Gå til innhold

Jeg skal til legen idag

Anbefalte innlegg

Gjest Rrose

Grrruuuuer meg! Jeg har skrevet fem siders orientering til han som han fikk i forrige uke.

Noen ganger tenker jeg på hva jeg skal svare om han spør meg hva hn kan gjøre for meg.....jeg er virkelig i villrede.

Men jeg tror det var smart av meg å skrive det brevet, så vet han mer, enn at jeg skal sitte og forklare i det vide og brede. Så håper jeg bare at noe skjer. At det kommer noe ut av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271331-jeg-skal-til-legen-idag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente31

Hei!

Hva du skal svare om han spør deg hva han kan hjelpe deg med..? Prøv å tenk litt på hva du ønsker at han skal hjelpe deg med.. Hva det er som skal til for at du skal komme deg videre med det du sliter med, nå..

Kjempelurt av deg å skrive det brevet. Det vil helt sikkert være nyttig for legen.

Jeg ønsker deg masse lykke til idag :-)

Gjest Rrose

Hei!

Hva du skal svare om han spør deg hva han kan hjelpe deg med..? Prøv å tenk litt på hva du ønsker at han skal hjelpe deg med.. Hva det er som skal til for at du skal komme deg videre med det du sliter med, nå..

Kjempelurt av deg å skrive det brevet. Det vil helt sikkert være nyttig for legen.

Jeg ønsker deg masse lykke til idag :-)

Jeg har tenkt og tenkt på dette. Men jeg vet ærlig talt ikke. Men en ting jeg gjerne vil at han skal gjøre er å gi meg en henvisning. Men hva jeg gjør i mellomtiden vet jeg ærlig talt ikke. Muligens kan han hjelpe meg både med medisin og psykolog? Aner ikke. Kjenner jeg blir usikker av at jeg liksom ikke vet hva legen kan hjelpe meg med. Jeg vet jo at sånn er det. Han er en døråpner inn til andre tilbud. Vi må nesten finne litt ut av dette sammen tror jeg. Jeg vet jo heller ikke hvordan en lege jobber i forhold til slike diagnoser som angst og depresjon...

Gjest Rrose

Det var veldig smart å sende brev! Jeg anbefaler deg å ringe legekontoret for å være sikker på at han har lest brevet før du kommer idag. Så slipper du/dere å miste tid mens du er der. Masse lykke til!

Tusen takk:-). Ringe legen...vet ikke... han er alltid opptatt og disse damene som sitter i resepsjonen er nok ikke informert om dette. Men han ar hatt rimlig god tid til å lese det. Han fikk det i slutten av forrige uke. Jeg har bestilt dobbeltime, og har han ikke lest det så får han sette seg å lese mens jeg er der:-)

Gjest Jente31

Jeg har tenkt og tenkt på dette. Men jeg vet ærlig talt ikke. Men en ting jeg gjerne vil at han skal gjøre er å gi meg en henvisning. Men hva jeg gjør i mellomtiden vet jeg ærlig talt ikke. Muligens kan han hjelpe meg både med medisin og psykolog? Aner ikke. Kjenner jeg blir usikker av at jeg liksom ikke vet hva legen kan hjelpe meg med. Jeg vet jo at sånn er det. Han er en døråpner inn til andre tilbud. Vi må nesten finne litt ut av dette sammen tror jeg. Jeg vet jo heller ikke hvordan en lege jobber i forhold til slike diagnoser som angst og depresjon...

Ja, dere må nesten finne utav dette sammen.

Jeg regner med at du har fortalt han litt om symptomer og sånn? Kansje kan du begynne med å si at du sliter med deg selv, og har skrevet et brev til han ang dette, og hva du mistenker? At du kunne tenke deg å få en henvisning til psykolog eller psykiater.

Dette kommer til å gå mye bedre enn du tror..

Det kan hende du blir spurt om symptomer også. Det ble jeg. Leger har en test på depresjon.

Jeg vet at du hater å føle deg "liten". Jeg har det akkurat likedan selv også. Men for å komme videre, tror jeg det er nødvendig.

Hva du kan gjøre i mellomtiden vet jeg ikke. Akkurat det har jeg hatt problemer med selv. Det er ofte lang ventetid hos psykologer. Men du kan bruke han i mellom tiden. Mulig vil han også følge deg opp, at du kommer tilbake om f.eks en mnd. Kansje blir du også tilbudt medisiner/AD e.l. Hvis ikke kan du spørre selv også..

*krysser fingrene for deg*

Annonse

Gjest Rrose

Ja, dere må nesten finne utav dette sammen.

Jeg regner med at du har fortalt han litt om symptomer og sånn? Kansje kan du begynne med å si at du sliter med deg selv, og har skrevet et brev til han ang dette, og hva du mistenker? At du kunne tenke deg å få en henvisning til psykolog eller psykiater.

Dette kommer til å gå mye bedre enn du tror..

Det kan hende du blir spurt om symptomer også. Det ble jeg. Leger har en test på depresjon.

Jeg vet at du hater å føle deg "liten". Jeg har det akkurat likedan selv også. Men for å komme videre, tror jeg det er nødvendig.

Hva du kan gjøre i mellomtiden vet jeg ikke. Akkurat det har jeg hatt problemer med selv. Det er ofte lang ventetid hos psykologer. Men du kan bruke han i mellom tiden. Mulig vil han også følge deg opp, at du kommer tilbake om f.eks en mnd. Kansje blir du også tilbudt medisiner/AD e.l. Hvis ikke kan du spørre selv også..

*krysser fingrene for deg*

Ja...medisiner har jeg ikke peiling på...vet at mange har gode erfaringer og andre ikke så gode. Hvis jeg skal begynne med medisin vil jeg forlange at de måler blodverdiene. Jeg tror kanskje at det er slik at det slurves med dette. Alle tar opp medisin forskjellig og jeg vil ha rett dose. Ikke for mye og ikke for lite om jeg først skal prøve dette. Måler du blodverdiene?

Gjest Jente31

Ja...medisiner har jeg ikke peiling på...vet at mange har gode erfaringer og andre ikke så gode. Hvis jeg skal begynne med medisin vil jeg forlange at de måler blodverdiene. Jeg tror kanskje at det er slik at det slurves med dette. Alle tar opp medisin forskjellig og jeg vil ha rett dose. Ikke for mye og ikke for lite om jeg først skal prøve dette. Måler du blodverdiene?

Nei, aldri målt blodverdiene.. bør man det, altså? Har aldri vært snakk om det i mitt tilfelle. Jeg stoler på legen min. Kansje naivt av meg. Men jeg regner med han kan jobben sin :-)

*klem*

Gjest Rrose

Nei, aldri målt blodverdiene.. bør man det, altså? Har aldri vært snakk om det i mitt tilfelle. Jeg stoler på legen min. Kansje naivt av meg. Men jeg regner med han kan jobben sin :-)

*klem*

Nei jeg vet ikke jeg....men kjærsten min som har en fortid med en dame med bipolar lidelse sier veldig strengt til meg at jeg ikke får lov til å putte i meg AD uten å måle blodverdier. Hehe...jeg kan tenke meg at hvor vellykka det blir med slike medisiner også avhenger av rett dose...det at det slurves med dette, enten fordi man ikke vet at man bør måle, eller fordi man er sløv, kan skape unødvendig lidelse og bivirkiniger for pasientene. Men dette kan jo ikke jeg. Men jeg vil nok be om det om det er spørsmål om det....

Gjest lex copi

Det er ikke vanlig å måle noen blodverdier i forbindelse med AD. Men man måler blodverdier i forbindelse med Lithium-dosering f.eks.

Gjest Rrose

*klem*

Det er merkelig dette at jeg føler meg så lamma av denne situasjonen. Jeg som har stått og vitna i rettsak og hele det presset som lå i det og som mestret det utmerket....med litt betablokkere da...men likevel...det er ingen logisk grunn for denne panikken....brevet jeg skrev er både velskrevet og komprimert...utrolig masse informasjon på få sider...håper han har lest det da...jeg er nok bedre skriftelig enn muntlig...da krysser alt seg...likevel har jeg jo prestret ordentlig bra før...det er det som er så rart med meg...jeg føler det som om det er ett gitter over meg...og at under dette gitteret er jeg liksom og jeg er ganske oppegående jeg..Shit au det er bare å la det stå til...

forandrer ikke på dette...hehe dette ble jo nesten poesi...ler litt av meg selv nå...

ALT KOMMER SIKKERT TIL Å GÅ BRA!

*ler* Dette r komisk...

Gjest Rrose

Det er ikke vanlig å måle noen blodverdier i forbindelse med AD. Men man måler blodverdier i forbindelse med Lithium-dosering f.eks.

Ok

Jeg vet jo ikke noe om slikt! jeg fikk bare så strengt blikk fra min samboer. han påstår at det slurves mye med dette også inne psykiatrien...

Medisin taes jo opp forskjellig gjør det ikke? Og når jeg tenker over alle klagene på dol her så tenker jeg...har det en sammenheng dette?

Gjest Jente31

Det er merkelig dette at jeg føler meg så lamma av denne situasjonen. Jeg som har stått og vitna i rettsak og hele det presset som lå i det og som mestret det utmerket....med litt betablokkere da...men likevel...det er ingen logisk grunn for denne panikken....brevet jeg skrev er både velskrevet og komprimert...utrolig masse informasjon på få sider...håper han har lest det da...jeg er nok bedre skriftelig enn muntlig...da krysser alt seg...likevel har jeg jo prestret ordentlig bra før...det er det som er så rart med meg...jeg føler det som om det er ett gitter over meg...og at under dette gitteret er jeg liksom og jeg er ganske oppegående jeg..Shit au det er bare å la det stå til...

forandrer ikke på dette...hehe dette ble jo nesten poesi...ler litt av meg selv nå...

ALT KOMMER SIKKERT TIL Å GÅ BRA!

*ler* Dette r komisk...

For å si det slik: Jeg vet hva du mener. Det er ganske rart, egentlig. Du har hatt det veldig tøft. Enda tøffere enn meg, ift eksen din og alt det. og så gruer du deg til å gå til legen..

Men gruer du deg ikke fordi du må snakke om deg selv, da?

Sånn var det for meg iallefall. For meg har det aldri vært noen problemer med å gå til tannlegen feks; Jeg grudde meg aldri, for der slapp jeg å _prate_ om meg selv. Men hos legen derimot.. der er jeg "nervevrak".. For der må jeg nettopp det, å prate. Jeg kan godt bli med andre, eller barna mine til lege, og det går veldig bra, for da slipper jeg å prate om meg selv..

Annonse

Gjest Rrose

For å si det slik: Jeg vet hva du mener. Det er ganske rart, egentlig. Du har hatt det veldig tøft. Enda tøffere enn meg, ift eksen din og alt det. og så gruer du deg til å gå til legen..

Men gruer du deg ikke fordi du må snakke om deg selv, da?

Sånn var det for meg iallefall. For meg har det aldri vært noen problemer med å gå til tannlegen feks; Jeg grudde meg aldri, for der slapp jeg å _prate_ om meg selv. Men hos legen derimot.. der er jeg "nervevrak".. For der må jeg nettopp det, å prate. Jeg kan godt bli med andre, eller barna mine til lege, og det går veldig bra, for da slipper jeg å prate om meg selv..

Det er selvfølgelig det at jeg også hater å bli synlig:-) Jeg trives når jeg klarer å være strerk og fremstå som det også. det er jo en maske, men min maske er ikke så gjennomherdet. Jeg får ofte høre at jeg er så lett å lese. Men jeg er sterk også. Men jeg er en ganske redd dame og det er vansklig å vise frem. Jeg vet jeg hadde syntes det hadde vært lettere om jeg ante hvordan legen vil forholde seg til dette og hva slags kunnskaper han har om sånne ting. Jeg har forstått at en almenn lege møter dette hele tiden og er derfor sikkert mer fortrolig med dette tema enn min far som er øyelege.

Gjest Rrose

Masse lykke til Rrose!!! Det er ikke så ille !!! Bare og ta det første steget ut i det ukjente litt, så poff.. lettelse :)

Takk Ferri

Nå må jeg samle sakene mine og komme meg avgårde...Jeg mener om han har lest brevet mitt så bør han være godt forbredt...håper han er det og at jeg slipper¨å mase med dette...

Jeg kommer sikkert til å skrive en liten rapport her på dol...:-)

Gjest ferri

Takk Ferri

Nå må jeg samle sakene mine og komme meg avgårde...Jeg mener om han har lest brevet mitt så bør han være godt forbredt...håper han er det og at jeg slipper¨å mase med dette...

Jeg kommer sikkert til å skrive en liten rapport her på dol...:-)

Det må du bare gjøre om du har lyst til det ja!! Jeg vil gjerne lese om det ;)

Han kommer nok til og spørre litt om det han leser, også velger han kanskue ut ett par ting og hopper litt på lista. Får ta deg en titt på den lista du også mens du er der så du ikke kanskje glemmer noe du vil ha svar på med engang ;)

*krysser fingrene for at det er en fin fin lege du kommer til RRose!!:)*

Gjest lex copi

Ok

Jeg vet jo ikke noe om slikt! jeg fikk bare så strengt blikk fra min samboer. han påstår at det slurves mye med dette også inne psykiatrien...

Medisin taes jo opp forskjellig gjør det ikke? Og når jeg tenker over alle klagene på dol her så tenker jeg...har det en sammenheng dette?

Har ikke fulgt helt med tror jeg, for jeg er ikke sikker på hvilke klager du sikter til:( mulig du tenker på bivirkningene en del får av AD? I så fall er dette individuelt og kan justeres med mindre dose eller annen type preparat. Man bruker ikke blodprøver i denne sammenheng.

Men samboeren din har rett når han sier det er viktig å sjekke serum-verdiene av visse typer medisiner. Men dette vil du bli opplyst om av legen hvis du blir satt på en sånn type medisin. Men det er kjempeviktig å følge med selv, sånn som du gjør:) for det er ikke alle som er gode på å følge opp blodprøvetaking:(

Og spør heller 9 ganger for mye enn ingen:))) Det er viktig at helsepersonell lærer seg å forklare ting for pasientene. Det er vi ikke alltid så gode på.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...