Gå til innhold

Altzheimer og epilepsi

Anbefalte innlegg

Severin Suveren

Noen som kjenner til om epileptiske anfall er mulig effekt av langt framskreden Altz. eller andre typer demens?

Min mor har langt framskreden demens, trolig A, aldri skikkelig diagnostisert men utviklingen har vært klassisk. Nå språkløs, kan ikke spise selv, må vaskes /stelles/ bruke bleie, rullestolpasient grunnet andre forhold. Fortsatt hjemmeboende, far gjør en kjempejobb, selv om 4 gg hjemmesykepleie daglig er til hjelp.

For en uke siden hadde hun et kraftig epilepsilignende anfall, innlagt sykeh. men ingen diagnose, henvist epilepsiutr. To nye, lettere anfall i dag.

Virker jo ikke usansynlig at ødeleggelsene i hjernen kan forårsake epileptiske anfall, men finner ikke noe ved søk på de to ordene.

Noen som kjenner til noe mer om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268677-altzheimer-og-epilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 1 år senere...
Gjest Godt ment!

Vet ikke svar på det du spør om. MEN jeg er veldig opptatt av at når en person er kommet så langt i alzheimer sykdommen sin så bør omgivelsene rundt kreve at han eller hun blir lagt inn på sykehjemmet i komunen.

Av hensyn til den som er rundt henne 24 timer i døgnet!! Mannen i huset kan gjøre en kjempejobb ja, men det burde ikke være slik. Han burde få en alderdom som gjør at han kan ha glede av tilværelsen.

Han kan søke om permisjonsinnleggelse for sin kone og dagsenter hvis han absolutt ikke vil ha henne på sykehjem.

MEN ofte er det vanskelig for en omsorgsperson å si ifra når nok er nok. Dermed er familien rundt , nærmest pliktet til å tre inn og kreve at det bør skje noe. Det vil lette samvittigheten til ektefellen å slippe å ta slike drastiske avgjørelser.

Den demente pasienten vil jo uansett ikke begripe noe i den store sammenhengen når det er kommet så langt i sykdommen.

• 1 år senere...

Jeg vet ikke svaret på det du spør om.

Det jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt, var om både den kognitive svikten og epilepsianfallene (samt evt. andre av de symptomene du beskriver) kunne stamme fra en hjerneorganiske sykdom.

Jeg har heller ikke konkret svar på det du spør om, men vet at det er en lang vei å gå før gåten epilepsi er løst. Det eneste jeg kan anbefale deg er å ikke være redd for å spørre og grave. Ellers er jeg enig med "Godt ment!" om at det kanskje er på tide at far får lov å slappe av nå. Som sykepleier og pårørende i en lignende situasjon, har jeg sett hvordan den som påtar seg et slikt ansvar, selv blir syk. Dette er det ingen mening i!! Snakk med din far og ta kontakt med hjemmesykepleien i den kommunen dere bor og søk fast-, eller avlastningsplass for din mor. Da kan din far samle krefter og ta litt vare på seg selv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...