Gå til innhold

"Kriterier" for å få antidepressive medikament?

Anbefalte innlegg

Gjest smådeppa
Skrevet

Jeg lurer på hva som er "kriteriene" for å få antidepressiva. Det kommer sikkert an på legen, men ta mitt eksempel - relativt oppegående småbarnsmor på et-par-og-tredve år, som opplever små og store "bølgedaler". Nedturene varer ikke lenge av gangen, men jeg kan bli ganske frustrert og oppleve å ikke se noen mening i tilværelsen. Tross barn og fin familie. Det skjer omtrent hver dag, kanskje også flere ganger pr dag. Kan vare i noen timer eller kun minutter.

Jeg har nok snev av sosial angst, er litt tiltaksløs og tilbaketrukket, selv om jeg egentlig trives i selskap med andre når jeg først er kommet så langt, og heller ikke har spesielt dårlig selvtillit lenger, som jeg hadde da jeg var yngre. Har egentlig ikke så stort sosialt behov, men klarer ikke helt forsone meg med akkurat det, siden det jo ikke er helt alment akseptert å være asosial.

Med tiltaksløs mener jeg at det er lite som gir meg skikkelig glede. Føler meg så "flat", lite begeistring. Litt likegyldig. Og det som skremmer meg er at jeg heller ikke opplever den helt store gleden ved å være med barna. Skammer meg over det, er flau over det, og dermed dytter jeg meg selv mer ned med negative tanker. Ond sirkel.

Så jeg trives egentlig aller best med å være alene, ingen å ta hensyn til. Men slik kan jeg ikke ha det, så nå må jeg prøve å finne en vei ut av dette. Både i forhold til privatliv og jobb. Mannen min vet om problemene og er veldig forståelsesfull, og vi har snakket om at jeg burde oppsøke en profesjonell. Men kan antidepressiva være noe for meg?

Gjest ring legen mandag du=)
Skrevet

ja, synes du kan prøve antidepressiva.

Jeg måtte virkelig BE legen min om å få, jeg fikk medikamentet etter 3-4 konsultasjoner hos lege.

Pluss at jeg fikk han til å kontakte psykolog for meg.

Grunnen til at leger ikke gir ut så fort, er at antidepressiva skal ikke være svaret på alt, alle opplever oppturer og nedturer i livet. Men har du det slik ofte, ville jeg ringt legen min mandag å hørt=) Det kan hjelpe deg å se litt lettere på livet,Men: hør med legen, jeg går på antidepressiva og har mistet mitt følelsesliv(sex,følelser,alt er borte).. Kanskje du kan få bedre antidepressiva enn meg. Jeg går på cipralex

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg er enig med den andre som har svart deg. Det høres for meg ut som at du ville hatt god nytte av AD. Anbefaler deg å snakke med legen din, og fortelle h*n det samme som du har skrevet her.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

ja, synes du kan prøve antidepressiva.

Jeg måtte virkelig BE legen min om å få, jeg fikk medikamentet etter 3-4 konsultasjoner hos lege.

Pluss at jeg fikk han til å kontakte psykolog for meg.

Grunnen til at leger ikke gir ut så fort, er at antidepressiva skal ikke være svaret på alt, alle opplever oppturer og nedturer i livet. Men har du det slik ofte, ville jeg ringt legen min mandag å hørt=) Det kan hjelpe deg å se litt lettere på livet,Men: hør med legen, jeg går på antidepressiva og har mistet mitt følelsesliv(sex,følelser,alt er borte).. Kanskje du kan få bedre antidepressiva enn meg. Jeg går på cipralex

PS: Bare ha i bakhodet at bivirkninger er individuelt, du trenger ikke få samme bivirkninger som andre får av samme medikament.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Antidepressiva gis til personer som har en depresjon. Ut fra det du skriver er det sannsynlig at du har en depresjon. Du har flere depresjonssymptomer som gledesløshet (anhedoni) initiativløshet, økt tretbarhet osv. Jeg synes du kan snakke med fastelegen din om dette,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...