Gå til innhold

Falske minner, behandling og Betania Malvik

Anbefalte innlegg

Gjest tussipia

Jeg blir ikke særlig høy i hatten når jeg leser om falske minner osv. Jeg er blitt søkt til Betania Mavlik fordi behandleren min ikke klarer å hjelpe meg. H*n mener jeg vil få bedre hjelp der. Ettersom jeg er sterkt traumatisert og trenger mer hjelp enn h*n kan gi meg.

Så leser jeg side opp og side ned med at Betania Malivk for fram falske minner hos pasientene som kommer dit. Hva vet egentlig de som uttaller seg om det? Har de selv vært gjennom terapien der? Og skal Betania Malvik ha noen form for interesse å fremkalle minner som aldri funnet sted?

Jeg vil ikke leve dette livet jeg lever nå.

Fortsetter under...

Gjest Rrose

Jeg kan egentlig ikke svare deg på det du spør om. Du ber vel at noen som enten har vært der eller NHD uttaler seg så du kan bli trygg på at du kommer til ett bra sted.

Det er opplagt at de ikke prøver å få etablert falske minner i pasientene sine. Debatten dreier seg om metodene deres gjør at slike mekanismer oppstår.

Kanskje NHD kan gi deg ett alternativ?

Det er tydelig at de fagskyndige strides om tema. Vi som står utenfor kan bli ganske forvirra på dette.

Jeg har ikke vært der, men jeg har vært på Modum Bad, i en av traumegruppene der.

Hvis vi ser på den første rapporten, så vil det nok for mange se ut som minner er plantet, altså, du har en gruppe som kommer inn med forskjellige historier og går ut igjen med de samme historiene (for å sette det veldig på spissen). Og da er det ikke snakk om likheter i hvem overgriperen er f.eks, men lignende historier, som er helt ekstreme, så ekstreme at selv jeg, med en fæl historie reagerer. Det skjer mye overgrep, men det er sjeldent så ekstremt som i den første rapporten, og da er det mer utrolig at de liksom skal ha klart å samle 8-10 jenter med samme ekstreme bakgrunn. Så jeg tror også det heller må avdekkes noe med arbeidsmetoden på Betania, eller hva den kan føre til.

Hvis jeg skal filosofere litt rundt det jeg har lest og sette det opp mot Modum, så er det f.eks ikke psykodramagruppe på Modum, men ellers er det grupper. En sånn "smitte-effekt" var aldri tema i selve gruppa på Modum, men jeg er ganske sikker på at personalet hadde det i bakhodet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...