Gå til innhold

Hva er melkesyre?

Gjest Labben

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om jeg ikke tar helt feil er "melkesyra" et stoff(som jeg ikke husker navnet på) som kommer å hjelper til når glykogenet og fettet(muskler) ikke kommer raskt nok ut til musklene for å bli forbrent( bli til energi).

Vær snill og rett meg den som kan hvis jeg tok feil!

Lenge siden jeg gikk gjennom det der.

Og du burde ærlig talt visst hvordan det kjennes ut, hvis det var det du også lurte på? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labben

Om jeg ikke tar helt feil er "melkesyra" et stoff(som jeg ikke husker navnet på) som kommer å hjelper til når glykogenet og fettet(muskler) ikke kommer raskt nok ut til musklene for å bli forbrent( bli til energi).

Og du burde ærlig talt visst hvordan det kjennes ut, hvis det var det du også lurte på? =)

Ok... er ikke helt 100% sikker på om det er melkesyre jeg kjenner i beina når jeg plutselig blir kjempetrøtt/geleaktig og nesten ikke klarer å bevege de framover...hvis du skjønner. Ellers takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkesyre er et giftstoff som blir dannet nar musklene ma skille ut oksygen, for a kompensere nar musklene jobber sa hardt at blodet ikke kan transportere nok.

Som du sikkert vet er jo oksygen en gift for kroppen, jmf. dykkersyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkesyre er et giftstoff som blir dannet nar musklene ma skille ut oksygen, for a kompensere nar musklene jobber sa hardt at blodet ikke kan transportere nok.

Så det er en erstatter for oksygenet, ikke en erstatter for energi som fett og karbohydrater? hmm.. lurer på hvor jeg har det fra da.

Sikker på at det ikke er en erstatter for karb og fett også da? Det blir jo fraktet med blodet også..

For de som ikke veit så er det derfor vi hiver etter pusten når vi plutselig setter igang med noe anaerobt. Musklene trenger oksygen samt energi som fett og karb for å utføre arbeid. Og i musklene blir det forbrent når muskelarbeid utføres.

Uten bra blodsirkulasjon(som kommer med bra oppvarming) vil ikke musklene få nok oksygen(og muligens fett og karb, hvis sean kan svare meg på det:), så da vil kroppen utveksle et giftstoff(melkesyre) som en erstatter for oksygenet(og muligens fett&karb da). Blir det for mye melkesyre må vi stoppe opp, for de fleste vet vel hvor jævlig det er? Og da hiver vi etter pusten som bare det for at musklene skal få det oksygenet de trenger!

Skjønner _ikke_ hvorfor jeg pluteslig begynte å skrive dette med oksygenet, men jaja.. det var dagens teoretiske gymtime :)hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... er ikke helt 100% sikker på om det er melkesyre jeg kjenner i beina når jeg plutselig blir kjempetrøtt/geleaktig og nesten ikke klarer å bevege de framover...hvis du skjønner. Ellers takk for svar!

er ikke melkesyre det som gjør at man får gangsperr?

lurer litt på det jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Labben

Så det er en erstatter for oksygenet, ikke en erstatter for energi som fett og karbohydrater? hmm.. lurer på hvor jeg har det fra da.

Sikker på at det ikke er en erstatter for karb og fett også da? Det blir jo fraktet med blodet også..

For de som ikke veit så er det derfor vi hiver etter pusten når vi plutselig setter igang med noe anaerobt. Musklene trenger oksygen samt energi som fett og karb for å utføre arbeid. Og i musklene blir det forbrent når muskelarbeid utføres.

Uten bra blodsirkulasjon(som kommer med bra oppvarming) vil ikke musklene få nok oksygen(og muligens fett og karb, hvis sean kan svare meg på det:), så da vil kroppen utveksle et giftstoff(melkesyre) som en erstatter for oksygenet(og muligens fett&karb da). Blir det for mye melkesyre må vi stoppe opp, for de fleste vet vel hvor jævlig det er? Og da hiver vi etter pusten som bare det for at musklene skal få det oksygenet de trenger!

Skjønner _ikke_ hvorfor jeg pluteslig begynte å skrive dette med oksygenet, men jaja.. det var dagens teoretiske gymtime :)hehe

Det høres innviklet ut, men det godtar jeg ettersom det meste med menneskekroppen er litt innviklet... :D

Thanks, Synch!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har vel med litt velvilje tildels rett.

Hvordan bruker muskler energi? Jo, muskler i arbeid skaffer seg ATP fra glykose lagret i muskler og i blodstom. Mixes med oksygen og spaltes til karbindioksyd og vann. i omgivelser hvor blodet ikke klarer a frakte nok oksygen, er ikke forutsetningene til stede for denne spaltningen til karb,dioskyd, vann, oksygenet er jo ikke der. dermed blir denne glykosen omdannet til hva vi kaller melkesyre, syren gar inn i blodstrommen, og etter en stund kjenner man denne stivheten som er karakteristisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dykkersyke?

Det er Nitrogen i blodet som skaper bends, eller dykkersyke som du sier.

Oksygen er jo definitivt ikke gift for kroppen, da ville du jo dødd av å puste for mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dykkersyke?

Det er Nitrogen i blodet som skaper bends, eller dykkersyke som du sier.

Oksygen er jo definitivt ikke gift for kroppen, da ville du jo dødd av å puste for mye!!

nei, luften bestar bare av en liten del oksygen. 90% av luften vi puster inn er nitrogen. Dykkeflasker inneholder mer oksygen enn i luften, og jeg er ganske sikker pa at det er dette som gir dykkersyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har vel med litt velvilje tildels rett.

Hvordan bruker muskler energi? Jo, muskler i arbeid skaffer seg ATP fra glykose lagret i muskler og i blodstom. Mixes med oksygen og spaltes til karbindioksyd og vann. i omgivelser hvor blodet ikke klarer a frakte nok oksygen, er ikke forutsetningene til stede for denne spaltningen til karb,dioskyd, vann, oksygenet er jo ikke der. dermed blir denne glykosen omdannet til hva vi kaller melkesyre, syren gar inn i blodstrommen, og etter en stund kjenner man denne stivheten som er karakteristisk

Det vil vel egentlig si at creatintilskudd vil bare funke så lenge blodet klarer å frakte ekstra mye oksygen også da?

Tar lengre tid før melkesyra kommer med creatin, men creatin øker da ikke blodsirkulasjonen i kroppen..

Et fullt "ATP-lager" har vel lite å si hvis ikke blodet klarer å frakte nok oksygen til musklene som det deretter blir spaltet.

Har du et godt svar på hvorfor vi allikevel plutselig får nok oksygen til å bruke opp hele det ATP-lageret som er fylt opp med creatintilskudd når vi kjører en creatincycle?

Hvis du skjønte hva jeg mente?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, luften bestar bare av en liten del oksygen. 90% av luften vi puster inn er nitrogen. Dykkeflasker inneholder mer oksygen enn i luften, og jeg er ganske sikker pa at det er dette som gir dykkersyke.

Luften inneholder ca 80 % nitrogen og 20% oksygen.

(faktisk så er prosentfordelingen nærmere 79/19/1, hvor den siste prosenten er edelgasser (helium etc tror du må oppfriske biologi/kjemi kunnskapene dine.)

dykkerluft er ikke noen annet enn kompressert luft 80/20, hvis du driver vanlig scubadiving. Blandinger med for stort innhold av oskygen blir giftig under trykk på 5 meters dyp.

Det er definitivt Nitrogen som danner dykkersyke, og kan ikke sammenlignes med dannelsen av melkesyre!

Bends (dykkersyke) dannes ved at en har oppholdt seg for lenge på en viss dybde slik at kroppen ikke klarer og skille ut nitrogenet av blodet. Ved oppstigning utvider nitrogenet seg, som har større tetthet enn oksygen og blokkerer blodomløpet. Dette kan føre til lammelser etc.

Dykking med andre blandinger Helium etc. blir brukt ved dypere dykking enn det som er anbefalt med 80/20 blandinger.

Og jeg er ikke ganske sikker, men helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke:

(dette er tatt fra Nettdoktor.no sin side om dykkersyke)

Hva er dykkersyke?

Dykkersyke, også kalt trykkfallsyke, skyldes dannelse av nitrogengass-bobler i blodomløpet og i kroppens vev. Boblene oppstår hvis man forflytter seg raskt fra dypet og opp til havoverflaten, hvor trykket er lavere. Tegnene på dykkersyke viser seg kort tid etter at dykket er avsluttet. Symptomene er mange, fra hodepine, svimmelhet og tretthet til leddsmerter, nummenhet, lammelser og, i de alvorligste tilfellene, bevisstløshet eller død. Andre symptomer kan være kvalme, oppkast og hudkløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Still deg med ryggen inntil en vegg:

ee v

ee v

e v

e v

e v

e v

eeeeeee v

e v

e v

ee v

ggggggggggggggg

v: Veggen, e=deg (hodet øverst), g=gulv

Stå slik, uten støtte mot veggen. Etterhvert vil du kjenne melkesyre i lårene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still deg med ryggen inntil en vegg:

ee v

ee v

e v

e v

e v

e v

eeeeeee v

e v

e v

ee v

ggggggggggggggg

v: Veggen, e=deg (hodet øverst), g=gulv

Stå slik, uten støtte mot veggen. Etterhvert vil du kjenne melkesyre i lårene dine!

Faan, det fønka ikke!

Bare still deg med lårene i 90 grader slik at du blir seende ut som en stil fra siden:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

melkesyre kan betraktes som et nedbrytningsprodukt som begynner å hope seg opp i muskulaturen når oksygen og glykose ikke klarer å imøtekomme kravet fra utført fysisk aktivitet.

Ved ekstrem anearob intensitet oppstår denne opphopingen i ekstrem grad. kroppsbyggere kaller denne reaksjonen for "pump".

Ved lettere intensitet kan utøveren trene på grensen til det punkt hvor det begynner å bygge seg opp melkesyre i muskulaturen. Idrettsutøvere benevner denne grensen som "anearob terskel".

Melkesyren vil bygge seg opp raskere jo mer utslitt muskulaturen er. Altså finner vi en nær relasjon mellom treningstilstand og syreterskel.

Generelt kan en si at trening som foregår helt opp under syreterskelen er intensiv. Denne typen trening tåles kun av utøvere som har et godt treningsgrunnlag. Et dårlig treningsgrunnlag vil raskt innfri til smerter, skader, stagnasjon og overtrening. Er utøveren fri for treningsvaner, vil så hard belastning også kunne framprovosere kvalme, blodsmak i munnen, sting, svimmelhet, hetebyer og ja, tunnelsyn.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...