Gå til innhold

Olje og bil

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Sist jeg fikk byttet olje+oljefilter på bilen glemte jeg å notere meg om det var hel- eller halvsyntetisk olje jeg fikk fylt på.

Er det en av de som jeg kan bruke uansett hva som er på bilen fra før, eller må jeg ringe verkstedet å høre?

På forhånd takk for svar!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Samboeren sier det er samme om du fyller syntetisk eller ei (hvis det var på motoren). Men om vinteren kan det være en fordel å bruke helsyntetisk olje, for den er mer tyntflytende. Hvis motoren derimot bruker mye olje eller lekker, kan du like gjerne bruke den oljen som ikke er syntetisk. :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Samboeren sier det er samme om du fyller syntetisk eller ei (hvis det var på motoren). Men om vinteren kan det være en fordel å bruke helsyntetisk olje, for den er mer tyntflytende. Hvis motoren derimot bruker mye olje eller lekker, kan du like gjerne bruke den oljen som ikke er syntetisk. :)

"Samboeren sier det er samme om du fyller syntetisk eller ei (hvis det var på motoren)."

Hum...jeg vet jo ikke hva som var på motoren? *kløsegihodet* Men det var helsyntetisk eller halvsyntetisk, iallfall (trodde det var eneste typene, jeg..)

Kan man blande dem, da? Sånn at om jeg har halvsyntetisk på nå, kan jeg hive oppi halvsyntetisk?

Bilen lekker ikke olje eller noe sånt, nei.

Gjest Princess Peach
Skrevet

"Samboeren sier det er samme om du fyller syntetisk eller ei (hvis det var på motoren)."

Hum...jeg vet jo ikke hva som var på motoren? *kløsegihodet* Men det var helsyntetisk eller halvsyntetisk, iallfall (trodde det var eneste typene, jeg..)

Kan man blande dem, da? Sånn at om jeg har halvsyntetisk på nå, kan jeg hive oppi halvsyntetisk?

Bilen lekker ikke olje eller noe sånt, nei.

Jepp, de kan blandes. :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jepp, de kan blandes. :)

Wuhu! Da..hm...skal jeg tenke på saken ;) Kom en litt rar lyd fra motoren her en dag, så da kom jeg til å tenke på at bilen kanskje skulle hatt litt olje etterhvert (har glemt å sjekke, da).

Skrevet

Spiller ingen rolle, du kan gjerne blande oljene. Motoren tar ikke skade av det.

Det du må passe på er at det ikke er for lite, så motoren ikke blir smurt godt nok, spesielt i toppen eller at det blir altfor mye, så du sprenger pakninger.

Men hvis det er garanti på bilen, så skal man være forsiktig med å fylle på hva som helst. Ikke fordi motoren tar skade, men fordi bilverkstedet vil påstå det for å slippe unna garantien.

Caloni Makaroni
Skrevet

Spiller ingen rolle, du kan gjerne blande oljene. Motoren tar ikke skade av det.

Det du må passe på er at det ikke er for lite, så motoren ikke blir smurt godt nok, spesielt i toppen eller at det blir altfor mye, så du sprenger pakninger.

Men hvis det er garanti på bilen, så skal man være forsiktig med å fylle på hva som helst. Ikke fordi motoren tar skade, men fordi bilverkstedet vil påstå det for å slippe unna garantien.

Takk for svar!

Men nei, det er nok ikke særlig med garantier igjen på min bil ;)

Lurer på om jeg har noe halvsyntetisk olje stående i kjelleren en plass. Det er ikke sånn at det blir "gammelt" (les: ubrukelig) i løpet av 2-3 år?

Skrevet

Takk for svar!

Men nei, det er nok ikke særlig med garantier igjen på min bil ;)

Lurer på om jeg har noe halvsyntetisk olje stående i kjelleren en plass. Det er ikke sånn at det blir "gammelt" (les: ubrukelig) i løpet av 2-3 år?

Neida, den kan du bruke så lenge den har stått tett. Hvis lokket har vært av så kommer det støv (ikke så farlig) og dyr som havner ned i oljen. Men da er det bare å sile den så er den fullt brukbar. Ikke noen stor fare om det følger med noen smådyr heller. En motor tåler tross alt endel:-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Neida, den kan du bruke så lenge den har stått tett. Hvis lokket har vært av så kommer det støv (ikke så farlig) og dyr som havner ned i oljen. Men da er det bare å sile den så er den fullt brukbar. Ikke noen stor fare om det følger med noen smådyr heller. En motor tåler tross alt endel:-)

Neida, den har stått med lokket på i kjellerboden :) Om den står der ennå, da. Får ta en titt senere i dag :)

Takk for svar!

Skrevet

Neida, den har stått med lokket på i kjellerboden :) Om den står der ennå, da. Får ta en titt senere i dag :)

Takk for svar!

Peil oljen før du etterfyller så du vet hvor mye som mangler.

Sånn generelt er det ca 1 liter i fra nedre og øvre merket på peilepinnen.

Caloni Makaroni
Skrevet

Peil oljen før du etterfyller så du vet hvor mye som mangler.

Sånn generelt er det ca 1 liter i fra nedre og øvre merket på peilepinnen.

Jepp, har fylt på olje før, så jeg har en viss oversikt der. Men det er greit at du forklarer, for man vet jo aldri hva jeg kan finne på ;) får gjøre det når bilen har stått i ro en stund på jobben. Har gateparkering hjemme, og det er i bakke, og da blir jo ikke peilinga riktig.

Skrevet

Jepp, har fylt på olje før, så jeg har en viss oversikt der. Men det er greit at du forklarer, for man vet jo aldri hva jeg kan finne på ;) får gjøre det når bilen har stått i ro en stund på jobben. Har gateparkering hjemme, og det er i bakke, og da blir jo ikke peilinga riktig.

Bra du vet at bilen ikke må stå skjevt:-)

Bra du har lært deg dette, ikke alle som kan det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...