Gå til innhold

Re xanor NHD

Anbefalte innlegg

Gjest benzora

Hei, ikke glem fortsettelsen på innlegget om xanor den 23.03. Du skrev at det ikke bare var avhengighet til xanorstoffet som gjorde at psykiatikerne er restriktive, men at det også hadde med diagnose og personlighetstype å gjøre? Du skulle skrive mer om dette over helgen. Er veldig interessert i å høre fortsettelsen:0))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271651-re-xanor-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Først: Xanor har kun indikasjonen panikklidelse hvor annen behandling ikke har ført frem.

Panikkanfallet er sannsynligvis rent biologisk betinget og skyldes en "terskel-feil" hvor panikk utløses selv der fare ikke truer. Det kan sammenlignes med at røykvarsleren hyler når du koker egg eller tar en dusj.

Personer med panikklidelse har ingen overhyppighet av nevrotiske personlighetstrekk. De er derfor ikke spesielt disponert for å utvikle avhengighet og misbruk.

Personer med andre og blandede angstlidelser har ofte mye nevrotisisme eller nervøsitet med mistilpasning og følelsesmessig labilitet. Disse er oftest engstelige, anspente, usikre, labile og lite motstandsdyktige mot stress. De ikke-nevrotiske er rolige, avslappede,selvsikre, uredde og psykisk motstandsdyktige.

Nevrotiske mennesker har lett for å ty til minste motstands vei og velger ofte det som i øyeblikket gir minst ubehag selv om det på sikt ikke er gode valg. Mennesker med denne type personlighet har lettere for å utvikle avhengighet og misbruk av alle rusmidler inkl benzodiazepiner - også alprazolam/Xanor. Derfor er og skal legene være forsiktige med benzoforskrivning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271651-re-xanor-nhd/#findComment-2199915
Del på andre sider

Først: Xanor har kun indikasjonen panikklidelse hvor annen behandling ikke har ført frem.

Panikkanfallet er sannsynligvis rent biologisk betinget og skyldes en "terskel-feil" hvor panikk utløses selv der fare ikke truer. Det kan sammenlignes med at røykvarsleren hyler når du koker egg eller tar en dusj.

Personer med panikklidelse har ingen overhyppighet av nevrotiske personlighetstrekk. De er derfor ikke spesielt disponert for å utvikle avhengighet og misbruk.

Personer med andre og blandede angstlidelser har ofte mye nevrotisisme eller nervøsitet med mistilpasning og følelsesmessig labilitet. Disse er oftest engstelige, anspente, usikre, labile og lite motstandsdyktige mot stress. De ikke-nevrotiske er rolige, avslappede,selvsikre, uredde og psykisk motstandsdyktige.

Nevrotiske mennesker har lett for å ty til minste motstands vei og velger ofte det som i øyeblikket gir minst ubehag selv om det på sikt ikke er gode valg. Mennesker med denne type personlighet har lettere for å utvikle avhengighet og misbruk av alle rusmidler inkl benzodiazepiner - også alprazolam/Xanor. Derfor er og skal legene være forsiktige med benzoforskrivning.

Kommer mennesker med unnvikende personlighetstrekk inn under de nevrotiske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271651-re-xanor-nhd/#findComment-2199935
Del på andre sider

Gjest benzora

Jeg er engstelig, anspent, usikker,og lite motstandsdyktig mot stress, men har allikevel aldri oversteget 15 mg valium om dagen til tross for at jeg fikk dem utskrevet i 1980. Har brukt dem sporadisk de førte 14 årene, de neste 13 hver dag(etter et skikkelig veggmøte), i mange år 5 mg, de siste årene 10-12mg pr dag. De har hjulpet meg mot psykosomatiske plager, og gjort at jeg har kunnet leve tilnærmet normalt tross plagene. Jeg har og fått tilbud om xanor, og bruker nå litt av den, da jeg fikk panikkangst på ssri og er livredd nye anfall. Når jeg tar xanor, bruker jeg mindre valium. Passer på at jeg ikke overstiger terapautisk dose benzo daglig. Så vi med denne nevrotiske legningen trenger ikke være potesielle missbrukere, det er jeg et godt eksempel på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271651-re-xanor-nhd/#findComment-2199955
Del på andre sider

Gjest benzora

Jeg er engstelig, anspent, usikker,og lite motstandsdyktig mot stress, men har allikevel aldri oversteget 15 mg valium om dagen til tross for at jeg fikk dem utskrevet i 1980. Har brukt dem sporadisk de førte 14 årene, de neste 13 hver dag(etter et skikkelig veggmøte), i mange år 5 mg, de siste årene 10-12mg pr dag. De har hjulpet meg mot psykosomatiske plager, og gjort at jeg har kunnet leve tilnærmet normalt tross plagene. Jeg har og fått tilbud om xanor, og bruker nå litt av den, da jeg fikk panikkangst på ssri og er livredd nye anfall. Når jeg tar xanor, bruker jeg mindre valium. Passer på at jeg ikke overstiger terapautisk dose benzo daglig. Så vi med denne nevrotiske legningen trenger ikke være potesielle missbrukere, det er jeg et godt eksempel på.

Mitt "veggmøte" kom etter 12-15 mnd uten en eneste valium for de som måtte mene at det var grunnen til dette. Fikk alle disse psykososmatiske plagene etter svangerskap med lite søvn på brunn av bekkeløsning og 5 måneders kolikk, med svært lite søvn. Tror det var det som utløste "veggen". Ble fullstendig utbrent. 0 energi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271651-re-xanor-nhd/#findComment-2199962
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...