Gå til innhold

Pilot på amerikanske DVD-serier?

Anbefalte innlegg

Gjest this is a signature
Skrevet

Hva er "pilot"?

Og hva er poenget med dem?

Og hvorfor blir ikke importerte amerikanske DVDer teksta? Jeg mener, norske program blir jo teksta, sikkert mest for døve seere..Hva med døve amerikanske seere?

Skrevet

Pilot er en episode som introduserer deg til selve serien.

Skrevet

Pilot er en episode som introduserer deg til selve serien.

Men det er liksom på en måte en forlenget 1. episode. Why? Er det med ekstramateriale?

Skrevet

Men det er liksom på en måte en forlenget 1. episode. Why? Er det med ekstramateriale?

Dersom TV-selskapet har tro på et nytt konsept/ny serie, lager de en pilot for å teste markedet. Dette blir da en slags "appetittvekker".

Om teksting:

Jeg har ikke bestilt dvd'er fra USA men fra England, og da har det vært mulig å få fram engelsk tekst.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg hadde en gang en diskusjon om dette med mannen til kusina mi, de bor i Canada. Han syntes det var veldig rart at man av og til tekstet norske programmer og kunne ikke skjønne grunnen til det. I Canada og USA var ikke det vanlig.

Skrevet

Det er en forlenget 1 episode ja. De lager denne før de lager selve serien, opg så sender de den inn til produsentene (eller de som gir dem penger til å lage serien), og hvis ikke piloten er bra, så har de et problem.

Skrevet

det er for å sjekke hvor godt serien ligger an og om de skal fortsette og sende dem...

De som ikke følger ratene blir tatt av programmet!

Skrevet

Jeg hadde en gang en diskusjon om dette med mannen til kusina mi, de bor i Canada. Han syntes det var veldig rart at man av og til tekstet norske programmer og kunne ikke skjønne grunnen til det. I Canada og USA var ikke det vanlig.

Merkelig. Stakkars døve mennesker i USA. Med mindre de kan lese på leppene da.

Skrevet

Det er en forlenget 1 episode ja. De lager denne før de lager selve serien, opg så sender de den inn til produsentene (eller de som gir dem penger til å lage serien), og hvis ikke piloten er bra, så har de et problem.

Irriterer meg at de må ha med denne piloten på DVDen..Det er jo strengt tatt ikke nødvendig?

Skrevet

Irriterer meg at de må ha med denne piloten på DVDen..Det er jo strengt tatt ikke nødvendig?

Skrevet

Gjest Americanstudentstilllearningnorwegian
Skrevet

A pilot is made in order to "sell" a show to a network, and then the network decides if it seems like something that would catch on with their viewers. If a network likes the Pilot, they buy the show, usually for one season, and very often they air the pilot as the series' first episode.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg synes da det "alltid" er "English for the hearing impaired" på slike DVD'er, jeg? Har akkurat sett på både Seinfeld og Simpsons på DVD, og der var det iallfall slik teksting.

Da jeg var i New York var det slik at dersom man trukket på "mute" på fjernkontrollen til TV'en, så kom det på teksting. Men jeg fant ingen måte å gjøre det på som gjorde at det ble både lyd og tekst på en gang (som jeg synes er en fordel).

Skrevet

Jeg synes da det "alltid" er "English for the hearing impaired" på slike DVD'er, jeg? Har akkurat sett på både Seinfeld og Simpsons på DVD, og der var det iallfall slik teksting.

Da jeg var i New York var det slik at dersom man trukket på "mute" på fjernkontrollen til TV'en, så kom det på teksting. Men jeg fant ingen måte å gjøre det på som gjorde at det ble både lyd og tekst på en gang (som jeg synes er en fordel).

Men jeg snakker om spesialimport nå da..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Merkelig. Stakkars døve mennesker i USA. Med mindre de kan lese på leppene da.

Dette er noen år sida, altså, får håpe de har tatt mer hensyn til døve etter hvert. Har en del filmer som er tekstet for døve, men jeg har en del filmer som ikke er tekstet i det hele tatt også.

Caloni Makaroni
Skrevet

Men jeg snakker om spesialimport nå da..

Hm...men de legger vel ikke til "English for the hearing impaired" ekstra på DVD'ene som er ment for Norge? Det høres jo litt pussig ut..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Skjønner det irriterer deg sida du måtte trykke tre ganger. ;-)

Piloten er jo egentlig første episode, rett og slett. En episode som er laget spesielt for å lodde stemningen rundt konseptet, javel, men like fullt første episode. Den er en del av serien på samme måte som en hvilken som helst første episode. At den ikke skal være med i en DVD-utgivelse virker helt meningsløst på meg.

I noen serier gjør de det litt spesielt, når de f.eks starter CSI:Miami ble personene i denne introdusert i en episode av CSI. På samme måte ble en del av hovedpersonene i CSI:NY presentert første gang i CSI:Miami.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hm...men de legger vel ikke til "English for the hearing impaired" ekstra på DVD'ene som er ment for Norge? Det høres jo litt pussig ut..

Nei, tror det er mest vanlig på utgivelser beregnet på det britiske markedet.

Skrevet

Skjønner det irriterer deg sida du måtte trykke tre ganger. ;-)

Piloten er jo egentlig første episode, rett og slett. En episode som er laget spesielt for å lodde stemningen rundt konseptet, javel, men like fullt første episode. Den er en del av serien på samme måte som en hvilken som helst første episode. At den ikke skal være med i en DVD-utgivelse virker helt meningsløst på meg.

I noen serier gjør de det litt spesielt, når de f.eks starter CSI:Miami ble personene i denne introdusert i en episode av CSI. På samme måte ble en del av hovedpersonene i CSI:NY presentert første gang i CSI:Miami.

Tre ganger? Kom det tre ganger?

Skrevet

Nei, er helt enig, for piloten er ofte mye mer forskjellig i forhold til de vanlige episodene. Dessuten ser jeg at de har en tendens til å bruke folk i piloten som de skifter ut når de lager episodene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...