Gjest ToveBK Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg lurer på om det er noen rettningslinjer i forhold til hvor tung sekk en 12- åring bør bære i forhold til kroppsvekt? Dette gjelder en 12- åring på 35 kilo, som skal gå en skitur på 6 km, en vei! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg ikke noen spesielle vektsekk i forhold til kroppsvekt å gi deg. Men barn i vekst bør ikke ha tunge sekker !! Ryggen er sårbar for overbelastning. Skal det være overnattingstur, så burde 2-3 kg sovepose og 4-5 kg. sekkinnhold gå bra. God tur.!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Hei! Såvidt meg bekjent er det ingen retnngslinjer for dette. I praksis bør 12 åringens form (styrke og kondisjon), skiferdighet og terreng avgjøre dette. Er 12 åringen en god skiløper kan han/ hun børe tyngre uten at dette går ut over balansen på skiene, Pass på at sekken sitter tett inntil kroppen slik at ikke vekten og sekken 'vingler' fram og tilbake - det skaper mer ubalanse enn nødvendig. Hvis jeg skal komme med en mer eller mindre kvalifisert gjetning, vil jeg tro at 12 åringen, litt avhengig av form og terreng, kan gå med en god sekk på ca 10 kg. God tur! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.