Gå til innhold

Kosthold

Gjest Scuba Air

Anbefalte innlegg

Gjest Scuba Air

Kan du sende meg en kostholdsopplysninger,om hva man skal spise/ikke spise, jeg har ikke det minste anelse på hva de forskjellige ting som er i matvarer,hvor mye som man ikke skal ha,eller skal ha av forskjellig ting som f.eks.så og så mye i (prosenter,gram,dl,du skjønner vel hva jeg mener??),også hva og hva gjør de til kroppen,f.eks.karbo,proteiner ,og så videre.

jeg trener på en helsestudio,jeg er 53år i år,og veier 104,7kg.

Er nok for glad i mat derfor har jeg svær i magen,stor bak og har en god del med valker under haka..

Håper du kan hjelpe meg med min problem?????...

Jeg driver med Sportsdykking derfor vil jeg komme i form...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det blir mye stress om man skal begynne å veie alt man spiser. Så jeg tror på det generelle at man skal spise sunn mat.

Dvs. mest mulig grovt og grønt. For de fleste av oss betyr det at vi bør velge grovere brød, fullkornspasta osv. I tillegg til at en større andel av det vi spiser bør være frukt og grønnsaker.

I tillegg kan jeg tenke meg at du spiser en del "kosemat" som godterier med mye sukker eller fett i.

De fleste av oss spiser også fort. Dvs at kroppen ikke rekker å sende signalene om at den er mett. Så spis langsommere, og stopp før du er stappmett. Magesekken anpasser seg relativt raskt, og i løpet av en uke vil du merke at du blir mett på litt mindre mat.

Vær også nøye med å drikke nok vann. Noen ganger når kroppen sier at den er sulten, så er man egentlig tørst.

Dette er generelle råd, men det skaper lite stress og man føler seg ok. I tillegg er dette noe man kan leve med for alltid. Det er jo her problemet for de fleste slankere ligger.

Lykke til, og ta deg god tid på prosjekttet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei og takk for spørsmål. Det er et ganske 'vidt' spørsmål man egentlig kan skrive bøker om, men kort har de energigivende næringsstoffene følgene hovedeffekter i kroppen din:

Karbohydrater: Gir deg energi både til trening og når du ikke trener. For de fleste nordmenn får du i deg ca halvpaten av all daglig energi fra karbohydrater. 1 gram karbohydrat gir 4 kcal. typiske matvarer er: brød, potet, ris, pasta og frukt. Velg grovt brød, ris, pasta mm når du spiser karbohydrater - det pleier å gi best helseeffekt.

Proteiner: er byggestoffet for knokler og muskulatur. Normalt kommer ca 15% av ditt daglige energiinntak fra protein. typiske matvarer er: fisk, kjøtt og meieriprodukter. 1 gram protein gir ca 4 kcal

Fett: er kroppens evige energikilde i tillegg til at det finnes i omtrent alle celler i kroppen (vi må ha fett for at alle celler skal fungere). typiske matvarer er fisk, kjøtt og meieriprodukter. 1 fgram fett gir 9 kcal, mer enn dobbelt så mye som de andre næringsstoffene. Hvis du skal ned i vekt, vil det trolig lønne seg å redusere fettinntaket siden det er mest energi (kcal) i fett. velg magrere kjøttprodukter (feks kyllingfilet ist for svinekotelett) og fettredusert meieriprodukter (lettost, lettmelk osv)

MEN: God kondisjonstrening sammen med litt kostomlegging vil gi best resultat. prøv å komme deg ut tre ganger i uka og gå fort/ jogg 45 - 60 minutter.

Halvor L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...