Gjest wannabe_atleten Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Er en voksen kvinne på 40, som har født noen barn, og som trenger og ønsker å bedre formen og gå ned i vekt! Har trent styrke og kondisjon på treningssenter mer eller mindre regelmessig siden september 06, og har også svømt endel. Jeg merker absolutt bedring av kondisjonen. Til å begynne med fòr pulsen opp i over 150 under oppvarminga på step-maskin, nå holder den seg gjerne mellom 130 og 140 veldig lenge. Når det gjelder styrketreninga klarer jeg nå å løfte tyngre på samtlige apparater enn til å begynne med. Er nok generellt blitt mer energisk i dagliglivet også, men vekta, den har altså gått opp med ca. 4-5 kilo i forhold til utgangspunktet, og klærne sitter omtrent som før:( Andre på treningssenteret som skryter av å ha gått ned maaange kilo, trener gjerne 5-7 dager i uka, og da med forskjellige ting. Spinning, bodywork, styrke, mm. Jeg trener gjennomsnittlig 3 ganger i uka, og da holder jeg på ett par timer. En time styrke og en time kondisjon. Nå lurer jeg på om jeg burde trene kanskje 5 dager i uka, i den grad det er mulig å få tida til å strekke til da, men da får jeg høre av andre at det blir for mye. Man skal ha en hviledag mellom hver økt, ellers bare bryter man ned kroppen i stedenfor å bygge den opp. I så fall blir det jo ikke mer enn 3-4 dager i uka med trening. Omtrent som nå det... Disse som trener opp til hver dag mener at musklene slapper da nok av alle de timene i døgnet man ikke trener... Hvem har rett?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hvor mye eller ofte vi bør trene er helt avhengig av hva vi ønsker å få ut av det. De fleste av oss trener fordi vi synes det er moro, det er sosialt å trene sammen med andre, det er bra for helsa vår og vi føler at en godt trent kropp er "godt å leve med". Trener du ett par timer 3 ganger i uka, synes jeg det høres fornuftig ut. Korter du ned til 45-60 min. pr. gang, kan 4-5 ganger pr. uke være greit. Av dette forstår du at restitusjonen er mer krevende etter en 2 timers økt enn en kortere. Varierer du treningen mye fra dag til dag, kan du også trene oftere. Noen har travle til dels stressete/masete hverdager. Trening er da "fine pustehull i isen", men må ikke bli ett tilleggsstress. Dette må den enkelte finne sin egen balanse i. Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvor ofte man skal/kan trene avhenger veldig av HVOR TUNGT man trener, og hvor lenge. Man kan trene en time lett spinning hver eneste dag, men om man tar i skikkelig, så trenger kroppen hvile mellom. De som trenger f.eks. styrke mange gang er i uka har split-program. Dvs. at de ikke trener hele kroppen hver gang. Da får musklene i f.eks. armene hvile de dagene man ikke trener dem. Men dersom målet ditt er å gå ned i vekt, så må du nok fokusere mer på maten ettersom du allerede trener 6 timer i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.