Gå til innhold

Endre farge på leste innlegg


petter smart

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

''Det er da ikke tydelige forskjeller her. Jeg klarer knapt å se forskjellen selv når jeg ser etter.''

Når jeg sjekker her, på en gammel 17" CRT skjerm, på laptopen og en 21" LCD så ser jeg tydelig forskjell alle steder. Nå er ikke mitt syn og maskinvare representativt for alle, men de jeg har spurt har alle indikert at de kan se forskjell.

Hva slags skjerm/oppløsning er det du har? Er du sikker på at du har fått med deg endringene jeg gjorde igår (forsøk shift+reload eller tømme cachen for å være sikker på at du får siste stiler)?

''Og hvor er alle forbedringene dere har snakket om? Sendt webdesigneren på ufortjent påskeferie?''

Det skjer faktisk en hel del, men akkurat nå har fiksing av mindre feil og justeringer vært det som er lagt ut. Det kommer nok en vesentlig oppdatering i løpet av ikke så mange dager.

Og, verden er vel ikke så enkel som at det er en enkelt webdesigner som er ansvarlig for alt her. Det er mange hensyn å ta, både til interne og eksterne forhold. Ikke minst er det viktig å stabilisere løsningen på et punk og introdusere endringene gradvis så det ikke oppstår ny og unødvendig forvirring.

Dessuten, ekte programmerere har aldri ferie :-)

Fargeforsjellene på leste/uleste innlegg har blitt tydlige her hos meg, takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Forvirring angående hva som er lest eller ikke blir vel ikke mindre hvis fargene gjøres likere - heller tvert imot?

For å gjøre det tydeligere kunne dere kanskje bruke forskjellige farger, i stedet for to nyanser av samme farge? "Normalen" er jo lilla for lest og blått for ikke lest. Grått er også mye brukt for lest.''

Hei,

Fargene er nå hhv. blå og lilla for ikke besøkte/besøkte linker. Men det har du kanskje ikke fått med deg, siden du overstyrer fargevalget i Opera. :-)

Jo, jeg fikk det med meg - det var den endringen som til slutt fikk meg til å lage en egen CSS-fil i stedet. Forskjellen mellom lyslilla og lysblå var fremdeles altfor liten, men jeg har gitt opp å mase mer på å få skikkelige kontraster her, det blir jo bare verre hver gang det blir endret.

Fargekontrastene på alle andre nettsteder jeg bruker er gode nok, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lage et fungerende, tilgjengelig nettsted akkurat her - også for de brukere som ikke har falkesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Leste innlegg er lyselilla, hvorfor har dere ikke den vanlige som var før? Den var mye mer lesbar og med adskillig større fargeforskjell enn det er nå. Dessuten er det noe dritt at markeringene ikke følger over til 100 nyeste og svar til meg, der ser man ikke lenger hva man har lest og ikke lest. Og omvendt.''

Hei,

Blå og lilla er standard farger i de fleste nettlesere. Siden vi får mengder av negative tilbakemeldinger uansett (også på de to forrige variantene) så er dette et alternativ som viser forskjellen og bør være intuitivt.

Når det er sagt så er jeg helt sikker på at det er en tilvenningssak så lenge det er tydelig forskjell på lest og ulest på en måte alle kan se/oppfatte. I så måte er blå/lilla-varianten antegeligvis en grei løsning for nye/sporadiske brukere.

Det var mange som klaget når det var to varianter av samme farge. Jeg er ikke uenig i dette, siden det da blir vanskelig å huske hvilken av de som er lest og ikke. Særlig når man kun er innom sporadisk. Hva som er den beste løsningen strides de lærde om mht. om fargene for besøkte skal være lysere eller mørkere, men de fleste enes om at to forskjellige farger er det som er minst forvirrende (dog må jeg bemerke at det er ikke jeg som tar de endelige avgjørelsene mht. fargevalg her, så jeg ender med å forsøke å finne et kompromiss som både designer og brukere kan leve med :-).

"Blå og lilla er standard farger i de fleste nettlesere"

Yess, det er jo det både jeg og flere andre har prøvd og si mange ganger her tidligere. Fint at dere kom frem til det dere også. Nå er det bedre ja. Nå slipper jeg og klikke på de blå bare for å oppdage at jeg hadde lest det før. Det lå nemlig på autopilot at blå var ulest. Hvis dere fortsetter litt til nå, så blir det sterkere blå for ulest og sterkere lilla for lest. Slik det var før, og slik det er på danske DOL, og slik det er på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...