånet vil dermed ikke øke, men det vil heller ikke gå ned.

Jeg var kanskje litt unøyaktig. Lånet vil ikke øke i seg selv - men det man betaler tilbake vil jo øke hvis man kun betaler renter og ikke avdrag i perioder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...