perolav Skrevet 9. mai 2001 Del Skrevet 9. mai 2001 Hei jeg har en datter på 10 år som for ca 1 år siden fikk en kraftig vridning i kneet. Lege på legevakten hevdet skaden var microsupturer. Dette leget seg tilsynelatende delvis selv, men nå er det kommet tilbake med samme type smerte som forrige gang. Hva kan gjøres? Hun spiller håndball og fotball og smerten kommer under all form for aktivitet. Kan noen svare oss på dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 jeg vil foreslå at hun i første omgang fik gips omkring knæet i 4 uger. I kan læse om det på www.ortkirkoege.suite.dk under forskning. hjælper det ikke må man revidere problemstillingen, men det er sjældent at små piger ved vrid pådrager sig betydende læsioner. mvh jvbruun, ortopædkirurg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perolav Skrevet 15. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2001 jeg vil foreslå at hun i første omgang fik gips omkring knæet i 4 uger. I kan læse om det på www.ortkirkoege.suite.dk under forskning. hjælper det ikke må man revidere problemstillingen, men det er sjældent at små piger ved vrid pådrager sig betydende læsioner. mvh jvbruun, ortopædkirurg Vi var idag hos legen med "liten jente med vondt kne". Der mente han at det var patellofemorale smerter eller også som han skrev i diagnosen til fysioterapeuten "Gonalgia". Dette siste sier meg ikke så mye, men patellofemorale smerter høres jo ut som det du snakket om. Ut i fra hans forklaring er dette akkurat det jeg slet med i mange år da jeg var aktiv idrettsutøver selv (mor). Jeg ble ikke bra før jeg til slutt ikke orket mer og kuttet ut idretten. Ønsker ikke at det skal skje med min datter. Jeg ble operert, men vil ikke egentlig si at operasjonen var veldig vellykket. Men den roen jeg da ble påtvunget ved å gå med gips gjorde nok tingene noe bedre. Men jeg fikk en del andre problemer pga. operasjonen. Legen har nå foreskrevet fysioterapi og sagt at hun bare kan trene så mye hun vil og orker. Det gjorde jeg og jeg ble bare verre. Som du sikkert skjønner er jeg nå litt i tvil. Ut i fra egen erfaring synes jeg at ditt forslag hørtes veldig fornuftig ut, men jeg vet ikke om det finnes noen som gjør dette i Norge? Jeg synes også det er fint å få flere meninger om saken. Ville satt veldig stor pris på et svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 21. mai 2001 Del Skrevet 21. mai 2001 Vi var idag hos legen med "liten jente med vondt kne". Der mente han at det var patellofemorale smerter eller også som han skrev i diagnosen til fysioterapeuten "Gonalgia". Dette siste sier meg ikke så mye, men patellofemorale smerter høres jo ut som det du snakket om. Ut i fra hans forklaring er dette akkurat det jeg slet med i mange år da jeg var aktiv idrettsutøver selv (mor). Jeg ble ikke bra før jeg til slutt ikke orket mer og kuttet ut idretten. Ønsker ikke at det skal skje med min datter. Jeg ble operert, men vil ikke egentlig si at operasjonen var veldig vellykket. Men den roen jeg da ble påtvunget ved å gå med gips gjorde nok tingene noe bedre. Men jeg fikk en del andre problemer pga. operasjonen. Legen har nå foreskrevet fysioterapi og sagt at hun bare kan trene så mye hun vil og orker. Det gjorde jeg og jeg ble bare verre. Som du sikkert skjønner er jeg nå litt i tvil. Ut i fra egen erfaring synes jeg at ditt forslag hørtes veldig fornuftig ut, men jeg vet ikke om det finnes noen som gjør dette i Norge? Jeg synes også det er fint å få flere meninger om saken. Ville satt veldig stor pris på et svar. Hei. Jeg synes ABSOLUTT IKKE du skal gipse din datters kne. Total avlastning er ikke behandlingen for patellofemorale smerter. Du må kontrollere at hun ikke har akseavvik i hvile eller under aktivitet. Hun bør trene styrke forsiktig, men systematisk, og evt. kan hun bruke en ortose, men gips er etter min oppfatning GALT. De fleste på hennes alder blir bra av seg selv, så det er all grunn til å være optimist -- selv med din egen triste erfaring! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perolav Skrevet 21. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2001 Hei. Jeg synes ABSOLUTT IKKE du skal gipse din datters kne. Total avlastning er ikke behandlingen for patellofemorale smerter. Du må kontrollere at hun ikke har akseavvik i hvile eller under aktivitet. Hun bør trene styrke forsiktig, men systematisk, og evt. kan hun bruke en ortose, men gips er etter min oppfatning GALT. De fleste på hennes alder blir bra av seg selv, så det er all grunn til å være optimist -- selv med din egen triste erfaring! Tusen takk for svaret. Vi har vel egentlig etter en del overveielse selv kommet frem til at å gipse er vel drastisk på dette tidspunkt. Men når du sier trene styrke forsiktig, betyr det at hun ellers bør ta det rolig? Det er hverken lett eller særlig morsomt for en aktiv jente på 10 år. Ortose hva er det? På 17. mai måtte hun gå ut av toget p.g.a. smerter. Det var ikke morsomt. Men i helgen spilte hun håndballturnering og det gikk egentlig ganske bra. Hun hadde ikke vondt så lenge hun brukte knebandasjer (blå varmebandasjer) men når hun satte seg i bilen uten bandasjer og med bøyde ben ble det veldig vondt. Så fort hun fikk rettet ut bena ble det bedre. Dette er noe jeg husker veldig godt fra min egen tid. Jeg vil veldig gjerne gjøre alt riktig nå slik at hun blir bra og kan ha glede av idretten i så mange år hun selv ønsker. En annen ting. Hun er veldig plattfot. Tidligere hadde hun innleggssåler, men de har hun vokst ifra og vi har ikke fått skaffet nye. Kan dette ha noe å si? Jeg vet at dere får veldig mange innlegg men jeg hadde vært veldig veldig takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.