Gå til innhold

tvangstanker

Gjest Fortvilt jente på 31

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilt jente på 31

Jeg er ei jente på 31 som sliter veldig med tvangstanker...føles som det er noe mer enn det også.Min dag består nesten bare av rutinemessige ting jeg må gjøre for at dagen skal bli noenlunde smertefri. Dette er handlinger som vaske hender hver gang jeg tar i noe som er mitt..dvs alt av ting. Jeg må vaske klær før jeg tar dem på meg. Har de ligget i skapet føler jeg at det noen som har satt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271840-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tvangstanker er en svært plagsom lidelse. Det finnes to behandlingsmåter. Best er kombinasjonen.

1. Medisiner. Førstevalg er et SSRI som Seroxat, Cipralex, Zoloft eller Fevarin. Dosen må ofte være det dobbelte av det en bruker ved depresjon. Heldigvis får tvangspasienter sjelden bivirkninger. Det tar opp til tre mnd før full effekt er nådd.

Om SSRI i skikkelige doser ikke er nok, gis et tillegg av Risperdal 1-2 mg.

Fastleger kan styre denne behandlingen om de gjør det slik jeg har beskrevet her.

2. Kognitiv psykoterapi er effektivt. Dog noe bedre ved tvangshandlinger enn ved tvangstanker. Langt fra alle behandlere behersker denne teknikken. Selv en generell kognitivutdanning er ikke tilstrekkelig. Dette skal gjøres av terapeuter med spesiell kompetanse på kognitiv behandling av tvangslidelse - OCD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271840-tvangstanker/#findComment-2200781
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...