Gå til innhold

Vekt på sekk i forhold til kroppsvekt

Gjest ToveBK

Anbefalte innlegg

Gjest ToveBK

Jeg lurer på om det er noen rettningslinjer i forhold til hvor tung sekk en 12- åring bør bære i forhold til kroppsvekt? Dette gjelder en 12- åring på 35 kilo, som skal gå en skitur på 6 km, en vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg ikke noen spesielle vektsekk i forhold til kroppsvekt å gi deg. Men barn i vekst bør ikke ha tunge sekker !! Ryggen er sårbar for overbelastning.

Skal det være overnattingstur, så burde 2-3 kg sovepose og 4-5 kg. sekkinnhold gå bra.

God tur.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei!

Såvidt meg bekjent er det ingen retnngslinjer for dette. I praksis bør 12 åringens form (styrke og kondisjon), skiferdighet og terreng avgjøre dette. Er 12 åringen en god skiløper kan han/ hun børe tyngre uten at dette går ut over balansen på skiene,

Pass på at sekken sitter tett inntil kroppen slik at ikke vekten og sekken 'vingler' fram og tilbake - det skaper mer ubalanse enn nødvendig.

Hvis jeg skal komme med en mer eller mindre kvalifisert gjetning, vil jeg tro at 12 åringen, litt avhengig av form og terreng, kan gå med en god sekk på ca 10 kg.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...