Gå til innhold

Kalori inntak

Gjest Frihetskjemper

Anbefalte innlegg

Gjest Frihetskjemper

Hei, jeg er en mann på 30 år, som sliter med overvekt. Jeg har altid vært en røslig kar, men de siste par årene har det tatt skikkelig overhånd. Jeg veier for øyeblikket i overkant av 160 kg og er omtrent 185 cm lang. Så nå har jeg tatt skjeen i den annen hånd, jeg har anskaffet en trimsykkel som jeg sykler på hver dag og jeg har begynt å journalføre vekt, trening og hvor mye jeg spiser, spesifikt antall kalorier. Nå har jeg holdt på en ukes tid og for meg ser det ut til at jeg får i meg for lite. Etter hva jeg har lest og blitt fortalt så er vanlige energibehovet i løpet av den dag ca 2200 kcal. Jeg har en veldig stillesittende jobb og bortsett fra å gå frem og tilbake til jobb og trimsykkelen så er jeg ikke spesielt aktiv lenger. Har du noen råd om hvordan jeg går frem for å finne ut hvor mye jeg trenger? Jeg har sett at man har opperert med å gange vekt med 20-30 for å oppnå et ca tall, men for meg blir jo det nærmere 4000 kcal daglig? Det hørtes vanvittig mye ut. Jeg vil gjerne presisere at jeg har lagt meg opp en langtidsplan og har satt meg et månedlig mål på 5 kilo, er dette å overdrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff deg en kaloritabell, eller meld deg på "Litt lettere".

Spis lite og ofte. Vann - ha alltid ei flaske vann for hånda. Spis knekkebrød istedet for brød. Husk at kalorimessig tilsvarer 1 skive brød = 3-4 knekkebrød.

www.greteroede.no Se nettbutikken, tror de har tabeller der. Du klarer sikkert å gå ned 5 kg/mnd. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på en lavkarbo diett.

Enten Fedon Lindberg, Atkins eller Ketolyse kuren.

Du vil bli overrasket over hvor lett det er, for det er skikkelig mat du får spise :-)

Jjeg følger Atkins og gikk ned 45 kg på 18 mnd.

Sjekk f.eks: www.ketolyse.no - www.lavkarbo.no

Lurer du ellers på noe, så gi beskjed :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også overvektig

Jeg driver for tiden og går ned i vekt. Jeg går på Grete Roede kurs.

Jeg er 180 høy, kvinne, og veier 113 kg.

Jeg har et energiforbruk på ca. 3000 kcal. pr. døgn. Jeg trener 4-5 ganger i uka, jogge, gå tur, stavgang, aerobic.

Jeg skal spise mellom 2200 og 2500 kcal. daglig for å gå sunt og jevnt nedover i vekt. Går jo så klart i bølgedaler denne nedgangen, men.

Jeg har lært at man kan trekke fra 500-800 kcal fra ditt daglige energi-inntak for å få en grei og sunn nedgang.

Det viktigste for å gå ned i vekt er å spise NOK mat. Spiser du for lite, så går det nok bra en liten periode, før kroppen holder på alt det den får i seg. Og IKKE bytt ut maten med snop/godteri, selv om du kcal. messig ikke overstiger de kcal du daglig skal spise. Hvis du skal spise noe godt/kake og slikt, så spis maten din allikevel. Det er maten som holder forbrenninga oppe. Erstatter du et måltid med godteri, så bremser forbrenninga, selv om du ikke har overstiget kcal. inntaket.

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du makter å holde slik kontroll i lengden? Jeg hadde nok blitt litt gal av å veie og måle alt jeg spiser.

Jeg kan dessverre ikke gi deg råd om hvor mange kalorier du bør spise. Men jeg har tro på at du bør endre kostholdet ditt pent og rolig. Tenk at du generelt skal spise grovere og grønnere. Erstatt de matvarene du vet er dårlige for deg med bedre alternativer, eller spis mindre av dem.

Pass på å drikke nok vann. Ofte er sultfølelsen egentlig at du er tørst.

Ta deg også god tid når du spiser. Det tar lang tid før kroppen gir beskjed om at den er mett. Pass også på å stoppe å spise når du er mett. Ta en liten øvelse. Når du spiser skal du legge ned kniv og gaffel mellom hver bit du tar. Dersom du spiser brød skal du legge fra deg brødskiva mellom hver bit. Pass også på å nyyyyyte maten mens du spiser. Da rekker du å smake på alt slik at det i seg gir deg en god opplevelse. Vær rett og slett litt mer bevist.

Prøv også å dele opp det du spiser i flere små måltider. På den måten holder du blodsukkeret høyt hele dagen. Når blodsukkeret er høyt så er også forbrenningen høy. (Dersom du nå spiser store og få måltider, så tar det litt tid før kroppen kommer i gang med en høy forbrenning)

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første kiloene går som regel fort av hvis man øker den fysiske aktiviteten. Det er kjempebra at du har kjøpt deg trimsykkel, men du bør nok ta mål av deg å sykle i flere enn en økt om dagen. Kanskje to økter, som en på morgenen og en på kvelden. Det aller viktigste når det gjelder mat, er at du spiser en god del av mat som du må tygge godt. Vær raus med de grønne grønnsakene og epler og appelsiner. Spis litt frukt og litt grønnsaker til hvert eneste måltid. Kjøpe friske grønnsaker og spis dem rå ,og bruk kruspersille på hver eneste brødskive. Hold deg helt unna fruktsafter og drikk vann med noen skiver frisk lime i vannet. Dersom du går ned mer enn 1 kilo i uka, vil jeg øke matinntaket, men spis mat som inneholder få kalorier og veier tungt. Jeg synes du godt kan ligge på 2200 kalorier. Sjekker du vekta ukentlig vil det bli systematikk i å finne ut om du spiser for lite. Men du må for all del ikke gå sulten. Da vil opplegget sprekke helt etter en stund. Etter at vekta faller en kilo i uka, vil du nok oppdage at etter en fem kilos vekttap av gangen står du stille en stund. Dette er helt vanlig. Da skal du trimme litt ekstra på trimsykkelen og legge inn gjerne 10 minutter ekstra per dag til det løsner igjen. Belag deg på å bruke tid. Alle som bruker litt ekstra tid på seg selv vil etter hvert få lønn for strevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...