Gå til innhold

selvskading barn?

Anbefalte innlegg

Gjest desibelsos

min datter på 6 år, biter, klorer og slår seg selv når hun ikke får viljen sin. forksempel når hun får beskjed om at hun ikke får leke men må legge seg. Altså helt vanelige beskjeder, sakt på en rolig måte. hun sier også at hun skal holde pusten til hun dør. og holder pusten så lenge hun klarer, og forsetter på samme måte. Jeg er så fortvilet og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette.Først ble jeg helt knust og snakket med henne om at når hun sier og gjør slike ting blir jeg forferdelig lei meg. at jeg elsker henne og at vi må snakke om følelsene vi har istedenfor.men det hjelper ikke. tror du kansje at hun har funnet en måte å straffe meg på??? at hun gjør dette forde hun vet at det går inn på meg?? eller er dette helt unormalt??og hun trenger hjelp? Er jeg kansje over følsom når det gjelder tema som selvskading forde jeg selv har vært innlagt og slitt med psykiske problemer?( ps, jeg er nesten helt bra nå og det er 1.5 år siden siste innleggelse) vær så snill å hjep meg!! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271902-selvskading-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rrose

Det første jeg tenkte var at hun er for liten til å ta ansvar for dine følelser. At du blir lei deg er irrelevant. Jeg ville tatt fra henne dette virkemidelet fort. Det gjør du bare ved mild men kontant oppførsel. Det er viktig at du viser henne at du er trygg. Du blir ikke redd eller forskrekket av hva hun gjør. Ikke la henne få oppmerksomhet på dette.

Jeg tror du har en sterk liten jente og det å prøve å teste ut grensene i sine omgivelser er helt normalt og barn skal jo også gjøre det. Deres jobb er å teste. Din jobb er å sette grensene der de skal være. Jeg tror hun har sett at du blir fortvilet når hun gjør dette, dermed har hun taket på deg. Dette er noe jeg tror utifra den lille beskrivelsen du gir.

Hvis du er veldig beskymret så kan du snakke med lege, helsesøster om dette.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271902-selvskading-barn/#findComment-2201203
Del på andre sider

Gjest La henne få noen å snakke med

" Er jeg kansje over følsom når det gjelder tema som selvskading forde jeg selv har vært innlagt og slitt med psykiske problemer?( ps, jeg er nesten helt bra nå og det er 1.5 år siden siste innleggelse) "

Har hun fått hjelp m.h.t dine psykiske lidelser? Jeg vokste selv opp med en psykisk syk mor, og jeg kjenner meg igjen. Man tror kanskje at barn ikke skjønner alt, men tro meg, de forstår så mye mer enn man tror. Jeg ville absolutt ha oppsøkt profesjonell hjelp for henne. Kanskje føler hun at hun ikke kan snakke med deg, nettopp fordi du muligens er årsaken til problemene hennes? Som ung kunne det ikke falle meg inn å åpne meg om følelsene mine til moren min, rett og slett fordi hennes psykiske lidelser var årsaken til mine problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271902-selvskading-barn/#findComment-2201206
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Foreldre/barn forhold er også en maktkamp. Hun har funnet et våpen hun kan ramme deg med.

Fortsett med rolig å forklare dine beslutninger. Fortell at det er du som voksen som bestemmer. La ikke hennes utspill verken endre eller utsette iverksettelsen av det du bestemmer. Prøv å overse hennes selvskading.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271902-selvskading-barn/#findComment-2201278
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...