Gå til innhold

trenger hjelp og svar..

Anbefalte innlegg

Gjest emmings

hei doktor håvard.mitt spørsmål gjelder min far.han er alkoholiker,og nå nylig ble han innlagt på sykehus.der tok de masse prøver,men fant ingenting.han har en sykdom på balansenerven etter at han ble slått ned for noen år siden.balansen blir da så ille når han drikker at han nærmest krabber.mitt spm til deg er at jeg synes han på mange måter virker virkelighetsfjern,han fantaserer mye og lyver så han tror på det selv..som regel er det verst når han ikke er edru,men det er også mye av det når han er edru.kan dette være en sinnslidelse av et eller annet slag?jeg føler ingen kan gi en diagnose på han,og det er så fortvilende for det må være noe som ikke stemmer.har nå i helgen søkt på flere avrusningssteder for å få hjelp,men har fått avslag gang på gang..er det ingen mulighet for tvangsinnleggelse her i norge?det er så ille at han krabber på gulvet hjemme,tisser på seg og av og til bæsjer på seg.han ligger dødrunken,og sover ofte på kjøkkengulvet.han faller ofte pga sykdommen og da kan det faktisk hende han blir liggende i en blodpøl fordi han ikke kommer opp igjen..dette er ikke et verdig liv..og mitt liv er også på vei til å rakne..vi får ingen hjelp og han må selv gå hit og dit for å søke seg til steder.det er et tiltak for en så syk mann. ttkort og alle disse godene i vårt velferd norge får han avslag på.håper du kan gi meg en liten indikasjon på hva vi kan gjøre.jeg kan jo følge han opp litt,men jeg har også et liv og en jobb jeg må prøve å ivareta.og sette en så syk mann til å gå på sosialkontoret for å skrive søknader for å få hjelp eller behandling er ikke lett.han trenger oppfølging og en motivator som kan bli med han å gjøre disse tingene.hilsen en datter som er fortvila.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271776-trenger-hjelp-og-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han kan ha Korsakoffs syndrom. En følgetilstand etter langvarig, massivt alkoholmisbruk. I syndromet inngår også lyving i form av konfabuleringer. En lager seg en virkelighet når en ikke husker hvordan virkeligheten er.

Han har sikkert pådratt seg hjerneskader som følge av drikkingen, men også skader på perifere nerver (polynevropati) som kan forklare hans symptomer som ikke bare er til stede når han er full.

Han trenger langvarig innleggelse i en institusjon hvor en ikke bare har mål om avholdenhet, men hvor en også gir pleie og omsorg. Dessverre er storparten av de gamle vernehjemmene nedlagt.

Retten til selvbestemmelse, medvirkning, samtykke, frihet fra tvang, respekt for integritet osv har også en bakside: Retten til å gå til grunne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...