Gå til innhold

Fysiske spenninger.

Anbefalte innlegg

Gjest Spennende tema.

Har vært plaget med vond rygg og hofter siden begynnelsen av tyveårene, dette er nå over tyve år. Dessuten har jeg vært plaget med nesten totalkolaps etter første fødsel hvor jeg måtte gå krumbøyd å holde meg mellom bena for å klare å bevege meg et par meter om gangen.

En veldig vektfølser, som om jeg hadde en tung vekt som dro bekkenet nedover, ved hver menstrasjon slet jeg med i over et år etter første fødselen.

Har også hatt stikkninger i underlivet i alle år, kunne ikke sette meg rett ned når jeg hadde mens eller eggl. men måtte sette meg på hofta og rulle på plass i stolen.

Brennende følelse i baken og lårene uavhenig av mens eller eggl. Som om jeg var veldig solbrent, vondt bare å stryke på. Smerter fra baken og helt ned i leggen, spesiellt på høyre ben.

Alt har bedret seg betraktelig de siste tre årene.

Har vært gjennom incest, overgrep og hatt mang en stor utfordring i livet i tiden etterpå også, vært litt uheldig med både partnere og familie.

Har alikavel alltid vært en rak person, bitt tenna sammen og kommet meg gjennom angsperioder, depresjonsperioder osv. ved å bite tenna sammen, si til meg selv at dette vil jeg ikke, ikke gitt opp men gått på med krum hals.

Resultatet er at jeg nå har lært å leve anneledes, klarer å si nei, klarer å tenke mer på meg selv, har lært å leve med fortiden, har avslappet og godt sexliv og et bra og stabil liv ellers.

Ryggen min har jeg fått behandlig mot et par ganger. En gang for mange år siden, da var jeg ca 25, fikk jeg en pakke fysioterapi. Behandleren så ryggen og sa at han tydelig kunne se at jeg hadde vondt for jeg hadde et opphovnet "belte" nederst i korsryggen. Han "knakk" opp ryggen, ca midt på, en plass, masserte hele ryggen og fortsatte en del behandlinger med strøm, strekkbenk etc. Så skulle jeg trene selv for å få sterkere ryggmuskler siden jeg er veldig myk i kroppen.

Ved ca 30 års alder så jobbet jeg stående på et murgulv hver dag. Hadde gode helsesko men ble nok litt "stresset" siden barna var mye dårlige og jeg var redd for for mye fravær på jobben. En dag våknet jeg opp helt stiv fra livet og ned. Det var nesten som å være halv lammet. Jeg klarte å få satt meg opp i sengen men hadde ikke sjangs til å bøye meg, det ene barnet måtte tre på meg sokker. Jeg måtte løfte meg selv avgårde ved å holde meg i dører og rekkverk og jeg fikke svære blodutredelser i hasene, bak knea, på begge ben.

Det gikk seg smått til slik at jeg klarte å stabbe rundt etter en tre dagers tid.

Ved ca 35 års alder fikk jeg fysioterapi igjen. Ved sjekk av kroppen min så fortalte jeg om overgrepene siden jeg mente at dette var greit å vite om for en behandler. Behandleren sa at mistanken hadde vært der men at hun ikke hadde villet si det til meg siden det ikke er alltid at en slik informasjon faller i god jord hos pasient. Jeg hadde en del låser i bekkenet og kroppen oppførte seg som etter overgrep sa hun.

De klarte å få opp et par av disse låsene, og jeg endte opp ute i trimsalen igjen for å trene opp musklene i hele kroppen, siden en del av disse var svært dårlige.

Nå har jeg fått en pakke fysioterapi igjen. Jeg har vondt i ryggen hver dag og har lært å leve med det, men ønsket en liten pause eller forbedring. Værst er det i et bredt "belte" mellom korsrygg og bekken/hofter og et tilsvarende belte i bhstropphøyde.

Først begynte behandleren å bøye på ryggen, og han fant tre låser i ryggen som han knakk opp. Jeg har vært flink til å informere om min situasjon, om plager etc. for å kunne bidra mes mulig og for å kunne få best mulig hjelp og pga. det så spurte han om å få lov til å undersøke magen min. Han presset fingrene godt ned i magen, i høyde med egglederne og under nederste ribben og fant veldig stramt bindevev. Han spurte om tillatelse til å prøve å behandle dette siden han hadde for seg at det ikke var i ryggen jeg hadde hovedproblemet men at det var kraftige spenninger i bindevevet/muskulaturen i bekken og rundt lunger. Han stakk hendene godt ned i magen og det var ganske vondt, men det var svært interessant å kjenne hvordan smerten forplantet seg, også, til behandlerens tilfredsstillelse, til ryggen.

Det kan altså se ut til at jeg har funnet en behandler som ikke jobber helt som de andre jeg har vært hos men som har klart å nå inn til problemets kjerne. Det er en opprømt følelse over å endelig ha funnet problemet og ha forhåpninger om å få rettet på dette og få en mer smertefri hverdag. Vi var nok litt opprømte og glade både behandler og jeg over oppdagelsene, det er jo svært interessant og et spennende prosjekt dette her. Det er som om å finne puslebiter å legge til et puslespill.

Men ennå er det tidlig i behandlingen, så jeg håper vi er på rett spor. Selv om jeg føler vi nå går rette veg. Var dessuten på motorisk fysioterapi (heter det det?) for noen år siden og der fikk jeg beskjed om at de kraftige "søkkene" jeg hadde under ribbena var fordi jeg hadde "hodt pusten" i så mange år, og at frostanfallene jeg følte innimellom var svært vanlig ting for pasienter etter traumer, overgrep ol.

Det jeg lurer på er, hvis jeg har vondt i ryggen pga. musklene så hjelper det å trene disse, men hvordan blir det med muskulatur og bindevev på disse plassene? Det er jo ikke så lett å trene disse etter som jeg kan skjønne.

Hvordan klarer jeg å vedlikeholde den jobben som jeg håper behandleren gjør for meg nå etter at jeg er ferdig hos ham?

Jeg har hørt mye om fysiske plager etter stress, traumer, overgrep, men jeg har ikke hørt så mye om dette hos andre.

Er det noen som kjenner seg igjen her, og som kanskje har fått samme behandlinga?

Regner med å få flere behandlinger av legen min, som er svært forståelsesfull, hvis jeg trenger flere etter denne pakken med tolv, men jeg må jo basere meg på selvhjelp for fremtiden.

Eller er det en ide å ha jevnlig kontakt med fysioterapien for et slikt problem? Inntil det stabiliserer seg.

Er disse problemene noe som gjerne holder seg stabilt bra etter å ha blitt "rettet på" eller er det problemer som kan komme igjen med full kraft?

Jeg har kvittet meg med mye som har gitt meg bekymringer i hverddagen og jeg har det så flott og stabilt som aldri før, men jeg har nok utviklet meg til å bli en noe stresset peron som tar livet litt for på høygir, så jeg bidrar nok til å vedlikeholde spenningene enten jeg ønsker det eller ei.

Jeg synes det er svært interessant å lære om psyiske plager, og fysiske plager etter som følge og vil være svært takknemmelig over å få informasjon om tilfeller som mine.

Har en flott dialog med behandleren min men ønsker å lære/lese om dette også på egen hånd. Har noe psykisk lære innen utdanninga mi, men på langt nær nok til å "dekke" tilfeller som dette.

All informasjon og kommentarer mottas derfor med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272018-fysiske-spenninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...