Gå til innhold

Hvor hyppig trening?

Gjest wannabe_atleten

Anbefalte innlegg

Gjest wannabe_atleten

Er en voksen kvinne på 40, som har født noen barn, og som trenger og ønsker å bedre formen og gå ned i vekt! Har trent styrke og kondisjon på treningssenter mer eller mindre regelmessig siden september 06, og har også svømt endel. Jeg merker absolutt bedring av kondisjonen. Til å begynne med fòr pulsen opp i over 150 under oppvarminga på step-maskin, nå holder den seg gjerne mellom 130 og 140 veldig lenge. Når det gjelder styrketreninga klarer jeg nå å løfte tyngre på samtlige apparater enn til å begynne med. Er nok generellt blitt mer energisk i dagliglivet også, men vekta, den har altså gått opp med ca. 4-5 kilo i forhold til utgangspunktet, og klærne sitter omtrent som før:( Andre på treningssenteret som skryter av å ha gått ned maaange kilo, trener gjerne 5-7 dager i uka, og da med forskjellige ting. Spinning, bodywork, styrke, mm. Jeg trener gjennomsnittlig 3 ganger i uka, og da holder jeg på ett par timer. En time styrke og en time kondisjon. Nå lurer jeg på om jeg burde trene kanskje 5 dager i uka, i den grad det er mulig å få tida til å strekke til da, men da får jeg høre av andre at det blir for mye. Man skal ha en hviledag mellom hver økt, ellers bare bryter man ned kroppen i stedenfor å bygge den opp. I så fall blir det jo ikke mer enn 3-4 dager i uka med trening. Omtrent som nå det... Disse som trener opp til hver dag mener at musklene slapper da nok av alle de timene i døgnet man ikke trener... Hvem har rett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Hvor mye eller ofte vi bør trene er helt avhengig av hva vi ønsker å få ut av det. De fleste av oss trener fordi vi synes det er moro, det er sosialt å trene sammen med andre, det er bra for helsa vår og vi føler at en godt trent kropp er "godt å leve med".

Trener du ett par timer 3 ganger i uka, synes jeg det høres fornuftig ut. Korter du ned til 45-60 min. pr. gang, kan 4-5 ganger pr. uke være greit. Av dette forstår du at restitusjonen er mer krevende etter en 2 timers økt enn en kortere. Varierer du treningen mye fra dag til dag, kan du også trene oftere.

Noen har travle til dels stressete/masete hverdager. Trening er da "fine pustehull i isen", men må ikke bli ett tilleggsstress. Dette må den enkelte finne sin egen balanse i.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte man skal/kan trene avhenger veldig av HVOR TUNGT man trener, og hvor lenge.

Man kan trene en time lett spinning hver eneste dag, men om man tar i skikkelig, så trenger kroppen hvile mellom.

De som trenger f.eks. styrke mange gang er i uka har split-program. Dvs. at de ikke trener hele kroppen hver gang. Da får musklene i f.eks. armene hvile de dagene man ikke trener dem.

Men dersom målet ditt er å gå ned i vekt, så må du nok fokusere mer på maten ettersom du allerede trener 6 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...