nui Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Hei. Jeg ble innlagt på sjukehus for noen dager siden pga. auramigrene.Jeg har aldri hatt migrene før så dette var en skremmende opplevelse med talebesvær,skrivebesvær,lammelser i høyre arm og nummenhet i høyre del av ansiktet. Jeg fikk vite at det var auramigrene jeg hadde hatt ett anfall av.Jeg har aldri hørt om dette og hva er forskjellen mellom den og vanlig migrene? Hvorfor er anfallet så kraftig at man glemmer hvordan man snakker og skriver? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27099-aura-migrene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 14. mai 2001 Del Skrevet 14. mai 2001 Auramigrene eller klassisk migrene har to faser: I den første fasen trekker blodårene til deler av hjernen seg kraftig sammen. Dette fører til forbigående nedsatt funksjon i disse delene av hjernen. Hvilke symptomer dette gir er avhengig av hvilke deler av hjernen som påvirkes. Det vanligste er synsfenomener, ofte sikksakformede uklare felter i synsfeltet. Men kan også få lammelser, påvirkning av taleevnen og lignende. Disse symptomene varer vanligvis mellom 10 minutter og en time. Så utvider blodårene i samme område seg kraftig og gir den typiske migrenehodepinen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27099-aura-migrene/#findComment-111062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hagga Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Auramigrene eller klassisk migrene har to faser: I den første fasen trekker blodårene til deler av hjernen seg kraftig sammen. Dette fører til forbigående nedsatt funksjon i disse delene av hjernen. Hvilke symptomer dette gir er avhengig av hvilke deler av hjernen som påvirkes. Det vanligste er synsfenomener, ofte sikksakformede uklare felter i synsfeltet. Men kan også få lammelser, påvirkning av taleevnen og lignende. Disse symptomene varer vanligvis mellom 10 minutter og en time. Så utvider blodårene i samme område seg kraftig og gir den typiske migrenehodepinen. Jeg har hatt migrene siden jeg var liten, nå er jeg 45 år. Mine migreneanfall har alltid startet med aura (sikksakk mønster). Ved en tilfeldighet oppdaget jeg for mange år tilbake (satt i en taxi på vei hjem fra arbeid - i full fart for å legge meg pga et anfall) hvordan jeg selv kunne masere bort hele anfallet. Når synsforstyrrelsen nå kommer så går jeg på soverommet (evt. på do dersom jeg er på jobb). Jeg setter meg ned (litt foroverbøyd) og plasserer albuer på lårene (føtter godt fra hverandre). Så masserer jeg absolutt hele hodet sakte men sikkert. Puster rolig og godt inn. Lukker øynene. Jeg masserer tinninger, kjever (hele ansiktet), nakke, hele hodet (håret mitt ser ikke ut etterpå). Jeg masserer ganske så hardt (fordi jeg kjenner at det virker "forløsende" og faktisk er godt). Jeg gjesper og strekker meg litt innimellom, men jeg følger med på klokka og gir meg IKKE før jeg har massert minst en halvtime - jo lenger jo bedre - auraen må være godt "ferdig" før jeg gir meg. Og på denne måten er anfallet over når masseringen er over. Ingen hodepine og oppkast. Nei, etterpå føler jeg det slik som jeg gjorde det før når et migreneanfall var over. Helt "utkjørt"!! Men likevel i fin form til å fortsette der jeg slapp, før jeg "låste" meg inne. Håper dette kan være til hjelp for flere. For meg har det vært bare helt utrolig effektivt. Jeg har massert bort migreneanfallene mine de siste 15 år! Og jeg trenger derfor heller ikke tabletter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27099-aura-migrene/#findComment-987981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.