Gå til innhold

NHD- Tviler på psykologitimer

Anbefalte innlegg

Gjest Begynner å tvile

Jeg sliter med angst i sosiale situsjoner, og går i terapi for det.

I det siste har jeg blitt veldig usikker på om det gir resultater. Føler at det er noe mer som skal til enn å bare snakke. Hva anbefaler du som den ideele behandlingen for en med sosial angst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269675-nhd-tviler-p%C3%A5-psykologitimer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melmøll

Jeg går i gruppeterapi nå. De mener at den behandlingen er den beste mot sosial angst. Jeg har ikke gått der lenge nok til å uttale meg om det, men håper jeg vil få noe ut av det. Det er iallefall noe ganske annet enn en til en dialog med psykolog

Gjest Begynner å tvile

Jeg går i gruppeterapi nå. De mener at den behandlingen er den beste mot sosial angst. Jeg har ikke gått der lenge nok til å uttale meg om det, men håper jeg vil få noe ut av det. Det er iallefall noe ganske annet enn en til en dialog med psykolog

Kan du fortelle litt om gruppeterapien? Gjør dere noen praktiske øvelser? Er det en psykolog tilstede? Hvor mange er med? Hvilken aldersgruppe?

Gjest Rrose

Kan du fortelle litt om gruppeterapien? Gjør dere noen praktiske øvelser? Er det en psykolog tilstede? Hvor mange er med? Hvilken aldersgruppe?

Jeg har sosial angst selv, og gått i gruppeterapi. Dette var kanskje ikke så tradisjonelt da, så jeg kan ikke uttale meg om gruppeterapi for sosial angst spesielt.

Det er noe som skjer med deg ide du er nødt til å si ting høyt i en gruppe. Bare settingen i seg selv tror jeg var bra for meg.

Jeg har gått lenge i sånn en til en terapi også, men syns det går utrolig tregt.

Gjest melmøll

Vi er 7 på gruppa, og det er to gruppeledere, med utdannelse innen psykiatri.

Alder på deltakerene er vel fra midten av tjueåra og optil femti, menn og kvinner.

Hver deltaker setter opp sine egne mål og oppgaver (hjemmelekser) sammen med sin kontaktperson.

Hjemmeoppgavene går på å eksponere seg for angsten. Det kan være ting som å gå i butikken, treffe venner, ringe, reise med offentlig kommunikasjon osv. I gruppa snakker vi om hvordan det gikk, og hvilke tanker som dukket opp i situasjonen.

Jeg har jo akkurat begynt så jeg vet ikke så veldig mye. Det var kjempeskummelt første gangen, men alle er veldig hyggelige og det blir jo enklere etterhvert.

Annonse

Gjest Begynner å tvile

Jeg har sosial angst selv, og gått i gruppeterapi. Dette var kanskje ikke så tradisjonelt da, så jeg kan ikke uttale meg om gruppeterapi for sosial angst spesielt.

Det er noe som skjer med deg ide du er nødt til å si ting høyt i en gruppe. Bare settingen i seg selv tror jeg var bra for meg.

Jeg har gått lenge i sånn en til en terapi også, men syns det går utrolig tregt.

Så du føler at du har fått mye igjen for å gå i gruppeterapi?

Gjest Rrose

Så du føler at du har fått mye igjen for å gå i gruppeterapi?

Ja og jeg tenkte litt slik at det har med settingen å gjøre...at bare det å si noe i offentlighet om deg selv...det er som i eventyrene...trollene sprekker når de kommer ut i sollyset...nå jobbet jeg med andre traumer enn sosial angst akkurat da...men det har også hjulpet meg masse med min sosiale angst.

Nils Håvard Dahl, psykiater

For sosial fobi er den beste behandlingen individuell kognitiv terapi hos en behandler som behersker de ulike kognitive teknikker som skal til for de ulike lidelsene.

I tillegg vil mange ha nytte av et SSRI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...