Gå til innhold

Farmen-Mikkel

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve
Skrevet

Ja, finnmarkdialekten er mer eller mindre reneste bokmålet, med veldige toneforskjeller. Synes jeg.

I kjernesamiske strøk (Kautokeino, Karasjok, Lakselv, Tana) snakker de bokmålaktig ikke ellers i Finnmark.

Grunnen tror jeg er at samiske barn ble tvunget til å snakke bokmål-norsk under fornorskningen på 50 tallet tror jeg det var...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

6

• stromme

4

• cathlin

4

• Dorthe

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skikkelig finnmarking? Hehe, det høres ut som om alle der oppe snakker prikk likt. Det er _stor_ forskjell på for eksempel Hammerfest og Karasjok. Stor! :-)

Mikkel snakker typisk "samenorsk", det vil si ganske rent bokmål. Samene har ofte norsk som andrespråk, og lærer derfor å snakke pent i motsetning til barbarene ved kysten som snakker grovere enn grovest før de er blitt en meter lange;-)

Ja, jeg skjønner jeg driter på draget ;-) Finnmark er jo norges største fylke, så det skulle bare mangle om ikke ulikhetene i dialektene er større enn det vi "søringer" forstår ;-)

I møre- og romsdal snakker vi jo også svært ulikt på de ulike stedene.

Skrevet

Er det noen dialekter som er vanskeligere å munnavlese enn andre (trøndersk f. eks?)?

Trøndersk er lett fordi de på en måte snakker litt bredt. Dessuten bruker trønderne mer kroppsspråk når de prater, eller?;-)

De aller verste dialektene å avlese, er dialektene på sørlandet, stavanger osv.. Folk der prater "nedi halsen" synes jeg (dog mindre ekstremt enn danskene gjør)...

Skrevet

Ja, finnmarkdialekten er mer eller mindre reneste bokmålet, med veldige toneforskjeller. Synes jeg.

Jeg prøvde å bite meg merke i dialekta til Mikkel idag. Han har på en måte litt Oslo-tonefall, mens ordene er Finnmarkske..

Skrevet

Du synes sikkert også at det høres rart ut at det er litt verre å munnavlese folk med høyhalset genser. Da skjules adamseplet og bevegelsen av adamseplet sier noe om dialekt/tonefall etc. Men det er meg da ;-)

Jeez.. Hvor lang tid tok det å lære seg å munnavlese så godt? Har du bevisst trent på det, eller er det kunnskap som 'bare' har kommet? *fascinert* hehe

Skrevet

Det går an å munnavlese dialekter og delvis "se" tonefallet til den man snakker med. Slett ikke alle døve som gjør det, men jeg er dialektfreak ;-)

Jøss, så intressant :o)

Det har jeg aldri hørt om før.

Gjest togli
Skrevet

Jeez.. Hvor lang tid tok det å lære seg å munnavlese så godt? Har du bevisst trent på det, eller er det kunnskap som 'bare' har kommet? *fascinert* hehe

Det har vel tatt sånn ca 37 år ;-)

Nei, jeg har alltid munnavlest bra. Har jo gjort det fra dag en....

Det har ikke vært noe bevisst trening fra min side, men nødvendig for å kunne kommunisere med de rundt meg. Ungene mine er hørende og de er supergode munnavlesere fordi de er vant til å avlese tegnspråk. Norsk tegnspråk har veldig mange tegn med lik munnstilling som i norsk talespråk.

Gjest togli
Skrevet

Jøss, så intressant :o)

Det har jeg aldri hørt om før.

Hehe, jeg er ikke så sikker på om det er andre enn jeg som får det til...men spør meg ikke hvordan ;-)

Gjest Tacomix
Skrevet

Hehe, jeg er ikke så sikker på om det er andre enn jeg som får det til...men spør meg ikke hvordan ;-)

Du er flink! Det hadde sikkert aldri jeg greid om også jeg hadde vært døv. Jeg er imponert!

Gjest togli
Skrevet

Du er flink! Det hadde sikkert aldri jeg greid om også jeg hadde vært døv. Jeg er imponert!

Joda, du hadde sikkert klart det på et eller annet vis. Faktisk er det mange hørende som er gode munnavlesere uten at de vet det selv :-)

Du synes sikkert også det krever mer konsentrasjon å prate med folk du ikke ser. Lettere å snakke ansikt til ansikt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...