Gjest Fredrik LA Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hei! Jeg er i en vanskelig situasjon som jeg håper du kan hjelpe meg med å avklare. Etter diverse overbelastninger og fall som har påvirket venstre del av overkropp er status følgende: Objektive observasjoner: 1.Påvist kompresjon av nervus thoracicus longus som gir vingescapula på venstre av nevrofysiolog. 2.Kan kneppe venstre sternoclavicularleddet ved å føre skuldrene helt bak og bevege frem og tilbake. Man ser også at hele kravebenet og skulder står ”høyere” en motsvarende. Påvist degenerative endringer i dette leddet på scintigrafi.(ok på samme undersøkelse av brystkasse) 3.Påvist ruptur på supraspinatus i venstre skulder på MR. Kan høre slarking i venstre skulderleddet hvis jeg hopper opp og ned. 4.Hvis jeg løfter begge armer loddrett oppover og lener meg bakover kan man høre to til tre etterfølgende knasende lyder som kommer fra der jeg kjenner smerte/ubehag som er ved området rundt festet til sternum ved 4.-5. ribben. Hvis jeg legger meg på venstre side med venstre arm bakover, og presser mot ribben 7-9 kommer den en gnagende/kneppende/knasende lyd som virker som kommer fra litt opp fra den spissen nederst på sternum. Det er tatt MR av dette området med konklusjon Intet patologisk funnet. 5.Man kan enkelt se at mye av venstre overkropp står mer oppover enn motsvarende, og man trenger ikke være professor for å se at det er noe riv ruskende galt. Subjektive opplevelser: Hovedproblem affeksjon av åndedrett med utspring fra overnevnte sted i brystkasse, noe som igjen gir en konstant uholdbar irritasjon i hele "systemet". Sekundære problem smerter i venstre del av brystkasse/skulderblad/nakke samt noe stivhet og stramhet nedover venstre i mage. Den enkleste måten å beskrive ubehaget på er at det virker som hele ribben 4 står skjevt og at dette skap nevrologiske og muskulære problemer/smerter som igjen sekundært påvirker åndedrett, blodomløp og stor sett alt annet som finnes i brystkassen. Jeg har fått beskjed et par ganger for mye om at ”dette går sikkert over etter hvert” men det har ikke gjort det og jeg blir ikke bedre med tiden snarere tvert i mot. Det er en markant ”tilsnøring” av pusten som er nær konstant og dette er MEGET ubehagelig. Det blir også en psykisk sak etter så lenge som forverrer seg selv. Min mentale helse var og er ellers meget god. Det som er spesielt er at jeg kan massere ved festepunktene for 4. ribben foran og bak og kjenne en umiddelbar bedring av smerte som igjen løser opp for åndedrett. Jeg kan også presse begge skuldre nedover og dermed ”sette ting på plass” og jeg kjenner da at ting rett og slett blir riktig. Myalgier eller nevralgier i interkostal muskultaur kanskje? I og med at det ikke fremkommer noe patologisk på MR av brystben og ribben.....hvor i all verden kommer da disse kneppende/knasende/klikkende lydene fra i brystet? Hvorfor er det slik jeg får en type lindring når jeg masserer i det område som disse lydene og smertene kommer fra? Hvorfor er det slik at dette på virker mitt åndedrett i den grad det gjør og at mitt åndedrett blir bedre når jeg masserer i dette området? Jeg har blitt sendt fra leger til fysioterapi/kiropraktor/naprapat og gudene vet i massevis, og det masserer og bøyer litt og ber meg gjøre øvelser hjemme, men det er ingenting av dette som har hjulpet noen verdens ting. Jeg er snart oppe i godt over 50 timer med dette de siste årene, og det har nærmest ruinert meg. I mitt hode som vet at man i disse dager kan sy på armer og ben som har ramlet av og få de til å fungere greier jeg ikke helt å se hvorfor jeg må gå å lide slik jeg gjør over så lang tid, med noe som åpenbart burde kunne være relativt lett å få gjort noe med hvis man kun vet hva man driver med og ikke minst er villig til å gjøre det. Så blir spørsmålet hvordan kan jeg bli bra igjen? Jeg selv ser for meg at det må gjøres en anordning som ”presser” alt på plass der det skal være, injisere Deca Durabolin eller kortison eller liknende og deretter kjøre på med spesifikk og skreddersydd rehabiliteringstrening......!?!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Fredrik !! Dette var litt av en historie. Jeg er imponert over dine beskrivelser som tyder på at du har betraktelige kunskaper og god innsikt. Men alt det du nevner må da ha kommet etter et skikkelig uhell (ulykke?) . Noe av det du ønsker kommentarer på er smertene i overgang ribben og brystben. Denne brusk-forbindelsen er det noe bevegelighet normalt men ved kraftge skader kan det skje en hypermobilitet (overbevegelighet) som gir smerter (og knaselyder). Å gi deg generelle råd er neppe det riktige etter alt det du har prøvd. Jeg har heller tillit til at en erfaren lege (spes. fysikalsk medisin) kan se nærmere på deg for et rehabiliteringsprogram. Dr. Sverre Mæhlum på NIMI (Hønefoss) tror jeg kan være rette mann for deg. Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FLA1365380836 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Fredrik !! Dette var litt av en historie. Jeg er imponert over dine beskrivelser som tyder på at du har betraktelige kunskaper og god innsikt. Men alt det du nevner må da ha kommet etter et skikkelig uhell (ulykke?) . Noe av det du ønsker kommentarer på er smertene i overgang ribben og brystben. Denne brusk-forbindelsen er det noe bevegelighet normalt men ved kraftge skader kan det skje en hypermobilitet (overbevegelighet) som gir smerter (og knaselyder). Å gi deg generelle råd er neppe det riktige etter alt det du har prøvd. Jeg har heller tillit til at en erfaren lege (spes. fysikalsk medisin) kan se nærmere på deg for et rehabiliteringsprogram. Dr. Sverre Mæhlum på NIMI (Hønefoss) tror jeg kan være rette mann for deg. Lykke til !! Hei! Takk for tilbakemelding. Skadene kommer fra et meget kraftig fall på venstre skulder på snowboard, bæring av 140kg i Forsvaret (2 AG3 på v.skulder, Sekk på rygg og sekk på mage, GRU samt at ejg måtte bære en soldat på båre med bårepinne på venstre skulder soldat veide 160 kg alt dette samtidig ogh jeg veier 70kg selv). Hadde mye smerter i brystet og i resten av venstre overkropp, men det var etter besøk hos en kiropraktor sommer 2002 at det "løsnet" inne i brystkassen og har blitt et STORT problem for meg. I April 2002 syklet jeg 5 mil jevnlig uten problem, i mai 02 var jeg hos kiropraktor for første gang og i aug 02 skulle jeg på lang sykkeltur etter sommer, og jeg ble så uvel av å ikke få puste ordentlig at jeg måtte gå av sykkel etter 1 kilometer og trille hjem. Jeg skulle gjerne ha hørt noe mer fra deg vedrørende hvilke muligheter jeg har for å komme tilbake i normal funksjonsdyktighet hvis det er slik at det er slik at det er en hypermobilitet i ribben(ene)? Burde man ikke se en slik hypermobilitet på MR? Kan jeg greie meg uten operasjon? Er det en adekvat årsakssammeheng mellom de som kan observeres og det at jeg har et vedvarende og kontinuerlig problem med respirasjon som igjen skaper sekundære problemer slik jeg beskriver? Takk! Mvh Fredrik 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.