Gå til innhold

Litteratur: psykiske lidelser/spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymringen selv

Hei!

Er det noen som kan anbefale litteratur, både fag- og skjønnlitteratur, som omhandler psykiske lidelser, fortrinnsvis depresjoner samt spiseforstyrrelser (overspising/tvangsspising)? Jeg har allerede lest "Lykketyvene", og har tro på at det er mange andre bidrag til opplysning mv. som jeg og andre kunne dra veksel på!

Fortsetter under...

Universitetsforlaget har en bok skrevet av psykologen Charlotte Buhl "Overvekt og slanking". Jeg har ikke lest hele boken selv, men jeg har lest andre ting Buhl har skrevet. Hun har i mange år arbeidet spesielt med overvekt og spiseforstyrrelser, og har i den anledning skrevet bøker og fagartikler om problemstillinger knyttet til dette.

Av disse kan følgene bøker nevnes: "Følelser og kropp" og "Kampen om kroppen".

Forøvrig har Finn Skårderud skrevet mye om spiseforstyrrelser.

Du spør om fag- og skjønnlitteratur og psykiske problemer/psykisk sykdom generelt.

Her er noen enkelte forslag:

"Symptomet som ressurs" av Eva Dalsgaard Axelsen (Pax forlag AS).

"Abnormal psychology" av Rosenhan & Seligman (W. W. Norton & Company. Inc).

"Dynamisk psykiatri" av Cullberg (Tano forlag).

"Symptom og meining" av Faleide og Lian (Fagbokforlaget)

Irvin Yalom har skrevet en rekke bøker knyttet til psykoterapi sette fra en behandlers synspunkt. Her kan "Kjærlighetens bøddel" være en spennende start.

Hvis du bor i Oslo, vil jeg anbefale et besøk på Norlis avdeling for psykologi og psykiatri.

Gjest Bekymringen selv

Du spør om fag- og skjønnlitteratur og psykiske problemer/psykisk sykdom generelt.

Her er noen enkelte forslag:

"Symptomet som ressurs" av Eva Dalsgaard Axelsen (Pax forlag AS).

"Abnormal psychology" av Rosenhan & Seligman (W. W. Norton & Company. Inc).

"Dynamisk psykiatri" av Cullberg (Tano forlag).

"Symptom og meining" av Faleide og Lian (Fagbokforlaget)

Irvin Yalom har skrevet en rekke bøker knyttet til psykoterapi sette fra en behandlers synspunkt. Her kan "Kjærlighetens bøddel" være en spennende start.

Hvis du bor i Oslo, vil jeg anbefale et besøk på Norlis avdeling for psykologi og psykiatri.

Hei Bibben!

Tusen takk for tilbakemeldingen! Yalom har jeg lest litt av selv. Jeg har også lest "Uro" av Finn Skårderud, og synes denne hadde en del gjenkjennelser i seg. Forøvrig synes det å være mye interessant blant dine forslag.

Takk også for tipset om å besøke Norli bokhandel. Det skal jeg gjøre om ikke lenge!

Hei Bibben!

Tusen takk for tilbakemeldingen! Yalom har jeg lest litt av selv. Jeg har også lest "Uro" av Finn Skårderud, og synes denne hadde en del gjenkjennelser i seg. Forøvrig synes det å være mye interessant blant dine forslag.

Takk også for tipset om å besøke Norli bokhandel. Det skal jeg gjøre om ikke lenge!

Forøvrig kan jeg nevne to andre godbiter som jeg selv syntes var interessante: "Det glömda självet" av psykologen Patricia Tudor-Sandahl, og "Barneskjebner" av psykiater og psykoanalytiker Alice Miller. På Norli vil de kunne være behjelpelige med å få bestilt disse.

Lykke til med lesingen!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...