Gå til innhold

Trenger hjelp!!! VIKTIG!!!!

Gjest Sebrina

Anbefalte innlegg

Gjest Sebrina

Hei.

På grunna av sykdom har jeg fått beskjed av legen min om å holde meg unna karbohydrater en stund, for å se om det kan hjelpe meg. Derfor lurer jeg nå på hva slags mat jeg kan spise? Hva er det jeg kan spise som inneholder svært få/ingen karbohydrater? Hva må jeg holde meg langt unna?

Takk for alle svar.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Karbohydrater finnes det mest av i brødmat, poteter, ris og pasta. Og sukker.

Jeg vet at i forhold til det norske kostholdet er det vanskelig å ikke spise karbohydrater, men bruk fantasien litt så går det nok bra.

Du kan jo f.eks. spise egg til frokost, salat til lunsj, og kjøtt/grønnsaker + LITT poteter til middag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Sebrina

Eksempler på mat som inneholder veldig lite karbohydrater er;

Harde hvite oster (jarlsberg, Norvegia, Gräddost, Camembert etc), egg, alle typer rent kjøtt (inkl ublandet kjøttdeig, karbonadedeig), ren fisk. Agurk, brokkoli, kinakål, blomkål (de fleste grønnsaker), paranøtter, alle typer fett.

Håper dietten din kan gi rom for karbohydrater i form av brødvarer/kornprodukter, frukt og poteter/ris/pasta. Dersom du er usikker på hvor streng dietten skal være (det er jeg...) bør du be legen være mer presis når han gir deg råd. Lite karbohydrater kan bety så mangt. Et vanlig norsk kosthold er anbefalt å inneholde 55-60 % karbohydrater. Er det meningen du skal redusere inntaket til 40 %, 30 % etc?. Det er lite sansynlig at du skal kutte ut alle gode kilder til karbohydrater i kosten din (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebrina

Hei Sebrina

Eksempler på mat som inneholder veldig lite karbohydrater er;

Harde hvite oster (jarlsberg, Norvegia, Gräddost, Camembert etc), egg, alle typer rent kjøtt (inkl ublandet kjøttdeig, karbonadedeig), ren fisk. Agurk, brokkoli, kinakål, blomkål (de fleste grønnsaker), paranøtter, alle typer fett.

Håper dietten din kan gi rom for karbohydrater i form av brødvarer/kornprodukter, frukt og poteter/ris/pasta. Dersom du er usikker på hvor streng dietten skal være (det er jeg...) bør du be legen være mer presis når han gir deg råd. Lite karbohydrater kan bety så mangt. Et vanlig norsk kosthold er anbefalt å inneholde 55-60 % karbohydrater. Er det meningen du skal redusere inntaket til 40 %, 30 % etc?. Det er lite sansynlig at du skal kutte ut alle gode kilder til karbohydrater i kosten din (?).

Han sa ikke så mue om det, sa bare at jeg måtte kutte ned på det, så jeg regner med ca 30%. I allefall den første tiden, til jeg finner ut nøyaktig hva det er som feiler meg....Har sliti med oppblåst følse etter måltider, og det er ganske ekstremt. Spiser ikke så veldig mye heller, så det er derfor han tror det kan ha noe å gjøre med da jeg var syk for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Han sa ikke så mue om det, sa bare at jeg måtte kutte ned på det, så jeg regner med ca 30%. I allefall den første tiden, til jeg finner ut nøyaktig hva det er som feiler meg....Har sliti med oppblåst følse etter måltider, og det er ganske ekstremt. Spiser ikke så veldig mye heller, så det er derfor han tror det kan ha noe å gjøre med da jeg var syk for en tid tilbake.

Hei Sebrina

Jeg håper legen din undersøker om du f.eks kan ha cøliaki. Dette er en tarmsykdom, og det er en enkel blodprøve som behøves i første omgang. Det er viktig at du ikke står på en for streng diett og spiser for lite mat over lengre tid. Du bør da få kontakt med en klinisk ernæringsfysiolog (kef) som kan hjelpe deg med å sikre at kosten er tilfredsstillende. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...