Gå til innhold

Tvangstanker/tvangshandlinger

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger råd her

Hei, håper på råd her.. Jeg er en kvinne på 35 år, som har siden 11-12-årsalderen hatt tvangstanker, tvangshandlinger og tics. Jeg har en del tics i overkroppen (rykninger i underarmer spesielt) + blunking. Har mye telling jeg må gjøre (teller til et bestemt tall mens jeg ser meg i speilet, må se på dørkarmer mens jeg teller, kikke på hendene mine mens jeg teller, osv). I tenårene hadde jeg ganske store problemer med dette, hadde det da også med at jeg måtte berøre ting jeg gikk forbi, måtte holde hendene mine på speilet mens jeg skulle telle, osv. Tror ikke det er så veldig mange som vet om lidelsen min, da jeg undertrykker den ganske bra når jeg er sammen med andre. Men det er slitsomt, og særlig når det er noe jeg gruer meg for eller er engstelig for, da må jeg telle mye, holde hendene samlet mens jeg teller visst mange ganger osv.

Det jeg lurer på er om jeg bør ha behandling for dette? Har veldig lite lyst til å gå til terapi, da det innebærer en del reising (bor på et lite sted, tror ikke jeg får behandlingen her). Men medikamenter, er det aktuelt for meg? Har heller aldri nevnt det til noen lege, er liksom litt redd for å bli stemplet med psykiske problemer. Er også begynt å bekymre meg for at barna mine skal arve tilstanden, er det noe jeg bør være obs på ved en viss alder med dem, slik at vi kan begynnne å hjelpe ved en tidlig alder? Vil ikke at de skal ha så store problemer som jeg, da jeg husker og vet i ettertid at det gikk ut over både det sosiale + skole (fikk gjort minimalt med lekser, da jeg måtte telle og telle og telle...).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271863-tvangstankertvangshandlinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes absolutt at behandling bør prøves. Det er ingen god grunn til å lide sterkt under en sykdom når behandling finnes.

Fastlegen kan gi deg SSRI (Seroxat, Cipralex, Zoloft, Fevarin). Peersoner med tvang, OCD, trenger ofte doser på det dobbelte av dosene en bruker ved depresjon f.eks Seroxat 80 mg eller Cipralex 40 mg. Det tar opp til tre mnd før en ser full effekt. Ved utilstrekkelig effekt kan en legge til Risperdal 1-2 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...