Gå til innhold

Personvernet. Et besøk på apoteket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, dette er Foreningen for folk som ikke overreagerer.

Vil du foreslå å legge ned datatilsynet f eks?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

29

• laban

15

• hidi, the scorpion

5

• Peachy

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vil du foreslå å legge ned datatilsynet f eks?

Nei, jeg sa jeg -ikke- overreagerer.

Skrevet

Skjønner da ikke hva vi skal med datatilsynet.

Det er like før det opprettes kontrollorganer som skal kontrollere at du virkelig bor der du sier du bor. Fordi så mange andre enn deg oppgir falske adresser.

Men å opprette abonnementer på andres navn skjer likevel. Enkelte har 15 telefoner og bor på tre ulike adresser. Det er mulig ved å melde flytting til et sted du ikke bor, eller å ikke melde fra at du flytter. Dermed er det grunn til å ansette enda flere byråkrater og innføre enda mer kontroll.

http://www.datatilsynet.no/templates/article____1592.aspx

De nye ideene om å fotografere alle bilister for å "ta" de som kjører ned til 5 km/t for fort over lengre strekninger er virkelig et påfunn som suger. At bildene blir slettet kan jeg ikke tenke meg. Noen får sikkert en ide om å bruke dem til noe, dermed blir de liggende lagret.

Skritt for skritt.

Datatilsynet sørger bl.a. for at kun seriøse forskninsprosjekter, der forskerne f.eks. forplikter seg til å lagre informasjonen ordentlig og slette den etterpå, får utlevert data fra Reseptregisteret og tilsvarende.

Skrevet

Datatilsynet sørger bl.a. for at kun seriøse forskninsprosjekter, der forskerne f.eks. forplikter seg til å lagre informasjonen ordentlig og slette den etterpå, får utlevert data fra Reseptregisteret og tilsvarende.

Joda.

Men det er de useriøse som er problemet. En gang i tida begynte utleiere av videofilmer å kopiere alle kundenes bankkort med signatur, kontonummer osv. Noen av de strøk over kontonummeret, men holdt du det opp mot lyset, kunne du se det likevel. Datatilsynet oppdaget det ikke før noen begynte å få merkelige belastninger på kontoene sien.

Da var det altså registrert opplysninger som ingen forsto kunne brukes til noe før det faktisk ble gjort. Det skjedde hos nesten halvparten av videosjappene.

Utleiere av hengere tok kopier av kundens førerkort og hadde til slutt et helt album av ansikter med navn på. Det ble oppdaget da en kunde ble beskyldt for tyveri på grunnlag av et slikt album. Kunden var uskyldig og politiet beslagla mappa. På noen av arka var ogsåp notater om kundene som åpenbart var ulovlig å registrere. Politiet beholdt mappa og brukte den senere de også.

Skummelt? Noen mennesker forstår bare ikke konsekvensene og forstår ikke før det "begynner å brenne".

Systemet som de nå registrerer data om pleiepasienter i begynte de å bygge allerede i 1991 var det vel. Kommunene ville ha data som de kunne leke med på kontorene sine. Da jeg så hva de registrerte, sa jeg med en gang at dette ville det bli bråk med. Men de holdt det skjult. De registrerte intime data allerede den gangen. Jeg var med og installerte systemene.

Opplysningene som nå omtales i media har ingenting i datasystemer å gjøre, de skal ikke utenfor de enkelte avdelingene i det hele tatt. Byråkratene er ute etter lettvinte statistikker og forskningsdata de kan leke med, uten tanke på pasientene i den forbindelse. Hvilken byråkrat har interesse av hvorvidt en pasient/klient kan bæsje alene? Hva slags statistikk får de ut av det?

"Taushetsplikten" gir ikke rett til å registrere hva som helst.

De tar vare på dataene etter at pasienten er død også.

Skrevet

Joda.

Men det er de useriøse som er problemet. En gang i tida begynte utleiere av videofilmer å kopiere alle kundenes bankkort med signatur, kontonummer osv. Noen av de strøk over kontonummeret, men holdt du det opp mot lyset, kunne du se det likevel. Datatilsynet oppdaget det ikke før noen begynte å få merkelige belastninger på kontoene sien.

Da var det altså registrert opplysninger som ingen forsto kunne brukes til noe før det faktisk ble gjort. Det skjedde hos nesten halvparten av videosjappene.

Utleiere av hengere tok kopier av kundens førerkort og hadde til slutt et helt album av ansikter med navn på. Det ble oppdaget da en kunde ble beskyldt for tyveri på grunnlag av et slikt album. Kunden var uskyldig og politiet beslagla mappa. På noen av arka var ogsåp notater om kundene som åpenbart var ulovlig å registrere. Politiet beholdt mappa og brukte den senere de også.

Skummelt? Noen mennesker forstår bare ikke konsekvensene og forstår ikke før det "begynner å brenne".

Systemet som de nå registrerer data om pleiepasienter i begynte de å bygge allerede i 1991 var det vel. Kommunene ville ha data som de kunne leke med på kontorene sine. Da jeg så hva de registrerte, sa jeg med en gang at dette ville det bli bråk med. Men de holdt det skjult. De registrerte intime data allerede den gangen. Jeg var med og installerte systemene.

Opplysningene som nå omtales i media har ingenting i datasystemer å gjøre, de skal ikke utenfor de enkelte avdelingene i det hele tatt. Byråkratene er ute etter lettvinte statistikker og forskningsdata de kan leke med, uten tanke på pasientene i den forbindelse. Hvilken byråkrat har interesse av hvorvidt en pasient/klient kan bæsje alene? Hva slags statistikk får de ut av det?

"Taushetsplikten" gir ikke rett til å registrere hva som helst.

De tar vare på dataene etter at pasienten er død også.

De store helseregistrene jeg uttaler meg om, Reseptregisteret inkludert, deler i hvert fall ikke ut data i hytt og vær. Det er vanskelig nok for forskerne å få tak i noe. Du husker kanskje hvordan Sudbø-saken ble avslørt - disse databasene er under streng bevoktning.

IPLOS kjenner jeg bare fra media, så sikkerheten rundt det vil jeg ikke mene noe om.

Skrevet

De store helseregistrene jeg uttaler meg om, Reseptregisteret inkludert, deler i hvert fall ikke ut data i hytt og vær. Det er vanskelig nok for forskerne å få tak i noe. Du husker kanskje hvordan Sudbø-saken ble avslørt - disse databasene er under streng bevoktning.

IPLOS kjenner jeg bare fra media, så sikkerheten rundt det vil jeg ikke mene noe om.

Jeg er ute etter tendenser og byråkratenes forståelse for at folk ikke ønsker å registreres med alle sine data.

Ved å begå overtramp, gjør de det enda vanskeligere å få innført noe som virkelig er nødvendig. Opinionen blir mer og mer mistenksom, mer oppmerksom på hva de prøver å gjøre. Innføre det fjernkontrollerte og byråkratiovervåkede samfunn hvor alle er ute etter å kontrollere hverandre. Med et trykk på en knapp...

Nå pusler noen med tanken å fotografere hver centimeter av husene våre fra lufta/satelitter for automatisk kunne spore endringer i bildene. Gjør det noe? De sier de er ute etter ulovlige hus og ulovlige påbygg osv. Men når bildene og systemene foreligger, hva skjer da? Da får de plutselig nye ideer som ingen har tenkt på¨, og derfor ikke har brukt som argument. Og holdes dette nye skjult en stund, så er det så innarbeidet at det bare er der.

Allerede nå kan kommunens folk granske satellittfoto etter syndere. Har han satt opp ny pipe? Har han betalt byggesaksgebyr? Er hønsehuset for stort? Hvor mange sauer har han? Hva er alle teltene på jordet? Driver han camping uten konsesjon? Hvis han bor på stedet, hvorfor er det ikke spor i snøen etter bilene?

osv.

Politiet elsker også slikt, forståelig nok.

GSM skulle være umulig å avlytte. Det er det ikke lenger. Ingen tenkte på at en telefon kan spores i terrenget, men teknikerne visste det, og dermed kom politiet.... Så kommer systemene som automatisk kan overvåke en telefons bevegelser, de finnes allerede, men ingen har enda funnet ut hva det kan brukes til.

Det kommer mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...