Gå til innhold

NHD og andre. Arr og psykehus

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å være bra om sommeren, så har ikke vært noe problem tidligere.

Men har jo mange arr. Hva gjør jeg om sommeren på psykehuset?

Arrene er gamle. Inne har jeg på langermet, men hva i solveggen ute?

Virker som om det er uenighet, for noen her jeg har snakket med ( personalet) synes det bare er å gå som jeg selv vil. Andre vil at jeg skal dekke meg til. ( fåtallet faktisk)

Hva gjør det på avd der du jobber NHD? andre med erfaringer?

Pleier å bruke strømpe på underarmen, men problemet er at jeg har arr også på overarmen og strømpa sklir bare ned :((

Når jeg skjuler underarmen tror bare folk at jeg har gjort det igjen.

Jeg får kirurgi på arra, men de blir jo aldri borte. Så hva gjør jeg?

Er jo bare om sommeren dette er et problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271510-nhd-og-andre-arr-og-psykehus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er bra for andre pasienter som fremdeles skader seg selv å se hvordan de kan bli seende ut? Jeg tenker at det hadde vært annerledes om det hadde vært "ferske" sår.

Det viktigste er uansett hva du selv føler deg vel med :)

Jeg tror ikke det å se andres arr nødvendigvis virker preventivt for om en skader seg selv. Er man desperat nok, skader man seg selv om man vet hvordan det blir seende ut. Her er det ikke fornuften som råder.

Husk også at andre pasienter kan reagere sterkt på se andre med fæle arr og sår, så jeg mener at det er ikke bare opp til deg selv eller ikke om arrene bør skjules.

Sist og ikke minst må jeg si at selvskading har en smitteeffekt! Å se at andre har kuttet seg, gjør ofte at man bevisst eller ubevisst skader seg selv etterpå og skal gjerne gjøre det enda mer dramatisk enn den forrige personen.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen svarer at du bestemmer selv. Selvsagt gjør du det. Jeg oppfatter dog at du ber om et godt råd, ikke om dine rettigheter.

På psykehus mener jeg du godt kan gå med kortarmet. Pass på at du ikke gjør det for å vise deg frem, men for å gjøre som andre gjør om sommeren.

Utenfor psykehus bør en tenke seg mer nøye om. Det kan lett føre til noe negativt for en selv om en viser frem alle arrene.

Noen svarer at du bestemmer selv. Selvsagt gjør du det. Jeg oppfatter dog at du ber om et godt råd, ikke om dine rettigheter.

På psykehus mener jeg du godt kan gå med kortarmet. Pass på at du ikke gjør det for å vise deg frem, men for å gjøre som andre gjør om sommeren.

Utenfor psykehus bør en tenke seg mer nøye om. Det kan lett føre til noe negativt for en selv om en viser frem alle arrene.

takk :)

ga meg svar på mye

Jeg tror ikke det å se andres arr nødvendigvis virker preventivt for om en skader seg selv. Er man desperat nok, skader man seg selv om man vet hvordan det blir seende ut. Her er det ikke fornuften som råder.

Husk også at andre pasienter kan reagere sterkt på se andre med fæle arr og sår, så jeg mener at det er ikke bare opp til deg selv eller ikke om arrene bør skjules.

Sist og ikke minst må jeg si at selvskading har en smitteeffekt! Å se at andre har kuttet seg, gjør ofte at man bevisst eller ubevisst skader seg selv etterpå og skal gjerne gjøre det enda mer dramatisk enn den forrige personen.

Enig med deg i at det ikke er fornuften som bestemmer og at det ikke er sikkert at det er preventivt å se andres arr. For meg var dét å se andres arr og å tenke på hvordan jeg selv ville bli seendes ut dersom jeg fortsatte å skade meg, med på å hjelpe meg ut av det. Men det er veldig forskjellig. Uansett så mener jeg at gamle arr er mer preventivt enn nye sår :-/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...