Gjest Pappa123456789 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei Jeg har et barn på 9 år som veier noe mer enn hun kanskje har godt av. Hun er like under 140 høy og veier noe over 40. Hun begynte etter skillsmissen mellom meg og mor å legge på seg. Dette er nå snart 4 år siden. De 2 siste årene har hun og broren bodd fast hos meg. Både mor og jeg er i nye forhold. Jeg har tenkt at skillsmissen kan ha ført til vektøkningen, da hun er en 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg klarer bare å se deler av innlegget. Virker som om slutten er borte. Men jeg prøver meg alikevel. Uansett om det er skilsmissen eller ikke som er årsak til problemet, så er det bedre å gjøre noe med det nå i stedet for å vente til det "vokser dere over hodet". Barn skal ikke slankes heter det. Dersom det blir fokusert mye på det kan det gjøre at de får dårlig (eller dårligere) selvtillit. Så dette er noe dere voksne må ordne for henne. Det er som kjent to årsaker til overvekt. 1. Matinntak 2. Trening Dere kan styre mye med hensyn til mat. Lag sunn og god mat som jenta liker. Bruk mye frukt/grønt/grovt. Styr unna sukkerholdige ting i hverdagen, og begrens det også på lørdager. Nå er det viktig at dere er forbilder så ho ser at dette er maten hele familien spiser. Ta henne også med ut på turer. Sykleturer, gåturer osv. Oppfordr henne til utelek. Da er man jo i mer aktivitet enn i innelek. MEN dere må også her være forbilder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pappa1346879 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg klarer bare å se deler av innlegget. Virker som om slutten er borte. Men jeg prøver meg alikevel. Uansett om det er skilsmissen eller ikke som er årsak til problemet, så er det bedre å gjøre noe med det nå i stedet for å vente til det "vokser dere over hodet". Barn skal ikke slankes heter det. Dersom det blir fokusert mye på det kan det gjøre at de får dårlig (eller dårligere) selvtillit. Så dette er noe dere voksne må ordne for henne. Det er som kjent to årsaker til overvekt. 1. Matinntak 2. Trening Dere kan styre mye med hensyn til mat. Lag sunn og god mat som jenta liker. Bruk mye frukt/grønt/grovt. Styr unna sukkerholdige ting i hverdagen, og begrens det også på lørdager. Nå er det viktig at dere er forbilder så ho ser at dette er maten hele familien spiser. Ta henne også med ut på turer. Sykleturer, gåturer osv. Oppfordr henne til utelek. Da er man jo i mer aktivitet enn i innelek. MEN dere må også her være forbilder. Hei og takk for svar! Jeg så at en del ble borte av meldingen min, men der stod akkurat det du påpeker. Vi lager sunn og næringsrik mat, middager er ofte fra bunnen av og næringsriktige. Matpakker er typisk 2 skiver, frukt og grønnsaker og noe nøtter. Vi drikker i all hovedsak vann. Likeledes trener hun turn 1 gang i uken, og svømmer sammen med oss 1 gang i uken i tillegg til at vi av og til går kveldstur sammen med henne - også som en god anledning til å snakke godt sammen. Likevel er situasjonen som den er, og hun begynner selv å få fokus på det... Så spørsmålet mitt er: Hva burde vi gjøre? Bør hun undersøkes pga forbrenning? Bør vi som voksenroller snakke åpent med henne om vekten og kalle en spade for en spade for ikke å frovirre henne med utydelige signaler fra flere hold? Eller bør vi fortsette som før med fokus på aktivitet og godt kosthold, og kanskje kombinere dette med åpen dialog om vekt og slanking generelt? (Hun har en mor som er yoyo slanker) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hemmelig i dag Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei og takk for svar! Jeg så at en del ble borte av meldingen min, men der stod akkurat det du påpeker. Vi lager sunn og næringsrik mat, middager er ofte fra bunnen av og næringsriktige. Matpakker er typisk 2 skiver, frukt og grønnsaker og noe nøtter. Vi drikker i all hovedsak vann. Likeledes trener hun turn 1 gang i uken, og svømmer sammen med oss 1 gang i uken i tillegg til at vi av og til går kveldstur sammen med henne - også som en god anledning til å snakke godt sammen. Likevel er situasjonen som den er, og hun begynner selv å få fokus på det... Så spørsmålet mitt er: Hva burde vi gjøre? Bør hun undersøkes pga forbrenning? Bør vi som voksenroller snakke åpent med henne om vekten og kalle en spade for en spade for ikke å frovirre henne med utydelige signaler fra flere hold? Eller bør vi fortsette som før med fokus på aktivitet og godt kosthold, og kanskje kombinere dette med åpen dialog om vekt og slanking generelt? (Hun har en mor som er yoyo slanker) Hvis hun er overvektig og dere er sikre på at hun spiser sunt og ikke enorme mengder, så bør hun utredes hos lege, synes jeg. Har en niese som har vært i denne situasjonen, og hennes vektoppgang sluttet ikke før hun kom over på fedon- kosthold. Hun hadde insulinresistens og stoffskifteproblemer. Og vanlig aktivitet + normalt kosthold med brød hjalp ikke henne. Hun kuttet faktisk ALT godteri (denne jenta har VILJE) lenge før hun kom til fedon-klinikken, uten at det hjalp det minste. Så jeg ville sjekket stoffskifte og insulinproduksjon som en start, deretter sett på mulig matintoleranse osv. Og for all del: IKKE begynn med noe slanking eller kostholdsomlegging uten å konferere med lege og evt. psykolog. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei og takk for svar! Jeg så at en del ble borte av meldingen min, men der stod akkurat det du påpeker. Vi lager sunn og næringsrik mat, middager er ofte fra bunnen av og næringsriktige. Matpakker er typisk 2 skiver, frukt og grønnsaker og noe nøtter. Vi drikker i all hovedsak vann. Likeledes trener hun turn 1 gang i uken, og svømmer sammen med oss 1 gang i uken i tillegg til at vi av og til går kveldstur sammen med henne - også som en god anledning til å snakke godt sammen. Likevel er situasjonen som den er, og hun begynner selv å få fokus på det... Så spørsmålet mitt er: Hva burde vi gjøre? Bør hun undersøkes pga forbrenning? Bør vi som voksenroller snakke åpent med henne om vekten og kalle en spade for en spade for ikke å frovirre henne med utydelige signaler fra flere hold? Eller bør vi fortsette som før med fokus på aktivitet og godt kosthold, og kanskje kombinere dette med åpen dialog om vekt og slanking generelt? (Hun har en mor som er yoyo slanker) Det virker jo merkelig at ho blir overvektig så lenge kosthold/trening er som du sier. Kan det være at ho småspiser innimellom? Ellers ville jeg nok hørt med helsesøster. Forklar at du tenker på jentas beste, og at du ønsker å gå problemene i forkjøpet. Det kan hende ho har noen gode råd/tips og evt. henvisning videre for å få sjekket jenta. Men det er i hvertfall godt å høre at dere gjør mye for henne allerede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbæra Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvis hun er overvektig og dere er sikre på at hun spiser sunt og ikke enorme mengder, så bør hun utredes hos lege, synes jeg. Har en niese som har vært i denne situasjonen, og hennes vektoppgang sluttet ikke før hun kom over på fedon- kosthold. Hun hadde insulinresistens og stoffskifteproblemer. Og vanlig aktivitet + normalt kosthold med brød hjalp ikke henne. Hun kuttet faktisk ALT godteri (denne jenta har VILJE) lenge før hun kom til fedon-klinikken, uten at det hjalp det minste. Så jeg ville sjekket stoffskifte og insulinproduksjon som en start, deretter sett på mulig matintoleranse osv. Og for all del: IKKE begynn med noe slanking eller kostholdsomlegging uten å konferere med lege og evt. psykolog. Støtter innlegget ditt. Jeg er voksen og har slitt med overvekt hele min tid som voksen. Når jeg tenker tilbake var det etter at jeg prøvde å slanke meg første gangen at jeg virkelig begynte å gå opp i vekt. Jeg har fulgt kjente kostråd med grovt brød, masse grønnsaker kuttet ut smør osv. Nå, etter å ha tilført kosten mer fett og mindre karbohydrater har vekten endelig gått nedover. 15 kilo siden rett før jul. Fedonretningen har jeg absolutt stor tro på. 9-åringen bør selvfølgelig ikke slankes, men en undersøkelse hos lege for å utelukke sykdommer kan sikkert være på sin plass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg klarer bare å se deler av innlegget. Virker som om slutten er borte. Men jeg prøver meg alikevel. Uansett om det er skilsmissen eller ikke som er årsak til problemet, så er det bedre å gjøre noe med det nå i stedet for å vente til det "vokser dere over hodet". Barn skal ikke slankes heter det. Dersom det blir fokusert mye på det kan det gjøre at de får dårlig (eller dårligere) selvtillit. Så dette er noe dere voksne må ordne for henne. Det er som kjent to årsaker til overvekt. 1. Matinntak 2. Trening Dere kan styre mye med hensyn til mat. Lag sunn og god mat som jenta liker. Bruk mye frukt/grønt/grovt. Styr unna sukkerholdige ting i hverdagen, og begrens det også på lørdager. Nå er det viktig at dere er forbilder så ho ser at dette er maten hele familien spiser. Ta henne også med ut på turer. Sykleturer, gåturer osv. Oppfordr henne til utelek. Da er man jo i mer aktivitet enn i innelek. MEN dere må også her være forbilder. Har dere utelukket at barnet kan være deprimert, uberbeidet følelser etter bruddet og den nye alliansen med ny kjæreste? Ikke undervurder trivsel og psykiske forhold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. Grethe Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det viktigste for et barn på 9 år er at hun kommer inn i faste aktivitetsformer. Men husk at det må være noe hun liker å gjøre som svømming, fotball,sykling eller liknende. Turer med barna nå som sommeren er i anmarsj vil klart gjøre underverker, men på samme tid er det viktig at hun spiser mye frukt og grønnsaker og holder seg borte fra brusdrikker og sukkerdrikker ellers som saft og juice. Dersom vekten fortsetter å øke, foreslår jeg at du snakker med fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.