Gå til innhold

Diverse spm om trening/kosthold.

Gjest Jeg har vært en lat slask

Anbefalte innlegg

Skal pørve å gjøre dette så kort som mulig, er først og fremst ute etter å høre om jeg gjør det riktig , eventuelle forbedring iht mine mål.

Aldri drevet med fysisk aktivitet, røyket i 15år, spist usunt, er ikke veldig overvektig men litt for mye. Ca 95kg, 30år, sitter på ræva hele dagen på jobb og mye også hjemme.

Her er hva jeg har begynt med:

Jogge rundt nabolaget på morningen, ca 1-1,5km med en relativt lang bakke som avslutning. Gjentar denne på kvelden.

Her må jeg virkelig ta med heeelt ut og har hjertet i halsen og føler meg svimmel/kvalm etter dette, men går over.

Deretter tar jeg noen øvelser på gulvet. Situps, pushups, rygg. Helt til jeg ikke makter mer.

Mat. 2 Brødskiver til frokost, to brødskiver og eple til lunch, middag, etpar (frukt) i 7-8 tiden, og etpartre brødskiver til kvelds.

(Før var dette: ikke frokost, svær lunch, gjerne pytti panne eller flere baguetter med italiensk osv. Fet middag og en svær kveldsmat med mye usunt pålegg)

Mitt mål: Få mer energi, bli gladere, orke å ha sex i mer enn to minutter pga dårlig kondis og gå ned litt i vekt.

:)

Er jeg på rett vei? Eventuelle tips/forbedringer?

Jeg er altså en mann på 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye her virker som en stooooor forbedring. Men jeg stusser litt på denne joggeturen. Den kan vel ikke ta mer enn 10 minutter?

Jeg tror jeg ville byttet det med heller å gå eller sykle en lengre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye her virker som en stooooor forbedring. Men jeg stusser litt på denne joggeturen. Den kan vel ikke ta mer enn 10 minutter?

Jeg tror jeg ville byttet det med heller å gå eller sykle en lengre tur.

Du har rett, jeg stusset over det selv ;) Men jeg tenkte som så at kanskje det var best å ta meg helt ut over en kort periode. Jeg er helt blank på dette.

Det er altså bedre å gå en lang tur enn å jogge det man makter i 10-15minutter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, jeg stusset over det selv ;) Men jeg tenkte som så at kanskje det var best å ta meg helt ut over en kort periode. Jeg er helt blank på dette.

Det er altså bedre å gå en lang tur enn å jogge det man makter i 10-15minutter ?

Gå med en relativt høy puls. Da forbedrer du kondisjonen din + at du forbrenner mer. Mye mer effektivt + at det sikkert føles mye bedre.

Jeg vet med meg selv at jeg ofte synes de første 5-10 minuttene av en trening er tung, men etter det løsner det og blir mye mer positivt.

Stå på og lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg er virkelig imponert av en slik viljestyrke med totalomlegging av livstilen.

Likevel lyst til å gi deg noen råd som først og fremst vil få deg til og fortsette slik at du ikke går trøtt og brenner ut-.

Prøv å variere turene slik at du ikke gjør det samme hver treningstur. 2 av 3 turer bør være såpass rolige at du føler deg vel i etterkant og gjerne har pust til å prate underveis.Slik rolig tur som gjerne kan være litt lengre enn de harde, er egentlig grunnlaget for en bedre kondisjon.

Styrketreningen din ser bra ut.

Så til maten: Ikke gjør det for vanskelig. Grov kornmat, kjøtt, fisk og rikelig med frukt og grønnsaker er basis.

Prøv å begrens søtsakene og det som blir av fett bør være mye fra fisk og planteriket.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig imponert av en slik viljestyrke med totalomlegging av livstilen.

Likevel lyst til å gi deg noen råd som først og fremst vil få deg til og fortsette slik at du ikke går trøtt og brenner ut-.

Prøv å variere turene slik at du ikke gjør det samme hver treningstur. 2 av 3 turer bør være såpass rolige at du føler deg vel i etterkant og gjerne har pust til å prate underveis.Slik rolig tur som gjerne kan være litt lengre enn de harde, er egentlig grunnlaget for en bedre kondisjon.

Styrketreningen din ser bra ut.

Så til maten: Ikke gjør det for vanskelig. Grov kornmat, kjøtt, fisk og rikelig med frukt og grønnsaker er basis.

Prøv å begrens søtsakene og det som blir av fett bør være mye fra fisk og planteriket.

Lykke til !!

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...