Gjest Fortvilt jente på 31 Skrevet 28. mars 2007 Skrevet 28. mars 2007 Jeg er ei jente på 31 som sliter veldig med tvangstanker...føles som det er noe mer enn det også.Min dag består nesten bare av rutinemessige ting jeg må gjøre for at dagen skal bli noenlunde smertefri. Dette er handlinger som vaske hender hver gang jeg tar i noe som er mitt..dvs alt av ting. Jeg må vaske klær før jeg tar dem på meg. Har de ligget i skapet føler jeg at det noen som har satt 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. mars 2007 Skrevet 28. mars 2007 Tvangstanker er en svært plagsom lidelse. Det finnes to behandlingsmåter. Best er kombinasjonen. 1. Medisiner. Førstevalg er et SSRI som Seroxat, Cipralex, Zoloft eller Fevarin. Dosen må ofte være det dobbelte av det en bruker ved depresjon. Heldigvis får tvangspasienter sjelden bivirkninger. Det tar opp til tre mnd før full effekt er nådd. Om SSRI i skikkelige doser ikke er nok, gis et tillegg av Risperdal 1-2 mg. Fastleger kan styre denne behandlingen om de gjør det slik jeg har beskrevet her. 2. Kognitiv psykoterapi er effektivt. Dog noe bedre ved tvangshandlinger enn ved tvangstanker. Langt fra alle behandlere behersker denne teknikken. Selv en generell kognitivutdanning er ikke tilstrekkelig. Dette skal gjøres av terapeuter med spesiell kompetanse på kognitiv behandling av tvangslidelse - OCD. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.