Gjest Hans Paulsen Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 For det første er jeg usikker på om jeg har kommet i rett forum siden jag aldri trener. Men jeg går ganske mye når man tenker på at jeg veier 140 kg.Regner med at jeg går i alle fall 2-4 km per uke,og desverre altid på asfalt.Men jeg har gode joggesko av typen Asics Gel,men de er kanskje for billige (ca 3-400 kr) Mot bedre vitende gikk jeg Oslo Mataton den 1 /10 med nummer 5161.(5131?) Jeg hadde trodd på en siste plass på 5 km,men ble litt overasket da to pensjonister kom bak med med gåstol og krykker.Når jeg kom i mål,var det faktisk 8 stk bak meg. Kan jeg som aldri trener,ha fått "runners-knee"? En hopper fikk beskjed om at han skulle ta betennelses-dempende medisiner,og slappe av,da han hadde fått denne diagnosen. Jeg er sliten av mine vonde knær og trenger sårt hjelp.Før 1/10-06,kunne jag ha gått to ganger rundt sognsvann uten problemer,hvis jeg hadde fått velge tempoet selv. (og 2 liter vann med XL1) Nå kan jeg ikke dra ned på aktivitetssenteret (AS) oftere en 3 dager i uka da knærne trenger helbredelse i 4.Jeg bor i andre 2 etage og kantina på AS er i 3.For å komme til og fra må jeg gå 500-1000 meter hver gang. Jeg er 48 år og har det meste av vekta rundt magen og bena.Har høyt blodtrykk og tar disse medisiner: Seroquelle mot bipolar lidelse 50-100mg hver kveld (skal ta 200 men trapper nå opp),Cozaar comp om morgen og Feldopin Hexal 5 mg om kvelden mot høyt blodtrykk.Og Simvastetin mot høy kolestrol. Har også kjøpt Rehband type 7054 x 2 som jeg bruker når jeg får vondt,men MÅ gå. Hva kan jeg gjøre for å få slutt på plagene,jeg går jo så lite jeg kan! Jeg har sykkel,men det er jo bare 500 meter til senteret. Vil helst ikke bruke bil,da jeg trenger noe mosjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg er imponert over din innsats for å komme i bedre form, men det er klart at det er noen omstendigheter som gjør ting vanskelig for deg. Vekten din tilsier at sykling, kanskje best kontrollert på en ergometersykkel er det beste for deg. Men noe korte uteturer i fint vær er heller ikke å forakte. All styrketrening er også bra, både for generell styrke i seg selv og også for å bedre kondisjonen. All vektbærende aktivitet er en svær belastning for alle strukturer i knærne dine. Noe kan du sikkert gå med gode fjærende/dempende sko på myke stier, men også dette kan nok bli for mye for bena dine. Du lurer på hva som er galt med knærne og det er det vanskelig å si noe detaljert om. Det er nok helst at det meste i leddet blir overbelastet og protesterer. Til slutt kan jeg ikke unnlate å si at du bør ta kontakt med profesjonelle rådgivere som kan hjelpe deg med vekten. Lykke til videre !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samaritaner Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg er imponert over din innsats for å komme i bedre form, men det er klart at det er noen omstendigheter som gjør ting vanskelig for deg. Vekten din tilsier at sykling, kanskje best kontrollert på en ergometersykkel er det beste for deg. Men noe korte uteturer i fint vær er heller ikke å forakte. All styrketrening er også bra, både for generell styrke i seg selv og også for å bedre kondisjonen. All vektbærende aktivitet er en svær belastning for alle strukturer i knærne dine. Noe kan du sikkert gå med gode fjærende/dempende sko på myke stier, men også dette kan nok bli for mye for bena dine. Du lurer på hva som er galt med knærne og det er det vanskelig å si noe detaljert om. Det er nok helst at det meste i leddet blir overbelastet og protesterer. Til slutt kan jeg ikke unnlate å si at du bør ta kontakt med profesjonelle rådgivere som kan hjelpe deg med vekten. Lykke til videre !! Jeg trener nå på Elexia,og regner med at de er professjonelle nok der. Har nå godt ned 7 kg til 138.Men nå er det høyre hofte som plager meg. Må kjøre bil til jobben hver dag,og selv å spise på kantina i 3 etasje er et problem.Tar helst med meg matpakke og spiser på pulten. Orker ikke å gå 500-1000 meter hver dag til og fra t-bane og trikk,så jeg kommer nok til å kjøre bil 1-2 uker. Skal ta en pause fra treningstudio til hofta blir bedre. Noen tips fra noen kloke mennesker? Har allerede slutta med cola og "godis",men det hender en lørdag i mnd at jeg sprekker,håper at 3 timer i helsetudio per uke er nok til å holde vekta på plass? Jeg er 48 år og har (hadde?) høyt blodtrykk og høy kolestrol. Har økt vekta fra 20-25 til nesten 50kg på apparatene,så jeg har noe fremgang. Må også stramme inn beltet på store buksa jeg har str XXL. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.