Gå til innhold

Panikkangst og trening

Anbefalte innlegg

Sarah Elizabeth

Jeg driver med sprangridning og prøver å holde meg i form, men jeg sliter med at jeg av og til får panikkanfall når jeg er på joggetur eller når jeg blir veldig engasjert på sprangbanen. Det er som om hjernen feiltolker øket puls, i forbindelse med trening, som redsel. Kan det være sånn? Jeg er så vant til det at det egentlig ikke skremmer meg sånn veldig (tenker at nå kjennes det ut som om jeg dør, men jeg har ikke dødd av dette før så jeg dør nok ikke nå heller), men det er veldig ubehagelig og jeg må avbryte treningen. Når jeg først har fått et sånt anfall, vil det liksom ikke slippe taket helt før timer etterpå eller kanskje til og med ikke før neste dag.

Jeg har prøvd å bare fortsette med litt roligere trening, men jeg klarer ikke fordi pusten går i stå, beina blir gelé og jeg skjelver, brekker meg og griner. Må bare komme meg hjem og se på tv eller lese eller noe sånt, og angsten kommer og går da anfallsvis i noen timer etterpå som sagt. Hva kan jeg gjøre med dette? Er det å trene videre som er løsningen selv om det er veldig vanskelig? Jeg er redd for å hyperventilere slik at jeg besvimer på hesten. Det ville vært farlig i såfall..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271815-panikkangst-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sarah Elizabeth

Vil legge til at jeg har ridd i "alle år" og også trent litt annet ved siden av, og jeg har ikke hatt noen problemer med dette før nå i det siste. Angsten kan også komme hvis jeg blir svært engasjert i en diskusjon eller hvis jeg ser en spennende film på tv f.eks.

Gjest Anna Belinda

Jeg ville stoppet opp, konsentrert meg om å roe ned pusten, og så prøvd å fortsette å trene. Som du selv skrev; du har ikke dødd av anfallene hittil og kommer ikke til å gjøre det heller. Ta deg en liten pause, fokuser på at dette går helt greit, og så starter du rolig opp igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...